Vragenvuur: Ross Brawn
In de Grand Prix van Spanje kan Michael Schumacher Fernando Alonso niet bijbenen. Ferrari’s technisch-directeur Ross Brawn heeft echter goede hoop dat de verhoudingen tijdens de komende Grand Prix, in Monaco, anders liggen. FORMULE1 RaceReport-medewerker Adam Cooper sprak met hem. ,,Als onze berekeningen kloppen, dan gaan we het heel goed doen.” Hoe zou je de Grand Prix van Spanje omschrijven?
Ross Brawn: ,,Het was lastig. Waar we voor vreesden, gebeurde in de eerste stint. We konden het tempo van Fernando niet bijbenen. Daarnaast had Fisichella niet de snelheid die Alonso had, waardoor we een achterstand opliepen. We waren in het begin echter niet snel genoeg om hem voorbij te gaan, dat zat er niet in. Maar uiteindelijk deed de mogelijkheid zich toch voor. Ik denk dat we optimistisch kunnen zijn. We zaten dicht bij ze in de buurt én er komen een heleboel nieuwe onderdelen aan.” Hoe belangrijk was het om Fisichella voorbij te gaan?
,,Natuurlijk was dat een van de belangrijkste doelstellingen. En die haalden we ook, want we kwamen ‘m voorbij, maar Fernando was ongeveer even snel als Michael, of iets sneller. Op dat moment lagen we echter al te ver achter.” Denk je dat Fisichella Michael blokte?
,,Dat weet ik niet, eerlijk gezegd. Op die vraag kan alleen Renault een antwoord geven. Maar hij was in het begin niet bijster snel. Toen de mogelijkheden zich voordeden, waren we snel genoeg om ‘m te passeren, maar niet om Alonso bij te halen. Ofschoon we pushten. Felipe zette de snelste rondetijd van de race neer, maar het gat dat hij (Alonso, red.) in het begin had geslagen was al te groot. Dat konden we niet meer dichtrijden.” Hoeveel tijd heeft Michael verloren?
,,Je moet denk ik naar de tijden van Fisichella kijken, toen hij alleen reed. Hij was nipt langzamer dan Alonso, maar toen wij vlak achter ‘m reden was hij zo’n seconde per ronde langzamer. Mischien had ‘ie problemen… Wie weet?” Was je verrast met de snelheid die Alonso in de eerste stint tentoonspreidde?
,,Het moge duidelijk zijn dat hij snel was. Maar gezien de rondetijden die we reden toen wij vrijbaan hadden, hadden we er een race van kunnen maken, áls we er vanaf het begin bij zaten. Maar dat zaten we niet. Einde verhaal.” Was hij sneller dan verwacht, of waren jullie langzamer dan verwacht?
,,Als je kijkt naar de hoeveelheid brandstof die hij aan boord had en de rondetijden die hij daarmee reed, dan was hij waarschijnlijk een fractie sneller. Maar in die eerste stint had het toch geen nut om Fisichella onder druk te zetten. Hij zou dan alleen maar langzamer zijn gaan rijden. We konden dus niets doen. Op de zondag zijn de omstandigheden bovendien vaak anders. Ik denk dat dat hen ditmaal in de kaart speelde. In andere Grand Prix’ is het in ons voordeel. Zo gaat dat dit seizoen.” Had Michael een bepaald probleem?
,,Hij klaagde halverwege de race een beetje over de grip. We verwachtten dat de auto meer grip zou gaan genereren naarmate de brandstoftank leger en leger werd, maar dat gebeurde niet. Daardoor konden we niet zo snel rijden als we hadden gehoopt.” Terugkijkend op de kwalificatie. Als je voor drie of vier ronden minder brandstof had meegenomen, had dat dan enig verschil gemaakt?
,,Fisichella stond bijna voor Alonso in de kwalificatie, dus we hadden wel héél licht moeten zijn om voor hem te komen. Dat zou dus weinig zin hebben gehad.” In feite zou na de kwalificatie dus enkel een bandenprobleem bij hen, of een bandenvoordeel bij jullie een verschil hebben kunnen maken?
,,Het was afwachten hoe de banden zouden presteren. De banden waren erg goed, maar ze waren niet zo magisch als op de Nürburgring. Daar moeten we eens goed naar kijken de komende races.” Wat verwacht je van Monaco? ,,Het is een ander type circuit, in feite het tegenovergestelde. Daar kan van alles gebeuren. Het is een baan waar de ene coureur het heel goed kan doen, en de ander juist heel slecht. Daarom zou het me verrassen als het net zo close wordt tussen Michael en Fernando als hier (Spanje, red.). Het is een Grand Prix waar Michael het altijd goed doet. En we hebben een aantal goede banden klaarliggen voor die race. Het zou helpen als Fernando een paar keer uitvalt, om eerlijk te zijn! Maar ik hoop dat het de rest van het seizoen zo dicht bij elkaar blijft zitten als nu. In Monaco kan van alles gebeuren en misschien kunnen we wat terrein goedmaken in het kampioenschap.” Heb je voor die race vertrouwen in de Bridgestones?
,,Je kan eigenlijk nergens echt goed testen voor Monaco, dus het blijft gissen. Maar als onze berekeningen kloppen, dan gaan we het heel goed doen. Zo niet, dan zitten we in de nesten!”
Ross Brawn: ,,Het was lastig. Waar we voor vreesden, gebeurde in de eerste stint. We konden het tempo van Fernando niet bijbenen. Daarnaast had Fisichella niet de snelheid die Alonso had, waardoor we een achterstand opliepen. We waren in het begin echter niet snel genoeg om hem voorbij te gaan, dat zat er niet in. Maar uiteindelijk deed de mogelijkheid zich toch voor. Ik denk dat we optimistisch kunnen zijn. We zaten dicht bij ze in de buurt én er komen een heleboel nieuwe onderdelen aan.” Hoe belangrijk was het om Fisichella voorbij te gaan?
,,Natuurlijk was dat een van de belangrijkste doelstellingen. En die haalden we ook, want we kwamen ‘m voorbij, maar Fernando was ongeveer even snel als Michael, of iets sneller. Op dat moment lagen we echter al te ver achter.” Denk je dat Fisichella Michael blokte?
,,Dat weet ik niet, eerlijk gezegd. Op die vraag kan alleen Renault een antwoord geven. Maar hij was in het begin niet bijster snel. Toen de mogelijkheden zich voordeden, waren we snel genoeg om ‘m te passeren, maar niet om Alonso bij te halen. Ofschoon we pushten. Felipe zette de snelste rondetijd van de race neer, maar het gat dat hij (Alonso, red.) in het begin had geslagen was al te groot. Dat konden we niet meer dichtrijden.” Hoeveel tijd heeft Michael verloren?
,,Je moet denk ik naar de tijden van Fisichella kijken, toen hij alleen reed. Hij was nipt langzamer dan Alonso, maar toen wij vlak achter ‘m reden was hij zo’n seconde per ronde langzamer. Mischien had ‘ie problemen… Wie weet?” Was je verrast met de snelheid die Alonso in de eerste stint tentoonspreidde?
,,Het moge duidelijk zijn dat hij snel was. Maar gezien de rondetijden die we reden toen wij vrijbaan hadden, hadden we er een race van kunnen maken, áls we er vanaf het begin bij zaten. Maar dat zaten we niet. Einde verhaal.” Was hij sneller dan verwacht, of waren jullie langzamer dan verwacht?
,,Als je kijkt naar de hoeveelheid brandstof die hij aan boord had en de rondetijden die hij daarmee reed, dan was hij waarschijnlijk een fractie sneller. Maar in die eerste stint had het toch geen nut om Fisichella onder druk te zetten. Hij zou dan alleen maar langzamer zijn gaan rijden. We konden dus niets doen. Op de zondag zijn de omstandigheden bovendien vaak anders. Ik denk dat dat hen ditmaal in de kaart speelde. In andere Grand Prix’ is het in ons voordeel. Zo gaat dat dit seizoen.” Had Michael een bepaald probleem?
,,Hij klaagde halverwege de race een beetje over de grip. We verwachtten dat de auto meer grip zou gaan genereren naarmate de brandstoftank leger en leger werd, maar dat gebeurde niet. Daardoor konden we niet zo snel rijden als we hadden gehoopt.” Terugkijkend op de kwalificatie. Als je voor drie of vier ronden minder brandstof had meegenomen, had dat dan enig verschil gemaakt?
,,Fisichella stond bijna voor Alonso in de kwalificatie, dus we hadden wel héél licht moeten zijn om voor hem te komen. Dat zou dus weinig zin hebben gehad.” In feite zou na de kwalificatie dus enkel een bandenprobleem bij hen, of een bandenvoordeel bij jullie een verschil hebben kunnen maken?
,,Het was afwachten hoe de banden zouden presteren. De banden waren erg goed, maar ze waren niet zo magisch als op de Nürburgring. Daar moeten we eens goed naar kijken de komende races.” Wat verwacht je van Monaco? ,,Het is een ander type circuit, in feite het tegenovergestelde. Daar kan van alles gebeuren. Het is een baan waar de ene coureur het heel goed kan doen, en de ander juist heel slecht. Daarom zou het me verrassen als het net zo close wordt tussen Michael en Fernando als hier (Spanje, red.). Het is een Grand Prix waar Michael het altijd goed doet. En we hebben een aantal goede banden klaarliggen voor die race. Het zou helpen als Fernando een paar keer uitvalt, om eerlijk te zijn! Maar ik hoop dat het de rest van het seizoen zo dicht bij elkaar blijft zitten als nu. In Monaco kan van alles gebeuren en misschien kunnen we wat terrein goedmaken in het kampioenschap.” Heb je voor die race vertrouwen in de Bridgestones?
,,Je kan eigenlijk nergens echt goed testen voor Monaco, dus het blijft gissen. Maar als onze berekeningen kloppen, dan gaan we het heel goed doen. Zo niet, dan zitten we in de nesten!”