Vragenvuur: Pérez & Hülkenberg
Sutton Images
Daan de Geus
30 juni 2014
Force India’s Sergio Pérez en Nico Hülkenberg zien allebei met vertrouwen uit naar de race in Silverstone, de thuisbasis van hun team. Pérez omdat hij goed op dreef is, Hülkenberg omdat hij denkt zich in Engeland te kunnen herpakken.
Sergio, jij reed een sterke race in Oostenrijk onderweg naar de zesde plek. Hoe kijk jij terug op dat weekend?
“Het was een goede race voor ons, waarin we een waardevol resultaat hebben behaald. Ik denk dat we op zich de pace hadden om te knokken om een plaatsje op het podium. Dat lukte niet, maar gezien de omstandigheden, zoals mijn slechte startplek, hebben we het toch goed gedaan en er volgens mij het maximale uit gehaald.” Je hebt de afgelopen twee races een hoofdrol gespeeld en vooraan meegedaan. Het lijkt er dan ook op dat de aanpak van het team vruchten afwerpt…
“Onze aanpak is om de beste manier te bedenken om over de gehele raceafstand competitief te zijn. Met uitzondering van in Monaco, waar ik al vroeg was uitgeschakeld, heeft dat de laatste tijd telkens goed gewerkt. Helaas zijn we daarbij een paar keer onfortuinlijk geweest – zoals in Canada, waar we wellicht zelfs hadden kunnen winnnen – maar we melden ons steeds meer vooraan. Ik twijfel er dan ook niet aan dat we in de tweede seizoenshelft goed kunnen scoren.” En wat zijn je verwachtingen voor Silverstone?
“Ik denk dat het een lastigere race wordt dan de afgelopen Grands Prix, al betekent dat niet dat we het er niet alsnog goed kunnen doen. De baan bevalt me prima en ik ga er meestal lekker, terwijl we dit jaar als team vooralsnog op elk type circuit ons mannetje hebben gestaan. Ik zie dan ook redenen genoeg om weer op een performance van hetzelfde niveau te rekenen, waarvoor we uiteraard extra gemotiveerd zullen zijn aangezien de fabriek op een steenworp afstand van het circuit ligt.” Nico Hülkenberg
Nico, hoe blik jij terug op het Grand Prix-weekend in Oostenrijk?
“Mijn kant van de garage heeft het ware potentieel van onze auto daar niet kunnen tonen. We hadden moeite met het vinden van een goede balans en dat had invloed op het gebruik en de slijtage van de banden. Het is fijn dat ik alsnog wat punten aan het weekend heb overgehouden, maar ik denk dat we het veel beter kunnen doen zodra we de problemen uit Oostenrijk weten op te lossen.” Het is nu tijd voor de thuisrace van het team, op Silverstone. Is dat een race die je leuk vindt?
“Het is één van mijn favorieten. Het was druk langs de baan in Oostenrijk, met volle tribunes, en ik verwacht dat het in Silverstone hetzelfde verhaal zal zijn. De fans zijn er namelijk geweldig en het is een race met veel historie. Aangezien het onze thuisrace is, kan ik ook fijn flink wat tijd doorbrengen op de fabriek en bijpraten met al onze mensen die ik verder niet veel zie tijdens het seizoen. Verder is het over het algemeen vaak een fijne week in de opbouw naar de race.” Wat kun je ons over de baan vertellen, en hoe denk je dat het er gaat op de hardere banden?
“Iedere coureur geniet van de snelle baandelen van Silverstone, waarin je echt vertrouwen moet hebben om voluit te gaan. Als je de auto zonder fouten te maken door alle snelle bochten heen jaagt, voelt dat echter geweldig. En de banden… Het is lastig te voorspellen hoeveel impact de hardere compounds gaan hebben, maar ik hoop mijn reeks van puntenfinishes door te kunnen zetten.” Deze interviews zijn ter beschikking gesteld door de persafdeling van Force India.
“Het was een goede race voor ons, waarin we een waardevol resultaat hebben behaald. Ik denk dat we op zich de pace hadden om te knokken om een plaatsje op het podium. Dat lukte niet, maar gezien de omstandigheden, zoals mijn slechte startplek, hebben we het toch goed gedaan en er volgens mij het maximale uit gehaald.” Je hebt de afgelopen twee races een hoofdrol gespeeld en vooraan meegedaan. Het lijkt er dan ook op dat de aanpak van het team vruchten afwerpt…
“Onze aanpak is om de beste manier te bedenken om over de gehele raceafstand competitief te zijn. Met uitzondering van in Monaco, waar ik al vroeg was uitgeschakeld, heeft dat de laatste tijd telkens goed gewerkt. Helaas zijn we daarbij een paar keer onfortuinlijk geweest – zoals in Canada, waar we wellicht zelfs hadden kunnen winnnen – maar we melden ons steeds meer vooraan. Ik twijfel er dan ook niet aan dat we in de tweede seizoenshelft goed kunnen scoren.” En wat zijn je verwachtingen voor Silverstone?
“Ik denk dat het een lastigere race wordt dan de afgelopen Grands Prix, al betekent dat niet dat we het er niet alsnog goed kunnen doen. De baan bevalt me prima en ik ga er meestal lekker, terwijl we dit jaar als team vooralsnog op elk type circuit ons mannetje hebben gestaan. Ik zie dan ook redenen genoeg om weer op een performance van hetzelfde niveau te rekenen, waarvoor we uiteraard extra gemotiveerd zullen zijn aangezien de fabriek op een steenworp afstand van het circuit ligt.” Nico Hülkenberg
Nico, hoe blik jij terug op het Grand Prix-weekend in Oostenrijk?
“Mijn kant van de garage heeft het ware potentieel van onze auto daar niet kunnen tonen. We hadden moeite met het vinden van een goede balans en dat had invloed op het gebruik en de slijtage van de banden. Het is fijn dat ik alsnog wat punten aan het weekend heb overgehouden, maar ik denk dat we het veel beter kunnen doen zodra we de problemen uit Oostenrijk weten op te lossen.” Het is nu tijd voor de thuisrace van het team, op Silverstone. Is dat een race die je leuk vindt?
“Het is één van mijn favorieten. Het was druk langs de baan in Oostenrijk, met volle tribunes, en ik verwacht dat het in Silverstone hetzelfde verhaal zal zijn. De fans zijn er namelijk geweldig en het is een race met veel historie. Aangezien het onze thuisrace is, kan ik ook fijn flink wat tijd doorbrengen op de fabriek en bijpraten met al onze mensen die ik verder niet veel zie tijdens het seizoen. Verder is het over het algemeen vaak een fijne week in de opbouw naar de race.” Wat kun je ons over de baan vertellen, en hoe denk je dat het er gaat op de hardere banden?
“Iedere coureur geniet van de snelle baandelen van Silverstone, waarin je echt vertrouwen moet hebben om voluit te gaan. Als je de auto zonder fouten te maken door alle snelle bochten heen jaagt, voelt dat echter geweldig. En de banden… Het is lastig te voorspellen hoeveel impact de hardere compounds gaan hebben, maar ik hoop mijn reeks van puntenfinishes door te kunnen zetten.” Deze interviews zijn ter beschikking gesteld door de persafdeling van Force India.
Gerelateerd nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Pérez weet het zeker: Ferrari had ook gewonnen zonder uitvalbeurt Verstappen
24 maart 2024 16:35 - GP Australië