Vragenvuur: Sakon Yamamoto
De Grand Prix van Hongarije was zijn eerste race voor Spyker. Daar wist hij de race niet te finishen, iets dat hem in Turkije wel lukte. Dit weekend maakt de Spyker B-spec zijn debuut. Sakon Yamamoto: ,,De auto voelt in zijn geheel beter aan” De race op Monza wordt de derde Grand Prix van Sakon Yamamoto voor Spyker en hij heeft nu eindelijk de gelegenheid gekregen om wat testkilometers te maken.
De regen zorgde ervoor dat hij vorige week op Monza minder ronden kon rijden dan gepland. Het was echter genoeg om het goede gevoel te krijgen met de B-specificatie van Spyker en het circuit. Daarom voelt hij zich voor aanvang van dit weekend een stuk beter voorbereid.
Hoe verliep de test vorige week?
Yamamoto: ,,De test begon ’s ochtends met fantastisch weer – onweersbuien en stortregen! De pitstraat stond onder water en we probeerden met man en macht de motorhome voor onze gasten droog te houden. Een goede oefening voor het rijden! Gelukkig konden we van één tot zes uur rijden. De eerste anderhalf tot twee uur waren nat, maar daarna droogde de baan op. Vanaf dat moment hebben we zoveel mogelijk gereden. Het was de eerste keer dat we reden met de B-specificatie, dus het plan was om zoveel mogelijk kilometers te maken.” Heb je veel geleerd over de B-specificatie Spyker, of was het moeilijk te zeggen om dat de auto was afgesteld voor lage downforce?
,,Turkije en Monza zijn qua afstelling totaal verschillend. De balans van de auto voelde wat milder aan en ik kon voelen dat de nieuwe auto in zijn geheel beter is.” Voel je je veel beter voorbereid nu je gaat rijden op een baan waar je hebt kunnen testen?
,,Ja, en daarbij was het voor mij de eerste test sinds ik bij het team ben ingestapt. We hebben verschillende bandensets geprobeerd om te bekijken hoe het zou gaan met harde en zachte banden. Ook dat was goed voor mij, om meer te leren over de auto en de banden.” In de kwalificaties heb je tot nu toe steeds problemen gehad, zoals verkeer in Hongarije en een spin in Turkije. Kijk je uit naar een probleemloze run?
,,Absoluut, een normale kwalificatiesessie zou heel mooi zijn! Vooral omdat we tijdens de bestudering van de data steeds zien hoe dicht ik in de buurt zit van Adrians tijden. We hebben het alleen niet kunnen laten zien aan de buitenwereld door de problemen die we hebben gehad. Als we deze keer geen problemen hebben, dan kan ik in de buurt van Adrian zitten. Sterker nog, ik wil voor hem eindigen.” Terugkijkend op de race in Turkije, was dat voor jou een goed weekend?
,,Ik was erg blij met hoe het weekend in Turkije verliep, behalve de kwalificatie! We hadden drie getimede ronden gepland op achtereenvolgens harde, zachte en weer zachte banden. Op mijn eerste setje zachte banden spinde ik van de baan. Ik kon verder, maar op dat moment had ik een groot probleem met de versnellingsbak. Dat betekende het einde van mijn kwalificatie.” Je leek het naar je zin te hebben tijdens de race. Heb je er plezier aan beleefd?
,,Mijn start was goed en ik kon Trulli passeren toen hij spinde in de eerste bocht. Ik heb echt genoten van de eerste stint, omdat we echt aan het vechten waren met de concurrentie. Ik zat vlak achter Sato toen ik naar binnen werd geroepen voor mijn pitstop. De tweede stint was een beetje lastig voor me, omdat ik veel blauwe vlaggen kreeg. Maar goed, ik kon de hele race voluit gaan en daar was ik blij mee.” Je hebt de finishvlag gezien, wat heb je geleerd?
,,Het was heel goed voor mij dat ik de race kon uitrijden, omdat ik veel dingen kon uitvinden. Zo heb ik geleerd hoe de auto reageert en hoe de banden anders gaan aanvoelen gedurende de race. Verbeterpunt is dat ik moet leren omgaan met situaties waarin snellere deelnemers mij op een ronde willen zetten!” De volgende race is in Spa. Is dat een race waar je naar uitkijkt?
,,Ik ben nog nooit op Spa geweest. Ik heb het alleen gezien op televisie. Op de onboard-camera’s ziet het eruit als een mooi circuit. Daarom kijk ik er naar uit om daar te rijden.” SH
Yamamoto: ,,De test begon ’s ochtends met fantastisch weer – onweersbuien en stortregen! De pitstraat stond onder water en we probeerden met man en macht de motorhome voor onze gasten droog te houden. Een goede oefening voor het rijden! Gelukkig konden we van één tot zes uur rijden. De eerste anderhalf tot twee uur waren nat, maar daarna droogde de baan op. Vanaf dat moment hebben we zoveel mogelijk gereden. Het was de eerste keer dat we reden met de B-specificatie, dus het plan was om zoveel mogelijk kilometers te maken.” Heb je veel geleerd over de B-specificatie Spyker, of was het moeilijk te zeggen om dat de auto was afgesteld voor lage downforce?
,,Turkije en Monza zijn qua afstelling totaal verschillend. De balans van de auto voelde wat milder aan en ik kon voelen dat de nieuwe auto in zijn geheel beter is.” Voel je je veel beter voorbereid nu je gaat rijden op een baan waar je hebt kunnen testen?
,,Ja, en daarbij was het voor mij de eerste test sinds ik bij het team ben ingestapt. We hebben verschillende bandensets geprobeerd om te bekijken hoe het zou gaan met harde en zachte banden. Ook dat was goed voor mij, om meer te leren over de auto en de banden.” In de kwalificaties heb je tot nu toe steeds problemen gehad, zoals verkeer in Hongarije en een spin in Turkije. Kijk je uit naar een probleemloze run?
,,Absoluut, een normale kwalificatiesessie zou heel mooi zijn! Vooral omdat we tijdens de bestudering van de data steeds zien hoe dicht ik in de buurt zit van Adrians tijden. We hebben het alleen niet kunnen laten zien aan de buitenwereld door de problemen die we hebben gehad. Als we deze keer geen problemen hebben, dan kan ik in de buurt van Adrian zitten. Sterker nog, ik wil voor hem eindigen.” Terugkijkend op de race in Turkije, was dat voor jou een goed weekend?
,,Ik was erg blij met hoe het weekend in Turkije verliep, behalve de kwalificatie! We hadden drie getimede ronden gepland op achtereenvolgens harde, zachte en weer zachte banden. Op mijn eerste setje zachte banden spinde ik van de baan. Ik kon verder, maar op dat moment had ik een groot probleem met de versnellingsbak. Dat betekende het einde van mijn kwalificatie.” Je leek het naar je zin te hebben tijdens de race. Heb je er plezier aan beleefd?
,,Mijn start was goed en ik kon Trulli passeren toen hij spinde in de eerste bocht. Ik heb echt genoten van de eerste stint, omdat we echt aan het vechten waren met de concurrentie. Ik zat vlak achter Sato toen ik naar binnen werd geroepen voor mijn pitstop. De tweede stint was een beetje lastig voor me, omdat ik veel blauwe vlaggen kreeg. Maar goed, ik kon de hele race voluit gaan en daar was ik blij mee.” Je hebt de finishvlag gezien, wat heb je geleerd?
,,Het was heel goed voor mij dat ik de race kon uitrijden, omdat ik veel dingen kon uitvinden. Zo heb ik geleerd hoe de auto reageert en hoe de banden anders gaan aanvoelen gedurende de race. Verbeterpunt is dat ik moet leren omgaan met situaties waarin snellere deelnemers mij op een ronde willen zetten!” De volgende race is in Spa. Is dat een race waar je naar uitkijkt?
,,Ik ben nog nooit op Spa geweest. Ik heb het alleen gezien op televisie. Op de onboard-camera’s ziet het eruit als een mooi circuit. Daarom kijk ik er naar uit om daar te rijden.” SH