Vragenvuur: Peter Sauber
Teambaas Peter Sauber heeft er, ondanks een teleurstellende start van het seizoen, geen spijt van dat hij zijn renstal heeft teruggekocht van BMW.
Peter Sauber had het de laatste jaren prima naar zijn zin als teambaas in ruste, maar staat nu toch weer aan de pitmuur gekluisterd om de verrichtingen van zijn renstal in de gaten te houden.
Vorig jaar dreigde het door Sauber opgerichte team namelijk ten onder te gaan, nadat BMW besloot de stekker er uit te trekken. Sauber stond dit echter niet toe en kwam in actie. De vanuit Hinwil opererende renstal valt nu weer onder zijn bewind, maar de herrijzenis van het Zwitserse team verloopt niet zonder problemen.
De eerste vier races zitten erop, en de resultaten zijn niet om over naar huis te schrijven. Wat is uw mening over hoe het dit seizoen gaat?
"We zijn uiteraard teleurgesteld dat er nog geen punten gescoord zijn, want het was ons doel om regelmatig mee te strijden om de punten. We hadden na de wintertests veel meer verwacht, maar het feit is dat we achterliggen op onze directe concurrenten." Waarom gaat het nog niet naar behoren?
"Een combinatie van factoren. We hebben veel met betrouwbaarheidsproblemen te maken gehad, zowel wat de motor als de bolide betreft. Dit is erg opmerkelijk, want de laatste jaren waren we juist een van de meest betrouwbare teams. We zijn dan ook hard bezig om de mankementen van de auto op te lossen, terwijl Ferrari werkt aan een oplossing voor de motorproblemen." Wat wordt er op de fabriek gedaan om het lek boven te krijgen?
"Onze nieuwe technisch directeur, James Key, heeft geïnventariseerd wat de problemen zijn en hoe we deze kunnen oplossen. We moeten echter niet vergeten dat hij geen wonderen kan verrichten. Het gaat tijd kosten om veranderingen door te voeren. Daarbij zal onze concurrentie ook niet stilstaan. Om de achterstand goed te maken, zullen we twee keer zo hard moeten werken." U noemde de naam van James Key zelf al. Hij is sinds een maand als technisch directeur in dienst bij het team. Wat is de eerste indruk?
"Ik ben blij dat we hem hebben vastgelegd. Ondanks zijn jonge leeftijd is hij namelijk al heel ervaren. De vooruitgang die zijn vorige werkgever Force India geboekt heeft, spreekt voor zich. James heeft een duidelijk idee over hoe we ons kunnen verbeteren." Kan Sauber in Barcelona al een sprong vooruit maken?
"We hebben wel enkele aerodynamische wijzigingen klaarliggen voor die race, maar of het ons vooruit brengt, is moeilijk te zeggen. De andere teams komen ook met verbeterde auto's naar Barcelona, dus het zal er van afhangen wie de grootste stap maakt." De auto is nog erg wit. Kunnen er dit jaar nog sponsornamen op verwelkomd worden?
"Toen ik het team in november overnam, waren er geen sponsoren. Idealiter was het ons gelukt er een paar te vinden, maar ik had niet verwacht dat de C29 zo langzaam zou zijn. Dat maakt het moeilijk om grote namen vast te leggen. Dat gezegd hebbende, wil ik graag duidelijk maken dat het budget voor de rest van het seizoen sluitend is. Wat sponsoring betreft richten we ons nu vooral op volgend jaar. Als er echter sponsoren zijn die zich ook al voor dit seizoen aan ons willen binden, dan is dat heel mooi. " Staat u nog steeds achter de beslissing om het team terug te kopen?
"Ik had vorig jaar twee keuzes: het team overnemen of de fabriek de deuren zien sluiten. Dat laatste was geen optie voor me. Ik wist dat het niet makkelijk zou worden, maar ik zou het zo weer doen!" Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Sauber.
"We zijn uiteraard teleurgesteld dat er nog geen punten gescoord zijn, want het was ons doel om regelmatig mee te strijden om de punten. We hadden na de wintertests veel meer verwacht, maar het feit is dat we achterliggen op onze directe concurrenten." Waarom gaat het nog niet naar behoren?
"Een combinatie van factoren. We hebben veel met betrouwbaarheidsproblemen te maken gehad, zowel wat de motor als de bolide betreft. Dit is erg opmerkelijk, want de laatste jaren waren we juist een van de meest betrouwbare teams. We zijn dan ook hard bezig om de mankementen van de auto op te lossen, terwijl Ferrari werkt aan een oplossing voor de motorproblemen." Wat wordt er op de fabriek gedaan om het lek boven te krijgen?
"Onze nieuwe technisch directeur, James Key, heeft geïnventariseerd wat de problemen zijn en hoe we deze kunnen oplossen. We moeten echter niet vergeten dat hij geen wonderen kan verrichten. Het gaat tijd kosten om veranderingen door te voeren. Daarbij zal onze concurrentie ook niet stilstaan. Om de achterstand goed te maken, zullen we twee keer zo hard moeten werken." U noemde de naam van James Key zelf al. Hij is sinds een maand als technisch directeur in dienst bij het team. Wat is de eerste indruk?
"Ik ben blij dat we hem hebben vastgelegd. Ondanks zijn jonge leeftijd is hij namelijk al heel ervaren. De vooruitgang die zijn vorige werkgever Force India geboekt heeft, spreekt voor zich. James heeft een duidelijk idee over hoe we ons kunnen verbeteren." Kan Sauber in Barcelona al een sprong vooruit maken?
"We hebben wel enkele aerodynamische wijzigingen klaarliggen voor die race, maar of het ons vooruit brengt, is moeilijk te zeggen. De andere teams komen ook met verbeterde auto's naar Barcelona, dus het zal er van afhangen wie de grootste stap maakt." De auto is nog erg wit. Kunnen er dit jaar nog sponsornamen op verwelkomd worden?
"Toen ik het team in november overnam, waren er geen sponsoren. Idealiter was het ons gelukt er een paar te vinden, maar ik had niet verwacht dat de C29 zo langzaam zou zijn. Dat maakt het moeilijk om grote namen vast te leggen. Dat gezegd hebbende, wil ik graag duidelijk maken dat het budget voor de rest van het seizoen sluitend is. Wat sponsoring betreft richten we ons nu vooral op volgend jaar. Als er echter sponsoren zijn die zich ook al voor dit seizoen aan ons willen binden, dan is dat heel mooi. " Staat u nog steeds achter de beslissing om het team terug te kopen?
"Ik had vorig jaar twee keuzes: het team overnemen of de fabriek de deuren zien sluiten. Dat laatste was geen optie voor me. Ik wist dat het niet makkelijk zou worden, maar ik zou het zo weer doen!" Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Sauber.