Vragenvuur: Rob White
Terwijl Renault de afgelopen dagen druk testte in Barcelona, is de technische afdeling van het team in het Franse Viry-Châtillon al druk bezig met de ontwikkeling van de motor voor 2007.
,,Deze ontwikkelingen zullen een andere vorm krijgen, in verband met de nieuwe regels voor de motoren. Zo zal er voor het eerst geen gloednieuwe motor ontworpen worden, maar zal er gebruik gemaakt worden van een doorontwikkelde versie van de motor van 2006, aangepast aan de regels van 2007. Technisch manager van Renault Rob White vertelt over de stand van zaken.
Rob, het team in Viry-Châtillon heeft wereldtitels gewonnen met twee totaal verschillende motoren. Zijn jullie daar trots op? ,,Iedereen in Viry is erg trots op wat we de afgelopen twee seizoenen bereikt hebben. Om de laatste kampioenen uit het V10-tijdperk, en de eerste kampioenen uit het V8-tijdperk te zijn is een unieke prestatie. Onze benaderingen ten opzichte van motor van 2006 zijn soms bekritiseerd, maar we wonnen de eerste race. Dat was een krachtig statement. Tegen het einde van het jaar heeft de RS26 bewezen een top motor te zijn door meer punten te scoren dan daarvoor. Dat toonde niet alleen het harde werk dat wij in Viry hadden geleverd, maar ook de constante verbeteringen op het gebied van communicatie en samenwerking met onze collega’s in Enstone (Engeland, red.).”
De focus ligt nu helemaal op 2007. Hoe vordert het programma? ,,De planning voor 2007 ziet er significant anders uit dan de voorgaande jaren. Het is het tweede jaar op het gebied van de V8-motoren en het belangrijkste verschil is dat we geen gloednieuwe motor gaan ontwerpen.”
Is dat een grote verandering voor jullie? ,,Heel groot. Sinds 2001 hebben we in Viry ieder jaar een andere motor gemaakt. Voor 2007 moeten we echter een motor maken die is gebaseerd op de motor waarmee we dit jaar in China en Japan hebben gereden, met een toerentallimiet van 19.000. Onze taak is om de RS26 te optimaliseren voor deze nieuwe regel. Daarnaast werken we eraan om de motor zo goed mogelijk in het chassis te laten passen.”
Wat zullen de mijlpalen van dit project zijn? ,,Dat zullen er twee zijn. Rond 15 december moeten alle motorfabrikanten hun modificaties van de motor van de Suzuka 2006-versie bij de FIA inleveren. Vervolgens moeten zij op 1 maart 2007 bij de FIA een voorbeeld van deze gemodificeerde motor afgeven. We werken met deze belangrijke data in ons achterhoofd.”
Het team zal in 2007 ook Red Bull Racing voorzien van motoren. Wat voor impact heeft dat?
Dat is een positieve ontwikkeling voor Renault en het team in Viry. Ten eerste zal het Renault een sterkere positie in de sport opleveren ten opzichte van de concurrentie. Ten tweede kunnen we hiermee compenseren dat we minder werk hebben aan de ontwikkeling van de ‘nieuwe’ motor. Daarnaast zal het ook ons werk tijdens de Grand Prix’ veranderen, omdat we nu vier motoren zullen hebben in plaats van twee. Met die verandering zijn we nu bezig, gericht op januari 2007, als de overeenkomst met Red Bull in werking treedt.” Zal het geen extra last zijn om een extra team van motoren te voorzien? ,,Nee. De teams in Viry hebben veel ervaring met het leveren van motoren aan meerdere teams en het hoort bij de traditie van Renault F1 en bij onze vaardigheden. Onze klantenmotoren hebben in het verleden tachtig Grand Prix’ gewonnen. Red Bull zal van dezelfde motoren gebruik maken als Renault zelf. We willen daar vooral in de voorbereidingen op het seizoen ons voordeel uithalen, aangezien we bij de tests dan twee keer zoveel data tot onze beschikking zullen hebben dan voorheen.” Tot slot: Viry-Châtillon viert deze week haar dertigste verjaardag…
,,Viry-Châtillon is erg trots op de prestaties die het geleverd heeft de afgelopen dertig jaar. Op deze plek werd in 1977 de turbomotor in de Formule 1 geïntroduceerd en zijn er van 1992 tot 1997 zes constructeurstitels gewonnen. Een geweldige prestatie.” Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door het Renault F1 Team.
Dat is een positieve ontwikkeling voor Renault en het team in Viry. Ten eerste zal het Renault een sterkere positie in de sport opleveren ten opzichte van de concurrentie. Ten tweede kunnen we hiermee compenseren dat we minder werk hebben aan de ontwikkeling van de ‘nieuwe’ motor. Daarnaast zal het ook ons werk tijdens de Grand Prix’ veranderen, omdat we nu vier motoren zullen hebben in plaats van twee. Met die verandering zijn we nu bezig, gericht op januari 2007, als de overeenkomst met Red Bull in werking treedt.” Zal het geen extra last zijn om een extra team van motoren te voorzien? ,,Nee. De teams in Viry hebben veel ervaring met het leveren van motoren aan meerdere teams en het hoort bij de traditie van Renault F1 en bij onze vaardigheden. Onze klantenmotoren hebben in het verleden tachtig Grand Prix’ gewonnen. Red Bull zal van dezelfde motoren gebruik maken als Renault zelf. We willen daar vooral in de voorbereidingen op het seizoen ons voordeel uithalen, aangezien we bij de tests dan twee keer zoveel data tot onze beschikking zullen hebben dan voorheen.” Tot slot: Viry-Châtillon viert deze week haar dertigste verjaardag…
,,Viry-Châtillon is erg trots op de prestaties die het geleverd heeft de afgelopen dertig jaar. Op deze plek werd in 1977 de turbomotor in de Formule 1 geïntroduceerd en zijn er van 1992 tot 1997 zes constructeurstitels gewonnen. Een geweldige prestatie.” Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door het Renault F1 Team.