Vragenvuur: Ross Brawn
Voor de verandering werd Ferrari in de Grand Prix van Canada niet getroffen door pech in de race. Tijdens de vrije trainingen en de kwalificatie ging er genoeg mis, maar toch eindigden beide coureurs van de Scuderia op het podium. Reden genoeg voor Adam Cooper om Ross Brawn de nodige vragen te stellen. Ross, waarom was de start van Michael zo slecht?
,,Dat is iets wat we serieus moeten onderzoeken, want eigenlijk maakte hij een vrije goede start. Zijn reacties op de lampen waren erg goed en in principe kwam hij zelfs behoorlijk weg. Daarna was er echter totaal geen grip. Persoonlijk denk ik dat dit te maken had met de slimheid van Jenson Button, die een vrij trage formatieronde reed waardoor de banden vrij koud waren. Of hij zichzelf ermee plezierde is overigens een tweede vraag, want de Renaults gingen uiteindelijk als grote winnaars de eerste bocht in." Waar dacht je aan toen hij terug was gevallen naar P6?
,,Dat onze strategie op die manier een grote ramp zou worden. In het begin van de race zaten we een beetje in het ongewisse, later slaagden we erin om een goede plek te veroveren. We tankten precies genoeg benzine om op een plek terecht te komen zonder gehinderd te worden door langzamere coureurs. We zaten tussen Coulthard en Webber na onze pitstop en vanaf dat moment ging het steeds beter." Moest zijn strategie aangepast worden?
,,Een klein beetje, het was oorspronkelijk de bedoeling om de leiding te pakken en daarna uit te lopen. Zoals iedereen heeft kunnen zien is dat niet echt gelukt. Op zich denk ik dat onze auto daar wel toe in staat was geweest vandaag. Als we kijken naar de prestaties van de anderen dan valt het me op dat zij vooral in het begin van de race iets extra’s konden brengen. Later werd dit rechtgetrokken, misschien omdat onze banden beter waren." Waar verwachtte je te eindigen na de eerste pitstops?
,,We wilden gewoon punten scoren. McLaren en Renault hadden het te druk met elkaar, dus het was onze bedoeling om daarachter terecht te komen. Jenson zat op dezelfde strategie als wij, alleen wisten we dat we hem voor konden blijven dankzij de minieme strategische verschillen. Na onze laatste pitstop zouden we voor hem gebleven zijn, waardoor we achter de Renault- en McLarens-coureurs zouden finishen." Drie toppers vielen uit, hebben jullie geluk gehad?
,,Op zich wel, maar je moet de geboden kansen wel weten te verzilveren. Zodra we er de mogelijkheid toe hadden, grepen we deze. We hebben zelf eveneens onze portie pech gehad, dus wat dat betreft zaten we nu gewoon een keer aan de goede kant. Het team is nog altijd even goed, we komen alleen overall gezien ietwat tekort. We proberen momenteel onze problemen op te lossen." Rubens finishte als derde, hoe was zijn race?
,,Hij heeft erg goed gereden en het was nog lastig ook want we konden hem niet horen op de radio. Echt lekker werkte dat niet, ik denk dat er iets niet goed zat ingeplugd. Gelukkig kon hij ons wel horen zodat we hem konden vertellen wat hij moest doen. Hij antwoordde ons door zijn radio steeds aan en uit te zetten, een soort Morse-code dus." Was dat een probleem toen hij binnenkwam tijdens de Safetycar-periode?
,,Aangezien hij niet met ons kon praten was het best een verrassing dat hij binnenkwam. Daarom was de fuel rig ook nog niet gepakt, dat moest allemaal overhaast gebeuren. Het was behoorlijk close." Vreesde je voor meer versnellingsbakproblemen na zaterdag?
,,Het was een soort Russische roulette, we wisten het gewoon niet. Beide versnellingsbakken hielden er na ongeveer 260 kilometer mee op en de race is nog vijftig kilometer langer. We hadden echt geen idee wat we ervan moesten verwachten. Daarom hebben we de beste onderdelen die ter onze beschikking stonden ingezet en daarna afgewacht." Nog moeilijkheden met de remmen gehad?
,,Eerlijk gezegd waren de remmen erg goed vandaag, samen met Brembo hebben we de afgelopen winter veel vooruitgang geboekt. De remmen zijn van een fantastisch niveau en dat is een groot pluspunt. In de vrije training hebben we met erg veel benzine gereden om te kijken of de remmen het zouden houden, gelukkig was het geen probleem." Wat zijn je verwachtingen voor Indianapolis?
,,De banden zullen opnieuw een cruciale rol gaan spelen. Vooruitgang kunnen we niet echt meer boeken voor het volgende Grand Prix-weekend, dus het wordt een beetje afwachten. Als de Bridgestones het goed doen, komt het wel in orde." Wordt de nieuwe motorspecificatie ingezet in Amerika?
,,Mogelijk, dat is een beslissing die we nog moeten maken. Als we hem niet inzetten op Indianapolis, dan zullen we de krachtbron op Silverstone voor het eerst gebruiken."
,,Dat is iets wat we serieus moeten onderzoeken, want eigenlijk maakte hij een vrije goede start. Zijn reacties op de lampen waren erg goed en in principe kwam hij zelfs behoorlijk weg. Daarna was er echter totaal geen grip. Persoonlijk denk ik dat dit te maken had met de slimheid van Jenson Button, die een vrij trage formatieronde reed waardoor de banden vrij koud waren. Of hij zichzelf ermee plezierde is overigens een tweede vraag, want de Renaults gingen uiteindelijk als grote winnaars de eerste bocht in." Waar dacht je aan toen hij terug was gevallen naar P6?
,,Dat onze strategie op die manier een grote ramp zou worden. In het begin van de race zaten we een beetje in het ongewisse, later slaagden we erin om een goede plek te veroveren. We tankten precies genoeg benzine om op een plek terecht te komen zonder gehinderd te worden door langzamere coureurs. We zaten tussen Coulthard en Webber na onze pitstop en vanaf dat moment ging het steeds beter." Moest zijn strategie aangepast worden?
,,Een klein beetje, het was oorspronkelijk de bedoeling om de leiding te pakken en daarna uit te lopen. Zoals iedereen heeft kunnen zien is dat niet echt gelukt. Op zich denk ik dat onze auto daar wel toe in staat was geweest vandaag. Als we kijken naar de prestaties van de anderen dan valt het me op dat zij vooral in het begin van de race iets extra’s konden brengen. Later werd dit rechtgetrokken, misschien omdat onze banden beter waren." Waar verwachtte je te eindigen na de eerste pitstops?
,,We wilden gewoon punten scoren. McLaren en Renault hadden het te druk met elkaar, dus het was onze bedoeling om daarachter terecht te komen. Jenson zat op dezelfde strategie als wij, alleen wisten we dat we hem voor konden blijven dankzij de minieme strategische verschillen. Na onze laatste pitstop zouden we voor hem gebleven zijn, waardoor we achter de Renault- en McLarens-coureurs zouden finishen." Drie toppers vielen uit, hebben jullie geluk gehad?
,,Op zich wel, maar je moet de geboden kansen wel weten te verzilveren. Zodra we er de mogelijkheid toe hadden, grepen we deze. We hebben zelf eveneens onze portie pech gehad, dus wat dat betreft zaten we nu gewoon een keer aan de goede kant. Het team is nog altijd even goed, we komen alleen overall gezien ietwat tekort. We proberen momenteel onze problemen op te lossen." Rubens finishte als derde, hoe was zijn race?
,,Hij heeft erg goed gereden en het was nog lastig ook want we konden hem niet horen op de radio. Echt lekker werkte dat niet, ik denk dat er iets niet goed zat ingeplugd. Gelukkig kon hij ons wel horen zodat we hem konden vertellen wat hij moest doen. Hij antwoordde ons door zijn radio steeds aan en uit te zetten, een soort Morse-code dus." Was dat een probleem toen hij binnenkwam tijdens de Safetycar-periode?
,,Aangezien hij niet met ons kon praten was het best een verrassing dat hij binnenkwam. Daarom was de fuel rig ook nog niet gepakt, dat moest allemaal overhaast gebeuren. Het was behoorlijk close." Vreesde je voor meer versnellingsbakproblemen na zaterdag?
,,Het was een soort Russische roulette, we wisten het gewoon niet. Beide versnellingsbakken hielden er na ongeveer 260 kilometer mee op en de race is nog vijftig kilometer langer. We hadden echt geen idee wat we ervan moesten verwachten. Daarom hebben we de beste onderdelen die ter onze beschikking stonden ingezet en daarna afgewacht." Nog moeilijkheden met de remmen gehad?
,,Eerlijk gezegd waren de remmen erg goed vandaag, samen met Brembo hebben we de afgelopen winter veel vooruitgang geboekt. De remmen zijn van een fantastisch niveau en dat is een groot pluspunt. In de vrije training hebben we met erg veel benzine gereden om te kijken of de remmen het zouden houden, gelukkig was het geen probleem." Wat zijn je verwachtingen voor Indianapolis?
,,De banden zullen opnieuw een cruciale rol gaan spelen. Vooruitgang kunnen we niet echt meer boeken voor het volgende Grand Prix-weekend, dus het wordt een beetje afwachten. Als de Bridgestones het goed doen, komt het wel in orde." Wordt de nieuwe motorspecificatie ingezet in Amerika?
,,Mogelijk, dat is een beslissing die we nog moeten maken. Als we hem niet inzetten op Indianapolis, dan zullen we de krachtbron op Silverstone voor het eerst gebruiken."