Hij zal een van de gewilligste coureurs zijn in de Formule 1. BMW vertrekt namelijk uit de sport en dus is Robert Kubica vrij man. En de teams staan voor hem in de rij.
De auto leek het in Valencia beter te doen.

Robert Kubica: “Klopt, er waren daar wat omstandigheden die voor ons positief werkten: enkele updates en de circuiteigenschappen. Het weer speelde ook een rol. Hier moeten we maar weer zien hoe de auto reageert. Het zou in ieder geval een goede zaak zijn als we het resultaat van Valencia in Spa kunnen herhalen. Dat is echter weer een verhaal apart en ik weet niet wat ik moet verwachten.”

Was het puntje gezien de terugtrekking van BMW belangrijk?

“Het is altijd positief om een goede race te rijden. Vooral in een moeilijk seizoen. Ik denk dat vandaag de dag een punt voor ons net zo aanvoelt als het halen van een podiumplaats in 2008. De afgelopen race verliep dus goed. In de kwalificatie moet het echter beter, dan hadden we meer punten kunnen scoren. Met de racesnelheid zit het wel goed. In de kwalificatie klokken we echter geen fatsoenlijke tijden.”

Auto’s rijden hier voor de eerste maal met een gemiddeld downforceniveau. Denk je dat het voor het ene team beter is dan voor de ander?

“Dat denk ik niet. Het gaat meer om de circuitkarakteristieken. Red Bull Racing is bijvoorbeeld heel goed in snelle bochten, maar met langzame delen hebben ze moeite. In Valencia hadden ze het bijvoorbeeld wat lastig maar in Spa zullen ze op het niveau van waar ze in Silverstone waren zitten.”

“Ik weet niet hoe het met andere teams zit, maar voor ons maakt het niet uit. Wij brengen alleen kleine aanpassingen aan aan de voor- en achtervleugel. Het is niet meer zo dat je met een compleet nieuw aerodynamisch pakket. Dit jaar speelt neerwaartse druk namelijk een veel kleinere rol.”

Gebeurt er al wat aan je persoonlijke situatie?

“Nee. Daar zeg ik niets over.”

Wanneer denk je iets bekend te kunnen maken?

“Allereerst zullen we met iemand tot een akkoord moeten komen. Als alles duidelijk is zeg ik er meer over. Nu is het te vroeg om iets te zeggen en ik heb ook nog geen knopen doorgehakt. Er valt dus niets bekend te maken.”

Wil je voor een fabrikant blijven rijden of sta je open voor iets anders?

“Ik baseer mijn beslissing niet op het feit of het om een fabrikant gaat of niet. Het is niet zo belangrijk als andere dingen. Het is lastig om te voorspellen wat er de komende vijf maanden gaat gebeuren.”

Is de duur van het contract belangrijk voor jou?

“Als ik mij goed voel binnen een team dan kijk ik absoluut of ik er langer kan blijven. Ik denk dat je met een stabiel team heel veel kunt bereiken. Dat is denk ik heel belangrijk.”

Hoe lastig is het om nu je situatie in te schatten?

“Er zijn niet veel zitjes meer beschikbaar, dus dat is wel lastig. Coureurs staan gewoon onder contract maar de geruchten vertellen iets anders. Als je kijkt naar de officiële verklaringen, dan is er niet veel keus meer. Er kan echter van alles nog gebeuren. We hebben in de Formule 1 wel vaker gezien dat contracten niet alles zeggen. Het is voor mij nu niettemin nog te vroeg om iets te zeggen. We hebben enkel meer tijd nodig. Als ik een keuze heb gemaakt zal ik die ook bekendmaken.”

Maakt het uit wie je teamgenoot is?

“Niet echt. Het zal mijn beslissing in elk geval niet beïnvloeden. Het liefst wil ik een ervaren coureur naast me, en geen debutant maar ik heb er geen problemen mee als dat niet het geval is. Als debutanten snel zijn verrichten ze goed werk. Dat hebben we met Hamilton en Grosjean wel gezien.”

Het lijkt erop dat iedereen op het moment wacht dat de eerste grote transfer bekend is.

“Ik wacht om eerlijk te zijn nergens op. Mijn beslissing is niet afhankelijk van waar iemand anders heen gaat.”

Heb je wel eens gedacht: ‘dit wil ik niet nog een keer meemaken’, zoals dat je via je mail of telefoon te horen krijgt dat het team ermee stopt?

“Uiteraard. Er is niets erger dan dat je op een dag wakker wordt en van je team hoort dat ze ermee kappen. Zoiets is lastig te voorspellen. Niets wees erop dat BMW de stekker eruit ging trekken. Met Honda was dat niet anders. In tien maanden is de Formule 1 twee grote fabrikanten kwijtgeraakt.”

“Het is heel lastig om in te schatten wie blijven en wie vertrekken. Op een dag kan iemand namelijk gewoon zeggen: ‘ik stop met het F1-gebeuren’. Dat is niet goed voor mij, en de jongens binnen het team. Des te groter de fabrikant, des te heftiger de beslissingen zijn, heb ik begrepen.”

Je kunt net als Vettel twee motoren niet meer gebruiken. Verandert dit je aanpak in de trainingssessies?

“Ideaal is het niet, en dat is al een tijdje zo bij mij. Dit is jammer genoeg onze situatie en dan moet je een compromis sluiten. Er is geen twijfel over mogelijk dat het beter is om met een frisse motor te rijden. Dat brengt minder risico’s met zich mee dan als je een motorblok achterin hebt liggen dat meer dan 1000 kilometer erop heeft zitten.”

“In plaats van dat je twee races met een motor rijdt, moet ik nu drie races ermee doen. In de derde race is de kans veel groter dat je ‘m opblaast en hij is ook minder krachtig. Ideaal is het niet. Voor mij is het geen groot drama: ik strijd niet voor de titel. Sebastian zal het wat dat betreft minder leuk vinden.”

BvdB

Dit interview werd afgenomen door Autosport.com