Vragenvuur: Ross Brawn
Het was kantje boord voor het Honda-team, maar de redder in nood kwam uit de eigen gelederen. Ross Brawn mag zich vanaf vandaag teambaas van zijn eigen team noemen. Brawn GP is geboren.Van harte gefeliciteerd met de overname van het voormalige Honda-team. Het moet een opluchting zijn na zoveel maanden onzekerheid…
,,Het zijn zeker een paar zware, uitdagende maanden geweest. Maar ik ben blij dat we eindelijk een bevredigende oplossing gevonden hebben om de toekomst van het team veilig te stellen.” Vertel eens over Brawn GP. Wie is de eigenaar en hoe is de teamstructuur?
,,Allereerst moet ik zeggen dat het erg jammer is dat we niet verder konden gaan onder de naam Honda, nadat we zo lang samengewerkt hebben. Na Honda’s besluit om zich terug te trekken, moesten we een oplossing verzinnen om zoveel mogelijk banen te behouden, de toekomst van het team in de Formule 1 te verzekeren en de faciliteiten van het team te behouden voor de sport. Het is nu heel simpel: ik heb het team gekocht van Honda. Als eigenaar weet ik mij gesteund door het managementteam dat we al hadden, en met wie ik heb samengewerkt tijdens het verkoopproces.” Er was een aantal mogelijkheden voor Honda. Het team sluiten of verkopen aan een derde partij. Waarom is gekozen voor deze oplossing?
,,Het team helemaal sluiten is altijd het minst wenselijke scenario geweest, dat was alleen gebeurd als het echt niet anders had gekund. Zelf vind ik het niet gepast om over de andere kandidaten te spreken. Het bestuur van Honda vond deze oplossing het beste en heeft dat ook ondersteund, en daar kan ik uiteraard alleen maar heel gelukkig mee zijn. Honda heeft tijdens het verkoopproces fantastisch samengewerkt en ik ben trots op het vertrouwen dat zij in mij stellen.” Hoe is de sfeer binnen het team?
,,Het valt niet te ontkennen dat het een moeilijke periode is geweest, maar ik ben trots op de vechtlust die iedereen hier in Brackley getoond heeft. Het ontwerpen en bouwen van onze nieuwe auto, dat gelijk opging met de plannen voor de overname van het team, is zonder al te veel problemen verlopen. Dat is des te prettiger omdat de auto in feite ontworpen is voor een andere motor en versnellingsbak dan we nu gaan gebruiken. De eerste test met de auto is een emotioneel moment voor iedereen in het team, al had het natuurlijk wel wat eerder mogen gebeuren.” Er is nu dus een overeenkomst met Mercedes?
,,Ja, daar zijn we erg gelukkig mee. De nieuwe auto, die BGP 001 heet, wordt aangedreven door een 2,4 liter Mercedes FO108W-motor. We zijn Mercedes erg dankbaar voor hun steun en we kijken erg uit naar de samenwerking.” Brawn GP gaat rijden met dezelfde coureurs als vorig jaar, toen het nog Honda heette. Goede zaak?
,,We mogen van geluk spreken dat we met Jenson en Rubens twee zeer ervaren coureurs in huis hebben. Zij zullen ons in staat stellen meteen vorderingen te maken zodra we gaan testen, volgende week in Barcelona. Ze werken al vier jaar samen en hebben veel ervaring met de mensen in Brackley. Beiden hebben ze in de winter hard getraind, ondanks de onzekere situatie, en we kunnen er van op aan dat ze het beste uit de auto halen. Ik kijk erg uit naar hun eerste ervaringen met de BGP 001 volgende week.” Wat is jullie testprogramma?
,,Vandaag hebben we de shakedown in Silverstone gedaan en nu verschepen we alles naar Barcelona waar we van 9 tot 12 maart aan de groepstest meedoen. Daarna gaan we naar Jerez om daar tussen 15 en 17 maart nog drie testdagen af te werken. We hebben veel werk te doen en zullen flink aan de slag moeten.” Hoe groot is jullie achterstand ten opzichte van de rest?
,,We zijn momenteel allang blij dat we erbij zijn in Melbourne, daar zag het lang niet naar uit. Aanvankelijk zullen we misschien wat betrouwbaarheidsproblemen hebben, maar volgens mij hebben we een goede auto gebouwd en ik hoop dat we een degelijk resultaat kunnen neerzetten. We kijken er naar uit de auto tijdens het seizoen verder te ontwikkelen.” Wat zijn je verwachtingen voor de eerste race?
,,Een gok doen over de eerste race van het jaar met twintig hagelnieuwe auto’s is onbegonnen werk, en daar waag ik me dan ook niet aan. Voor ons geldt dat we, ongeacht het resultaat, Melbourne zullen verlaten met een gevoel van trots, want onze grootste hindernis is dan al overwonnen.” De kleuren dan. Wit, geel en zwart. Wat is het idee daarachter?
,,Eenvoud. Het geeft onze huidige positie weer, het team is er nog maar net, zwart en wit leek ons een goede plek om te beginnen en fluorescerend geel zorgt ervoor dat de auto opvalt. Hij ziet er in elk geval anders uit dan de rest.” Dit vragenvuur is mogelijk gemaakt door de persafdeling van Brawn GP. MB
,,Het zijn zeker een paar zware, uitdagende maanden geweest. Maar ik ben blij dat we eindelijk een bevredigende oplossing gevonden hebben om de toekomst van het team veilig te stellen.” Vertel eens over Brawn GP. Wie is de eigenaar en hoe is de teamstructuur?
,,Allereerst moet ik zeggen dat het erg jammer is dat we niet verder konden gaan onder de naam Honda, nadat we zo lang samengewerkt hebben. Na Honda’s besluit om zich terug te trekken, moesten we een oplossing verzinnen om zoveel mogelijk banen te behouden, de toekomst van het team in de Formule 1 te verzekeren en de faciliteiten van het team te behouden voor de sport. Het is nu heel simpel: ik heb het team gekocht van Honda. Als eigenaar weet ik mij gesteund door het managementteam dat we al hadden, en met wie ik heb samengewerkt tijdens het verkoopproces.” Er was een aantal mogelijkheden voor Honda. Het team sluiten of verkopen aan een derde partij. Waarom is gekozen voor deze oplossing?
,,Het team helemaal sluiten is altijd het minst wenselijke scenario geweest, dat was alleen gebeurd als het echt niet anders had gekund. Zelf vind ik het niet gepast om over de andere kandidaten te spreken. Het bestuur van Honda vond deze oplossing het beste en heeft dat ook ondersteund, en daar kan ik uiteraard alleen maar heel gelukkig mee zijn. Honda heeft tijdens het verkoopproces fantastisch samengewerkt en ik ben trots op het vertrouwen dat zij in mij stellen.” Hoe is de sfeer binnen het team?
,,Het valt niet te ontkennen dat het een moeilijke periode is geweest, maar ik ben trots op de vechtlust die iedereen hier in Brackley getoond heeft. Het ontwerpen en bouwen van onze nieuwe auto, dat gelijk opging met de plannen voor de overname van het team, is zonder al te veel problemen verlopen. Dat is des te prettiger omdat de auto in feite ontworpen is voor een andere motor en versnellingsbak dan we nu gaan gebruiken. De eerste test met de auto is een emotioneel moment voor iedereen in het team, al had het natuurlijk wel wat eerder mogen gebeuren.” Er is nu dus een overeenkomst met Mercedes?
,,Ja, daar zijn we erg gelukkig mee. De nieuwe auto, die BGP 001 heet, wordt aangedreven door een 2,4 liter Mercedes FO108W-motor. We zijn Mercedes erg dankbaar voor hun steun en we kijken erg uit naar de samenwerking.” Brawn GP gaat rijden met dezelfde coureurs als vorig jaar, toen het nog Honda heette. Goede zaak?
,,We mogen van geluk spreken dat we met Jenson en Rubens twee zeer ervaren coureurs in huis hebben. Zij zullen ons in staat stellen meteen vorderingen te maken zodra we gaan testen, volgende week in Barcelona. Ze werken al vier jaar samen en hebben veel ervaring met de mensen in Brackley. Beiden hebben ze in de winter hard getraind, ondanks de onzekere situatie, en we kunnen er van op aan dat ze het beste uit de auto halen. Ik kijk erg uit naar hun eerste ervaringen met de BGP 001 volgende week.” Wat is jullie testprogramma?
,,Vandaag hebben we de shakedown in Silverstone gedaan en nu verschepen we alles naar Barcelona waar we van 9 tot 12 maart aan de groepstest meedoen. Daarna gaan we naar Jerez om daar tussen 15 en 17 maart nog drie testdagen af te werken. We hebben veel werk te doen en zullen flink aan de slag moeten.” Hoe groot is jullie achterstand ten opzichte van de rest?
,,We zijn momenteel allang blij dat we erbij zijn in Melbourne, daar zag het lang niet naar uit. Aanvankelijk zullen we misschien wat betrouwbaarheidsproblemen hebben, maar volgens mij hebben we een goede auto gebouwd en ik hoop dat we een degelijk resultaat kunnen neerzetten. We kijken er naar uit de auto tijdens het seizoen verder te ontwikkelen.” Wat zijn je verwachtingen voor de eerste race?
,,Een gok doen over de eerste race van het jaar met twintig hagelnieuwe auto’s is onbegonnen werk, en daar waag ik me dan ook niet aan. Voor ons geldt dat we, ongeacht het resultaat, Melbourne zullen verlaten met een gevoel van trots, want onze grootste hindernis is dan al overwonnen.” De kleuren dan. Wit, geel en zwart. Wat is het idee daarachter?
,,Eenvoud. Het geeft onze huidige positie weer, het team is er nog maar net, zwart en wit leek ons een goede plek om te beginnen en fluorescerend geel zorgt ervoor dat de auto opvalt. Hij ziet er in elk geval anders uit dan de rest.” Dit vragenvuur is mogelijk gemaakt door de persafdeling van Brawn GP. MB