Vragenvuur: Ron Dennis
Na de tegenvallende race voor McLaren in Frankrijk maakt Ron Dennis zich geen zorgen over de vooruitgang die Ferrari heeft geboekt: ,,Door onze strategie zag de prestatie van Ferrari er beter uit dan hij was.’’Lewis heeft een paar belangrijke punten gescoord, maar je moet toch teleurgesteld zijn. Hoe kijk je terug op het afgelopen weekend?
,,Vrijdag verliep slecht voor ons; door een aantal redenen verliepen de trainingen een beetje moeizaam. Maar het team heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag fantastisch werk verzet, waardoor we er zaterdag weer helemaal bij zaten. En toen kreeg Fernando zijn problemen. ’s Ochtends moesten we uit voorzorg de remsensor vervangen, maar dat betekende dat we maar één run konden doen, in plaats van twee." ,,Dat was op zich niet zo’n groot probleem, maar uiteindelijk had hij door zijn problemen in de kwalificatie geen kans om een goede tijd neer te zetten. We hadden duidelijk de snelheid om te kunnen winnen, dus we maken ons niet al te veel zorgen over de racesnelheid van de Ferrari’s. We kunnen ze verslaan. Maar Magny Cours ligt onze auto’s minder dan andere circuits. Ik weet zeker dat we op Silverstone veel competitiever zullen zijn.’’ Kun je wat meer vertellen over wat er nu precies mis ging met Fernando tijdens de kwalificatie?
,,Er was een probleem met een lager in de versnellingsbak. Dat is een enorm duur keramisch lager dat we al drie jaar lang gebruiken en dit was pas de tweede keer dat het stuk ging – de vorige keer was twee of drie jaar geleden. Het zou dus een productiefout kunnen zijn, of een fabricagefout. Daarom hebben we alle lagers uit dezelfde fabricageserie geëlimineerd. We weten nog niet precies wat het probleem heeft veroorzaakt, maar we weten wel dat het geen ontwerpfout is geweest; dat maakt het wel een beetje frustrerend.’’ Wat vind je van jullie prestaties in de race?
,,Over het geheel genomen waren we competitiever dan dat het leek, omdat we tijdens de race de strategie van Lewis hebben aangepast om hem als derde te laten eindigen. Dat was ook het meest logische om te doen – zorgen dat hij veilig op de derde plaats zou finishen. Het verkeer was echt verschrikkelijk, dus we hebben onze stops zo gepland dat Lewis dat kon vermijden. Met Fernando lukte diezelfde strategie ook bijna; we waren er bijna in geslaagd om hem de vijfde plaats te laten halen die ons doel was, maar het lukte uiteindelijk net niet." ,,Uiteindelijk moet ik eerlijk zeggen dat ik blij ben dat Kimi gewonnen heeft, omdat dat ervoor heeft gezorgd dat er een grotere afstand blijft tussen de nummer twee en de nummer drie in het kampioenschap. Ferrari’s overwinning heeft het puntenverschil op alle fronten verkleind, maar we leiden nog steeds het kampioenschap en dat deden we niet toen we uit Australië vertrokken. Ik voel me nu dus beter dan ik me voelde in Australië en dat is de beste manier om deze race te beoordelen.’’ Beide coureurs stopten in de zestiende ronde. Dat moet betekenen dat jullie erop vertrouwden dat ze in de kwalificatie op de eerste rij konden komen en dat ze dat voordeel in de race konden uitbuiten…
,,Starten vanaf de eerste rij wordt steeds belangrijker – je moet zorgen dat je je kwalificatiesnelheid optimaal kunt omzetten in een positie waarvandaan je de race kunt winnen. We hebben dit jaar al een paar keer gedacht dat we voldoende snelheid hadden om in de kwalificatie wat meer brandstof mee te kunnen nemen." ,,Als je de eerste rij domineert, domineer je de race – zo werkt het nu eenmaal in deze klasse van autosport. Maar Kimi maakte een fantastische start vanaf de derde plaats en reed in de race een paar supersnelle ronden, dus hij heeft gewoon verdiend gewonnen. Maar op Silverstone zullen we sterk zijn en we maken ons absoluut geen zorgen.’’ Vond Lewis het moeilijker om van de vuile kant van de baan te vertrekken dan hij had verwacht?
,,Absoluut, het was erg glad en dat kostte ons de tweede plaats.’’ Het verschil tussen de pole-positie en de startplek van Lewis was maar zeven tienden…
,,Je kunt het nu eenmaal niet altijd perfect voor elkaar hebben. Ik vind het fantastisch dat onze coureurs eerlijk zijn over hun fouten, want die komen in ons team net zo goed vaak genoeg voor. Ik heb geen enkele kritiek op ze, want ze rijden allebei heel goed. Wat mij betreft reed Fernado een fantastische race, hij was heel agressief onderweg en heeft een paar bijzonder interessante acties laten zien om de mensen voor hem in een foutje te dwingen. Twee of drie van die acties zijn gelukt, anderen mislukten. Maar hij heeft van de eerste tot de laatste ronde geracet." ,,We moesten dit weekend bovendien zorgvuldig omgaan met onze motoren. We hebben wat daar wat problemen mee gehad in de ontwikkeling en bij het testen en we wilden zeker weten dat we elk punt zouden pakken dat we konden krijgen. Maar nogmaals, we zijn optimistisch over onze kansen op Silverstone en we kijken er echt uit naar die race.’’ Maakte je je dan zorgen over de motoren?
,,Ja, een beetje wel. We waren erg voorzichtig met de motoren. We reden tijdens de race vooral op safe. Maar we hebben alles nu onder controle en op Silverstone gaan we gewoon weer voluit.’’ Ferrari heeft duidelijk veel progressie gemaakt; denk je dat ze op Silverstone snel zullen zijn?
,,Ik denk dat ze zeker enige vooruitgang hebben geboekt, maar ik denk vooral dat wij onze zaken niet goed genoeg voor elkaar hadden. Dit is Formule 1; zij hebben dit jaar een paar slechte races gehad waar wij goed bij afstaken, en ik denk dat omgekeerde nu in Frankrijk is gebeurd.’’ Dus wat je eigenlijk zegt is: je kunt nu eenmaal niet elke race winnen?
,,Je zou wel willen dat ik dat zei, want dan had je een mooie kop voor je verhaal. Niet dus! Soms moet je gewoon pragmatisch zijn, punten pakken en doorgaan naar de volgende race. Dat was wat we in Frankrijk hebben gedaan. Daarom hebben we Lewis’ strategie veranderd – om hem uit de problemen te houden, uit het verkeer." ,,Dat deden we niet om hem op de tweede plaats te laten eindigen, maar om er zeker van te zijn dat hij op de derde plaats zou finishen. Daardoor zag de prestatie van Ferrari er beter uit dan hij was. Ook met Fernando zijn we overgestapt op een andere strategie en het scheelde maar weinig of dat had het gewenste resultaat gehad.’’ AC/BR
,,Vrijdag verliep slecht voor ons; door een aantal redenen verliepen de trainingen een beetje moeizaam. Maar het team heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag fantastisch werk verzet, waardoor we er zaterdag weer helemaal bij zaten. En toen kreeg Fernando zijn problemen. ’s Ochtends moesten we uit voorzorg de remsensor vervangen, maar dat betekende dat we maar één run konden doen, in plaats van twee." ,,Dat was op zich niet zo’n groot probleem, maar uiteindelijk had hij door zijn problemen in de kwalificatie geen kans om een goede tijd neer te zetten. We hadden duidelijk de snelheid om te kunnen winnen, dus we maken ons niet al te veel zorgen over de racesnelheid van de Ferrari’s. We kunnen ze verslaan. Maar Magny Cours ligt onze auto’s minder dan andere circuits. Ik weet zeker dat we op Silverstone veel competitiever zullen zijn.’’ Kun je wat meer vertellen over wat er nu precies mis ging met Fernando tijdens de kwalificatie?
,,Er was een probleem met een lager in de versnellingsbak. Dat is een enorm duur keramisch lager dat we al drie jaar lang gebruiken en dit was pas de tweede keer dat het stuk ging – de vorige keer was twee of drie jaar geleden. Het zou dus een productiefout kunnen zijn, of een fabricagefout. Daarom hebben we alle lagers uit dezelfde fabricageserie geëlimineerd. We weten nog niet precies wat het probleem heeft veroorzaakt, maar we weten wel dat het geen ontwerpfout is geweest; dat maakt het wel een beetje frustrerend.’’ Wat vind je van jullie prestaties in de race?
,,Over het geheel genomen waren we competitiever dan dat het leek, omdat we tijdens de race de strategie van Lewis hebben aangepast om hem als derde te laten eindigen. Dat was ook het meest logische om te doen – zorgen dat hij veilig op de derde plaats zou finishen. Het verkeer was echt verschrikkelijk, dus we hebben onze stops zo gepland dat Lewis dat kon vermijden. Met Fernando lukte diezelfde strategie ook bijna; we waren er bijna in geslaagd om hem de vijfde plaats te laten halen die ons doel was, maar het lukte uiteindelijk net niet." ,,Uiteindelijk moet ik eerlijk zeggen dat ik blij ben dat Kimi gewonnen heeft, omdat dat ervoor heeft gezorgd dat er een grotere afstand blijft tussen de nummer twee en de nummer drie in het kampioenschap. Ferrari’s overwinning heeft het puntenverschil op alle fronten verkleind, maar we leiden nog steeds het kampioenschap en dat deden we niet toen we uit Australië vertrokken. Ik voel me nu dus beter dan ik me voelde in Australië en dat is de beste manier om deze race te beoordelen.’’ Beide coureurs stopten in de zestiende ronde. Dat moet betekenen dat jullie erop vertrouwden dat ze in de kwalificatie op de eerste rij konden komen en dat ze dat voordeel in de race konden uitbuiten…
,,Starten vanaf de eerste rij wordt steeds belangrijker – je moet zorgen dat je je kwalificatiesnelheid optimaal kunt omzetten in een positie waarvandaan je de race kunt winnen. We hebben dit jaar al een paar keer gedacht dat we voldoende snelheid hadden om in de kwalificatie wat meer brandstof mee te kunnen nemen." ,,Als je de eerste rij domineert, domineer je de race – zo werkt het nu eenmaal in deze klasse van autosport. Maar Kimi maakte een fantastische start vanaf de derde plaats en reed in de race een paar supersnelle ronden, dus hij heeft gewoon verdiend gewonnen. Maar op Silverstone zullen we sterk zijn en we maken ons absoluut geen zorgen.’’ Vond Lewis het moeilijker om van de vuile kant van de baan te vertrekken dan hij had verwacht?
,,Absoluut, het was erg glad en dat kostte ons de tweede plaats.’’ Het verschil tussen de pole-positie en de startplek van Lewis was maar zeven tienden…
,,Je kunt het nu eenmaal niet altijd perfect voor elkaar hebben. Ik vind het fantastisch dat onze coureurs eerlijk zijn over hun fouten, want die komen in ons team net zo goed vaak genoeg voor. Ik heb geen enkele kritiek op ze, want ze rijden allebei heel goed. Wat mij betreft reed Fernado een fantastische race, hij was heel agressief onderweg en heeft een paar bijzonder interessante acties laten zien om de mensen voor hem in een foutje te dwingen. Twee of drie van die acties zijn gelukt, anderen mislukten. Maar hij heeft van de eerste tot de laatste ronde geracet." ,,We moesten dit weekend bovendien zorgvuldig omgaan met onze motoren. We hebben wat daar wat problemen mee gehad in de ontwikkeling en bij het testen en we wilden zeker weten dat we elk punt zouden pakken dat we konden krijgen. Maar nogmaals, we zijn optimistisch over onze kansen op Silverstone en we kijken er echt uit naar die race.’’ Maakte je je dan zorgen over de motoren?
,,Ja, een beetje wel. We waren erg voorzichtig met de motoren. We reden tijdens de race vooral op safe. Maar we hebben alles nu onder controle en op Silverstone gaan we gewoon weer voluit.’’ Ferrari heeft duidelijk veel progressie gemaakt; denk je dat ze op Silverstone snel zullen zijn?
,,Ik denk dat ze zeker enige vooruitgang hebben geboekt, maar ik denk vooral dat wij onze zaken niet goed genoeg voor elkaar hadden. Dit is Formule 1; zij hebben dit jaar een paar slechte races gehad waar wij goed bij afstaken, en ik denk dat omgekeerde nu in Frankrijk is gebeurd.’’ Dus wat je eigenlijk zegt is: je kunt nu eenmaal niet elke race winnen?
,,Je zou wel willen dat ik dat zei, want dan had je een mooie kop voor je verhaal. Niet dus! Soms moet je gewoon pragmatisch zijn, punten pakken en doorgaan naar de volgende race. Dat was wat we in Frankrijk hebben gedaan. Daarom hebben we Lewis’ strategie veranderd – om hem uit de problemen te houden, uit het verkeer." ,,Dat deden we niet om hem op de tweede plaats te laten eindigen, maar om er zeker van te zijn dat hij op de derde plaats zou finishen. Daardoor zag de prestatie van Ferrari er beter uit dan hij was. Ook met Fernando zijn we overgestapt op een andere strategie en het scheelde maar weinig of dat had het gewenste resultaat gehad.’’ AC/BR