Enkele Grand Prix’ geleden werd er nog druk gespeculeerd over de toekomst van Ralf Schumacher bij Toyota. Na wat betere resultaten van de Duitser lijkt de storm wat te zijn gaan liggen. Volgens Schumacher boekt zijn team progressie.Hij haalde al meerdere keren de finish niet dit seizoen en her en der werd getwijfeld of Schumacher wel het jaar zou afmaken bij Toyota. Maar voorlopig zit de Duitser nog steeds in het zadel bij het Japanse team en bij de Hongaarse Grand Prix behaalde hij zijn beste resultaat van het seizoen: zesde.

Hoe tevreden was je met de zesde plaats in Hongarije?

Schumacher: ,,Ons doel is altijd om punten te scoren, maar helaas hebben we in de races voor de Hungaroring wat pech gehad. Op de Nürburgring streed ik bijvoorbeeld om punten, maar het incident met Nick Heidfeld gooide roet in het eten. Deze dingen kunnen gebeuren. Hongarije was goed, omdat ik me goed wist te kwalificeren. Doordat Alonso werd teruggezet schoof ik door naar de vijfde startplaats, mijn beste resultaat van het seizoen.”

,,Dat was de schone kant van de baan en ik had een sterke start waarbij ik in de eerste paar bochten om de vierde plaats vocht. De auto was goed, maar een beetje nerveus in de eerste stint. Dat hebben we bij de eerste pitstop opgelost. We hebben daarna wat verschillende strategieën uitgeprobeerd. BMW had een driestopstrategie, wij stopten twee keer. Het was de juiste beslissing en dat maakte het tot een interessante race.”

Heeft het team een stap voorwaarts gemaakt?

,,We waren al vrij snel in Amerika en in Montréal in juni, maar om verschillende redenen kwam dat er niet echt uit. We hadden pech met de safetycar en dat soort dingen, maar de potentie was er. We hebben in de laatste paar races beide auto’s in de toptien gekwalificeerd en ik denk dat we de goede kant op gaan.”

Had de auto in Hongarije wat updates gekregen?

,,We zijn constant bezig om updates op de auto aan te brengen dankzij het harde werk van iedereen in de fabriek. In Hongarije hadden we een significante update aan de vloerconstructie geïntroduceerd, die we ook voor de komende races zullen gebruiken. Budapest heeft een lage gemiddelde racesnelheid en daarom heb je een pakket met lage neerwaartse druk nodig. Dus voor die race hadden we ook wat andere aërodynamische onderdelen.”

Hoe belangrijk waren de banden in Hongarije?

,,De banden waren echt de sleutel in Hongarije. Het was een interessante situatie, omdat sommige rijders moeite hadden met de zachtere compound in de laatste sector van de ronde, waardoor zij kozen om op de hardere compound te kwalificeren.”

,,Daarom moest je de situatie op het gebied van de banden goed organiseren en daarnaast proberen te voorspellen hoe de situatie aan het einde van de race op zondag zou zijn. Daarom zag je ook dat er verschillende strategieën ontstonden en dat maakte het interessant.”

Vond je het leuk op de Hungaroring?

,,Eigenlijk wel ja. Het is een fysiek uitdagend circuit en één van die plekken waar alle training die wij doen wordt uitbetaald. Je bent de hele tijd druk in de cockpit en ook al is inhalen moeilijk, op het circuit kun je een goed ritme opbouwen. Ik vind de race in het algemeen leuk. Budapest is een geweldige stad en het is een leuke plek om te zijn.”

Wat moet Toyota doen om het gat naar de topteams te dichten?

,,Daar is geen makkelijk antwoord op te geven. Als je kijkt naar de meest succesvolle teams, dan zie je dat zij enorm veel ervaring hebben. Uiteraard werken wij erg hard en iedereen is erg gemotiveerd. We hebben dan misschien niet de resultaten behaald dit jaar die we hadden gewild, maar we hebben ons gedurende het seizoen wel verbeterd en we zullen blijven pushen.”

Kijk je uit naar de zomerpauze?

,,Ja, het is altijd fijn om wat meer tijd door te brengen met mijn familie. Het is vooral belangrijk voor de andere teamleden die erg hard werken op het circuit en in de fabriek. Het werk stopt natuurlijk niet, maar voor degenen die constant moeten reizen is het fijn dat ze even op dezelfde plaats kunnen blijven.”

Deze editie van 'vragenvuur' is ter beschikking gesteld door de pr-afdeling van Toyota

LP