Vragenvuur: Ross Brawn
Ross Brawn heeft zijn zaakjes goed op orde. In Bahrein won Jenson Button alweer zijn derde race van het vier Grands Prix oude seizoen. Brawn GP was in de winter op sterven na dood, maar is nu springlevend. Tijd voor een interview met teambaas Brawn.Drie uit vier. Is de seizoenstart beter gegaan dan je hoopte?
Ross Brawn: “Ja, absoluut. Het was alleen al een enorme uitdaging om bij de eerste race aanwezig te zijn. Omdat we keken naar de prestaties van andere teams hadden we al het gevoel dat de auto competitief zou zijn. Dat is ook het geval. Het is echter ongelooflijk wat er in de races allemaal gebeurde.” Hield je rekening met een zege in Bahrein? Na de kwalificatie was niet iedereen van je team er namelijk zo zeker over…
“Die in Bahrein was ook een lastige. We kregen hem niet in onze schoot geworpen. De Grand Prix van Australië was wellicht de enige die we mochten verprutsen. De race van gisteren moesten we winnen.” “Ik maakte mij ernstig zorgen om de motor. In de kwalificatie werd de motor door een tekort aan koeling te warm. We onderschatten de waterkoeling en omdat het zaterdag zo warm was kwam zo’n probleem aan het licht.” “Mijn coureurs konden hierdoor slechts een snelle ronde rijden voordat ze de auto weer moesten koelen. Dat is nou niet bepaald goed voor de banden. Het was dus een lastige kwalificatie. We hadden het gevoel dat we het in de race recht konden zetten. Zo gezegd, zo gedaan.” Wordt het koelingprobleem in Spanje opgelost? En heb je voldoende upgrades achter de hand om het hele veld voor te blijven?
“De koeling zal in Europese races geen probleem vormen. Wellicht dat we in Hongarije en Abu Dhabi er problemen mee krijgen. We moeten er dus wat aan gaan doen: als de motor te warm wordt verliest hij namelijk snelheid.” “Dat is dus iets dat we gaan oplossen. In Barcelona komen we met een flink pakket met verbeteringen. We moeten ook optimistisch blijven. In de eerste vier races hadden we geen enkele update. Die was er namelijk nog niet.” “Het was al lastig zat om in Melbourne aan de start te staan. We vervolgen nu ons programma dat, vanaf het punt dat we het team overnamen, stopte. Alles in de fabriek loopt lekker en dat zullen we in Barcelona terugzien.” Hoe belangrijk was het dat je in de eerste vier races zoveel mogelijk punten pakte? Brawn GP had namelijk een betere auto, en de andere teams zullen steeds dichter bij jullie komen. “Dat was inderdaad heel belangrijk. Je moet je kansen altijd maximaliseren als je een goed pakket hebt. Het is echter ook van belang als je punten pakt als je je zaakjes niet zo goed voor elkaar hebt. Kijk maar naar de race in China: de snelste waren we niet en toch pak je de derde plaats. Dat soort punten zijn doorslaggevend aan het einde van het seizoen. Je moet toeslaan als de mogelijkheid aanwezig is.” Heb je genoeg geld en personeel om de titel te winnen?
“Dat denk ik wel, maar op die manier denk ik niet. We racen om te winnen. Met Jenson Button en Rubens Barrichello hebben we een fantastisch rijderskoppel en we hebben een pijnlijke reorganisatie achter de rug. Dat ligt nu achter ons en iedereen ziet wat we bereikten. Ik ben optimistisch. Onze coureurs zijn geweldig, en het is vervolgens onze taak om er een succes van te maken.” Zijn jullie op dit moment de snelste?
“Het veld zit aardig dicht bij elkaar. Er zijn twee of drie teams die ongeveer even snel zijn. Dat zag je gisteren wel in Bahrein. We hadden een goede racestrategie. Dat maakte ook het verschil.” Heb je het gevoel dat andere teams zich beter hebben ontwikkeld na elke race, of halen ze steeds meer uit hun auto?
“Een beetje van beide. Ik denk dat ze waarschijnlijk hun pakket beetje bij beetje optimaliseren. Wij hebben eerlijk gezegd niets nieuws op de auto gezet sinds de BGP001 zijn eerste meters in Barcelona reed. Nu is de tijd gekomen dat we de auto gaan verbeteren.” BvdB Bron: Autosport.com
Ross Brawn: “Ja, absoluut. Het was alleen al een enorme uitdaging om bij de eerste race aanwezig te zijn. Omdat we keken naar de prestaties van andere teams hadden we al het gevoel dat de auto competitief zou zijn. Dat is ook het geval. Het is echter ongelooflijk wat er in de races allemaal gebeurde.” Hield je rekening met een zege in Bahrein? Na de kwalificatie was niet iedereen van je team er namelijk zo zeker over…
“Die in Bahrein was ook een lastige. We kregen hem niet in onze schoot geworpen. De Grand Prix van Australië was wellicht de enige die we mochten verprutsen. De race van gisteren moesten we winnen.” “Ik maakte mij ernstig zorgen om de motor. In de kwalificatie werd de motor door een tekort aan koeling te warm. We onderschatten de waterkoeling en omdat het zaterdag zo warm was kwam zo’n probleem aan het licht.” “Mijn coureurs konden hierdoor slechts een snelle ronde rijden voordat ze de auto weer moesten koelen. Dat is nou niet bepaald goed voor de banden. Het was dus een lastige kwalificatie. We hadden het gevoel dat we het in de race recht konden zetten. Zo gezegd, zo gedaan.” Wordt het koelingprobleem in Spanje opgelost? En heb je voldoende upgrades achter de hand om het hele veld voor te blijven?
“De koeling zal in Europese races geen probleem vormen. Wellicht dat we in Hongarije en Abu Dhabi er problemen mee krijgen. We moeten er dus wat aan gaan doen: als de motor te warm wordt verliest hij namelijk snelheid.” “Dat is dus iets dat we gaan oplossen. In Barcelona komen we met een flink pakket met verbeteringen. We moeten ook optimistisch blijven. In de eerste vier races hadden we geen enkele update. Die was er namelijk nog niet.” “Het was al lastig zat om in Melbourne aan de start te staan. We vervolgen nu ons programma dat, vanaf het punt dat we het team overnamen, stopte. Alles in de fabriek loopt lekker en dat zullen we in Barcelona terugzien.” Hoe belangrijk was het dat je in de eerste vier races zoveel mogelijk punten pakte? Brawn GP had namelijk een betere auto, en de andere teams zullen steeds dichter bij jullie komen. “Dat was inderdaad heel belangrijk. Je moet je kansen altijd maximaliseren als je een goed pakket hebt. Het is echter ook van belang als je punten pakt als je je zaakjes niet zo goed voor elkaar hebt. Kijk maar naar de race in China: de snelste waren we niet en toch pak je de derde plaats. Dat soort punten zijn doorslaggevend aan het einde van het seizoen. Je moet toeslaan als de mogelijkheid aanwezig is.” Heb je genoeg geld en personeel om de titel te winnen?
“Dat denk ik wel, maar op die manier denk ik niet. We racen om te winnen. Met Jenson Button en Rubens Barrichello hebben we een fantastisch rijderskoppel en we hebben een pijnlijke reorganisatie achter de rug. Dat ligt nu achter ons en iedereen ziet wat we bereikten. Ik ben optimistisch. Onze coureurs zijn geweldig, en het is vervolgens onze taak om er een succes van te maken.” Zijn jullie op dit moment de snelste?
“Het veld zit aardig dicht bij elkaar. Er zijn twee of drie teams die ongeveer even snel zijn. Dat zag je gisteren wel in Bahrein. We hadden een goede racestrategie. Dat maakte ook het verschil.” Heb je het gevoel dat andere teams zich beter hebben ontwikkeld na elke race, of halen ze steeds meer uit hun auto?
“Een beetje van beide. Ik denk dat ze waarschijnlijk hun pakket beetje bij beetje optimaliseren. Wij hebben eerlijk gezegd niets nieuws op de auto gezet sinds de BGP001 zijn eerste meters in Barcelona reed. Nu is de tijd gekomen dat we de auto gaan verbeteren.” BvdB Bron: Autosport.com