Vragenvuur: Saúl Ruiz de Marcos (HRT)
Formule1
Eelco den Boer
24 november 2011
Thesan Capital nam halverwege het jaar een meerderheidsbelang in HRT. Topman Saúl Ruiz de Marcos geeft aan wat zijn plannen met het team zijn.
Welke conclusie kun je trekken na vijf maanden aan het hoofd van HRT te hebben gestaan?
“Die kan alleen maar positief zijn. Ik zal niet ontkennen dat we lastige maanden hebben gehad met veel werk, maar sinds we bij het project betrokken zijn hebben we vooropgesteld stabiliteit en levensvatbaarheid te creëren en daarin zijn we volgens mij geslaagd. Het is geen eenvoudige opgave omdat er veel factoren een rol spelen, maar ik denk dat we het goed doen.” Zijn de doelstellingen dan bereikt?
“We zijn goed op weg. Omdat we op zo’n laat moment zijn ingestapt, viel er dit jaar niet veel meer te doen, maar deze maanden hebben ons geholpen de werkomgeving en de situatie waarin het team verkeert te doorgronden. We hebben alles kunnen evalueren en een inventarisatie kunnen maken van wat nodig is om volgend jaar een stap vooruit te zetten. Bij een klein team met een krap budget moet je effectief omgaan met je middellen en hoewel het niet meevalt, blijven we ons ontwikkelen.” “Vanaf het begin hebben we drie kernzaken benoemd: de auto voor 2012, het hoofdkantoor en de coureurs. Op alle drie de fronten boeken we progressie. Enkele weken geleden hebben we onze technologische samenwerking met Williams uitgebreid, waardoor we er veel beter voorstaan voor volgend jaar. Ze leveren dan niet alleen versnellingsbakken, maar ook KERS. Wat het hoofdkantoor betreft, werken we aan één locatie in Spanje waar alle afdelingen samen kunnen komen. En met de aanstelling van Pedro de la Rosa als HRT-coureur voor volgend seizoen, gaan we zonder twijfel verder vooruit.” Wat betekent het voor HRT om Pedro de la Rosa aan boord te hebben?
“Het was voor ons een prioriteit om hem vast te leggen. Niet alleen omdat we graag een Spaanse coureur wilden, maar ook vanwege zijn niveau en ervaring. Zijn carrière in de Formule 1 spreekt voor zich en het aanzien dat hij heeft verworven is een toegevoegde waarde voor het team. We zijn een erg jong team en hebben ervaren en toegewijde mensen nodig om te blijven groeien. Pedro heeft alle benodigde eigenschappen en we zijn er trots op dat hij zijn medewerking verleend aan dit project.” In welk stadium bevindt de ontwikkeling van de bolide voor 2012 zich?
“Aan het ontwerp wordt al maanden gewerkt en een tijd geleden hebben we een uitvoeringsplan opgesteld. Op ons technisch kantoor in München werken op het moment meer dan zestig mensen aan de F112. Hoewel het een gevecht tegen de klok zal zijn, hopen we de auto klaar te hebben voor de wintertests.” Komt het hoofdkantoor in Spanje te liggen?
“We hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat we plan zijn naar Spanje te verhuizen. Voor dit moment is dat de beste optie. We hebben nu verschillende afdelingen op verschillende locaties. Aangezien we op een Spaanse licentie rijden is het logisch om daarheen te gaan. Voor de communicatie, logistiek, coördinatie en kosten is het essentieel dat de afdelingen worden samengebracht. Het bespaart geld en tijd. Bovendien heeft het een toegevoegde waarde voor het team, omdat we sponsoren iets anders kunnen bieden. Sinds 1 november hebben we een logistiek hoofdkantoor in Valencia. Van daaruit opereren we totdat de definitieve thuisbasis gereed is.” Wat zijn de volgende stappen?
“We liggen goed op schema, maar hebben nog veel werk te doen. De auto voor 2012 vordert gestaag, evenals de bouw van een nieuw hoofdkantoor. We hopen de rijdersbezetting na afloop van het huidige seizoen te kunnen complementeren. We zijn ook druk bezig met het vinden van sponsoren en partners voor volgend jaar. Hopelijk kunnen we binnenkort enkele aankondigingen doen en vergroten de huidige ontwikkelingen onze aantrekkingskracht. We zijn ons ervan bewust dat de huidige economische situatie in Spanje en de rest van de wereld niet ideaal is, maar de Formule 1 blijft een ongeëvenaard platform om je te profileren en ten opzichten van andere teams bieden wij interessante en afwijkende propositie.” Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van HRT
“Die kan alleen maar positief zijn. Ik zal niet ontkennen dat we lastige maanden hebben gehad met veel werk, maar sinds we bij het project betrokken zijn hebben we vooropgesteld stabiliteit en levensvatbaarheid te creëren en daarin zijn we volgens mij geslaagd. Het is geen eenvoudige opgave omdat er veel factoren een rol spelen, maar ik denk dat we het goed doen.” Zijn de doelstellingen dan bereikt?
“We zijn goed op weg. Omdat we op zo’n laat moment zijn ingestapt, viel er dit jaar niet veel meer te doen, maar deze maanden hebben ons geholpen de werkomgeving en de situatie waarin het team verkeert te doorgronden. We hebben alles kunnen evalueren en een inventarisatie kunnen maken van wat nodig is om volgend jaar een stap vooruit te zetten. Bij een klein team met een krap budget moet je effectief omgaan met je middellen en hoewel het niet meevalt, blijven we ons ontwikkelen.” “Vanaf het begin hebben we drie kernzaken benoemd: de auto voor 2012, het hoofdkantoor en de coureurs. Op alle drie de fronten boeken we progressie. Enkele weken geleden hebben we onze technologische samenwerking met Williams uitgebreid, waardoor we er veel beter voorstaan voor volgend jaar. Ze leveren dan niet alleen versnellingsbakken, maar ook KERS. Wat het hoofdkantoor betreft, werken we aan één locatie in Spanje waar alle afdelingen samen kunnen komen. En met de aanstelling van Pedro de la Rosa als HRT-coureur voor volgend seizoen, gaan we zonder twijfel verder vooruit.” Wat betekent het voor HRT om Pedro de la Rosa aan boord te hebben?
“Het was voor ons een prioriteit om hem vast te leggen. Niet alleen omdat we graag een Spaanse coureur wilden, maar ook vanwege zijn niveau en ervaring. Zijn carrière in de Formule 1 spreekt voor zich en het aanzien dat hij heeft verworven is een toegevoegde waarde voor het team. We zijn een erg jong team en hebben ervaren en toegewijde mensen nodig om te blijven groeien. Pedro heeft alle benodigde eigenschappen en we zijn er trots op dat hij zijn medewerking verleend aan dit project.” In welk stadium bevindt de ontwikkeling van de bolide voor 2012 zich?
“Aan het ontwerp wordt al maanden gewerkt en een tijd geleden hebben we een uitvoeringsplan opgesteld. Op ons technisch kantoor in München werken op het moment meer dan zestig mensen aan de F112. Hoewel het een gevecht tegen de klok zal zijn, hopen we de auto klaar te hebben voor de wintertests.” Komt het hoofdkantoor in Spanje te liggen?
“We hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat we plan zijn naar Spanje te verhuizen. Voor dit moment is dat de beste optie. We hebben nu verschillende afdelingen op verschillende locaties. Aangezien we op een Spaanse licentie rijden is het logisch om daarheen te gaan. Voor de communicatie, logistiek, coördinatie en kosten is het essentieel dat de afdelingen worden samengebracht. Het bespaart geld en tijd. Bovendien heeft het een toegevoegde waarde voor het team, omdat we sponsoren iets anders kunnen bieden. Sinds 1 november hebben we een logistiek hoofdkantoor in Valencia. Van daaruit opereren we totdat de definitieve thuisbasis gereed is.” Wat zijn de volgende stappen?
“We liggen goed op schema, maar hebben nog veel werk te doen. De auto voor 2012 vordert gestaag, evenals de bouw van een nieuw hoofdkantoor. We hopen de rijdersbezetting na afloop van het huidige seizoen te kunnen complementeren. We zijn ook druk bezig met het vinden van sponsoren en partners voor volgend jaar. Hopelijk kunnen we binnenkort enkele aankondigingen doen en vergroten de huidige ontwikkelingen onze aantrekkingskracht. We zijn ons ervan bewust dat de huidige economische situatie in Spanje en de rest van de wereld niet ideaal is, maar de Formule 1 blijft een ongeëvenaard platform om je te profileren en ten opzichten van andere teams bieden wij interessante en afwijkende propositie.” Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van HRT
Gerelateerd nieuws