Vragenvuur: Sam Michael
Williams verwacht beter te presteren in de aankomende Grand Prix van Engeland. Volgens technisch-directeur Sam Michael, zijn de hogesnelheidsbochten van Silverstone een voordeel voor de FW31.Ben je tevreden met de prestaties van de FW31 tot nu toe?
Michael: “De prestaties van ons team worden gemeten aan de hand van onze plek in het constructeurs-WK. Daar staan we op de zesde plaats, maar dat geeft een verkeerd beeld. Ik vind namelijk dat onze auto sneller is dan die zesde plaats. We zijn beter geworden in de kwalificaties en de coureurs doen het nu ook beter in de races.” “We hebben vanaf de Grand Prix van Australië, tot aan de Grand Prix van Monaco het gat van 0,4 seconden weten te dichten naar nul. Helaas was in Turkije het gat weer teruggevallen naar 0,4 seconden, maar toch denk ik dat we steeds dichter bij de top komen.” Is de auto betrouwbaar?
“Ja, de betrouwbaarheid is in orde. We hadden een probleem met Kazuki’s (Nakajima, red.) auto in Sjanghai, toen door een lekke band het differentieel het begaf. We hadden ook een probleem met Kazuki’s motor in Bahrein, maar verder gaat het eigenlijk wel goed.” Hoe groot is het voordeel dat KERS oplevert?
“Op snellere circuits zoals Silverstone, moet de gewichtsverdeling van de auto helemaal op orde zijn. Vooral in de snelle bochten. Als je KERS gebruikt en in deze bochten te veel druk op de banden uitoefent, verlies je de race. Het beste circuit voor KERS is tot nu toe Monaco geweest.” “We zijn nog steeds druk bezig om KERS in onze FW31 te zetten. We ontwikkelen zowel een systeem met het vliegwiel, als met batterijen, maar de nadruk ligt op het vliegwiel. Daarnaast testen we de betrouwbaarheid elke week. We willen zo snel mogelijk met KERS gaan racen, maar eerst moet de betrouwbaarheid goed zijn.” Hoe hebben coureurs Nico Rosberg en Kazuki Nakajima het tot nu toe gedaan in de Europese races?
“De meeste coureurs worden met het jaar beter, of het nu om een debutant of om een wereldkampioen gaat. Onze rijders zijn daarin niet anders. Nico reed zijn zestigste Grand Prix in Turkije en dat maakt hem een ervaren coureur. Hij doet het goed.” “Kazuki zit dit jaar een stuk dichter bij Nico, alleen heeft pech ervoor gezorgd dat hij een paar keer de derde kwalificatiesessie heeft gemist. Hij doet het absoluut een stuk beter dan vorig jaar en omdat het veld nu dichter op elkaar zit, kan een klein detail al een groot verschil maken.” Hebben de politieke toestanden in de Formule 1 jou enigszins afgeleid van je werk?
“Op technisch gebied helemaal niet. We hebben wel een beetje gekeken naar het tweeklassenkampioenschap, maar ook niet veel. We proberen ons niet te veel bezig te houden met politiek, want onze focus ligt op het racen.” Verwacht je een competitief Williams in Silverstone?
“We kijken erg uit naar de Britse Grand Prix. De gehele eerste sector op Silverstone wordt gedomineerd door hogesnelheidsbochten en het circuit is erg snel. De FW31 is een grote verbetering ten opzichte van vorig jaar en doet het nu stukken beter in de snelle bochten. We zouden het dan ook beter moeten doen dan vorig jaar, ook omdat we nog wat nieuwe onderdelen gaan introduceren. Hopelijk wordt het een succesvolle race.” LP Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door Williams.
Michael: “De prestaties van ons team worden gemeten aan de hand van onze plek in het constructeurs-WK. Daar staan we op de zesde plaats, maar dat geeft een verkeerd beeld. Ik vind namelijk dat onze auto sneller is dan die zesde plaats. We zijn beter geworden in de kwalificaties en de coureurs doen het nu ook beter in de races.” “We hebben vanaf de Grand Prix van Australië, tot aan de Grand Prix van Monaco het gat van 0,4 seconden weten te dichten naar nul. Helaas was in Turkije het gat weer teruggevallen naar 0,4 seconden, maar toch denk ik dat we steeds dichter bij de top komen.” Is de auto betrouwbaar?
“Ja, de betrouwbaarheid is in orde. We hadden een probleem met Kazuki’s (Nakajima, red.) auto in Sjanghai, toen door een lekke band het differentieel het begaf. We hadden ook een probleem met Kazuki’s motor in Bahrein, maar verder gaat het eigenlijk wel goed.” Hoe groot is het voordeel dat KERS oplevert?
“Op snellere circuits zoals Silverstone, moet de gewichtsverdeling van de auto helemaal op orde zijn. Vooral in de snelle bochten. Als je KERS gebruikt en in deze bochten te veel druk op de banden uitoefent, verlies je de race. Het beste circuit voor KERS is tot nu toe Monaco geweest.” “We zijn nog steeds druk bezig om KERS in onze FW31 te zetten. We ontwikkelen zowel een systeem met het vliegwiel, als met batterijen, maar de nadruk ligt op het vliegwiel. Daarnaast testen we de betrouwbaarheid elke week. We willen zo snel mogelijk met KERS gaan racen, maar eerst moet de betrouwbaarheid goed zijn.” Hoe hebben coureurs Nico Rosberg en Kazuki Nakajima het tot nu toe gedaan in de Europese races?
“De meeste coureurs worden met het jaar beter, of het nu om een debutant of om een wereldkampioen gaat. Onze rijders zijn daarin niet anders. Nico reed zijn zestigste Grand Prix in Turkije en dat maakt hem een ervaren coureur. Hij doet het goed.” “Kazuki zit dit jaar een stuk dichter bij Nico, alleen heeft pech ervoor gezorgd dat hij een paar keer de derde kwalificatiesessie heeft gemist. Hij doet het absoluut een stuk beter dan vorig jaar en omdat het veld nu dichter op elkaar zit, kan een klein detail al een groot verschil maken.” Hebben de politieke toestanden in de Formule 1 jou enigszins afgeleid van je werk?
“Op technisch gebied helemaal niet. We hebben wel een beetje gekeken naar het tweeklassenkampioenschap, maar ook niet veel. We proberen ons niet te veel bezig te houden met politiek, want onze focus ligt op het racen.” Verwacht je een competitief Williams in Silverstone?
“We kijken erg uit naar de Britse Grand Prix. De gehele eerste sector op Silverstone wordt gedomineerd door hogesnelheidsbochten en het circuit is erg snel. De FW31 is een grote verbetering ten opzichte van vorig jaar en doet het nu stukken beter in de snelle bochten. We zouden het dan ook beter moeten doen dan vorig jaar, ook omdat we nog wat nieuwe onderdelen gaan introduceren. Hopelijk wordt het een succesvolle race.” LP Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door Williams.