Vragenvuur: Robert Kubica
Robert Kubica scoorde in Australië een verrassende twee plaats voor Renault. De Pool maakte indruk en hield onder alle omstandigheden zijn hoofd koel.
Tegen de verwachtingen in veroverde Kubica op het circuit van Al;bert Park een podiumplek. Na zijn negende tijd in de kwalificatie gaf de Pool al aan voor de punten te gaan, maar de tweede plaats moet toch meer zijn dan hij had durven dromen.
Na de teleurstellende race in Bahrein ben je zeker in de wolken met deze tweede plaats?
"Het was een nagenoeg perfecte race en een geweldig resultaat voor het team. Mijn start was goed en ik deed het rustig aan in bocht één, om incidenten zoals in Bahrein te voorkomen. Dankzij onze vroege stop maakte ik veel plaatsen goed, dus ik moet mijn monteurs bedanken voor hun goede werk. De rest van de race probeerde ik fouten te vermijden, wat nog lastig was vanwege de wisselende omstandigheden op de baan en de bandenslijtage. Ik moest vijftig ronden op de zachte banden doen, het was niet eenvoudig de snellere jongens achter me te houden."
Voor toeschouwers was het een spectaculaire race. Hoe heb jij het vanuit de cockpit ervaren?
"Het was voor mij niet heel spannend. Het belangrijkste was om een goed tempo vast te houden en de banden in de gaten te houden. Ik had leuke duels met Hamilton en Massa, maar de meeste actie – inhaalacties en ongevallen – gebeurde achter me."
Is de Renault R30 verbetert met de nieuwe updates?
"Dat is moeilijk om te zeggen, want Albert Park is een heel ander circuit dan Bahrein. Er zijn zeker aspecten van de auto die ik waardeer. Hij is betrouwbaar en makkelijk te besturen. Er zijn nog wel aspecten die we moeten verbeteren, als we ons met de topteams willen meten. Australië was, vanwege het weer, ook geen normale race. Het is geweldig om het podium te halen, maar we moeten realistisch zijn over onze snelheid. Races zoals deze komen niet zo vaak voor. Als we ook in andere races voor het podium willen gaan, moeten we keihard werken."
Sepang is de volgende race op de kalender. Het is een baan met langzame, middelmatige en snelle bochten. Hoe denk je dat jullie het daar gaan doen?
"Aangezien we pas twee races hebben gehad, is dat moeilijk te voorspellen. Ik denk dat het voor ons geen ideale baan is, hoewel we in Australië ontdekt hebben dat onze auto het goed doet als het warm is. De hitte in Maleisië kan ons dus helpen. Het is een veeleisend circuit vanwege de verschillende bochten. De baan is ook erg wijd, wat je het vertrouwen geeft om te pushen en de limiet op te zoeken. De snelle bochten zijn tegenwoordig niet zo uitdagend meer, maar dit jaar is het misschien anders vanwege de hogere hoeveelheid benzine waar we mee rijden. Er is bovendien kans op hevige neerslag en doordat de race zo laat op de dag begint, is er een kans dat we weer een regenrace krijgen."
Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Renault