Vragenvuur Sergej Sirotkin: ‘Ik word af en toe al herkend’
Racepictures
André Venema
16 januari 2018
Sergej Sirotkin kan niet alleen goed sturen, maar heeft ook een stel ontwikkelde hersens. In juni is Williams’ nieuwe aanwinst afgestudeerd als ingenieur aan de universiteit van Moskou. “Ik ben ook zeer geïnteresseerd in de technische kant van de sport.”
Je bent 22 en je teamgenoot, Lance Stroll, is pas 19 jaar. Waait er volgens jou een nieuwe wind door de sport?
“Ik denk dat het ook door jullie goede vriend Max Verstappen misschien wat gemakkelijker is geworden voor jonge coureurs. Vroeger werd er gedacht dat die de enorme druk niet zouden aankunnen. Nu zijn er veel jonge jongens die het tegendeel bewijzen. Het is goed dat er een frissere wind door de Formule 1 waait.” Voorzie jij een snelle generatiewisseling?
“Die is al aan de gang. Maar het zal langzaam gaan, één voor één. En niet van vandaag op morgen. Formule 1 moet in mijn ogen de beste coureurs, in alle aspecten, herbergen. Waarom zou je dan niet een jonge coureur die net zo goed is als één van de oudere generatie in de auto zetten? Maar dat blijft altijd een gok. Er zijn zoveel dingen die een bepalende rol spelen.” Iets heel anders: begint Formule 1 voet aan de grond te krijgen in Rusland? Wint het aan populariteit?
“Absoluut. De eerste GP hier in 2014 was daartoe een belangrijke stap, nu hebben we een paar Russische coureurs… Dat is ook een grote stimulans. Langzamerhand beginnen de mensen de sport te begrijpen en waarderen. Het verschil met drie jaar geleden is erg groot. Op alle terreinen: meer media-aandacht, meer jonge coureurs, een nationaal raceprogramma… Ik word tegenwoordig af en toe zelfs herkend. Laatst nog in een restaurant. Eerst kwam er één jongen, vervolgens wilde iedereen in het restaurant met mij op de foto, haha.” Je bent ook klaar met je ingenieursstudie.
“In juni ben ik afgestudeerd. Voor mij is dat heel belangrijk. Het voordeel, ook ten opzichte van veel andere coureurs, is dat ik iets snap van autotechniek. Daarin ben ik zeer geïnteresseerd, niet alleen van Formule 1-auto’s. Ik zou later misschien wel als engineer in de Formule 1 aan de slag willen. Het is een stuk minder leuk dan zelf in de auto rijden, maar zo’n baan lijkt me spannender dan de hele dag in een kantoor zitten. Want het staat vast dat ik in de toekomst iets met auto’s en techniek ga doen.”
“Ik denk dat het ook door jullie goede vriend Max Verstappen misschien wat gemakkelijker is geworden voor jonge coureurs. Vroeger werd er gedacht dat die de enorme druk niet zouden aankunnen. Nu zijn er veel jonge jongens die het tegendeel bewijzen. Het is goed dat er een frissere wind door de Formule 1 waait.” Voorzie jij een snelle generatiewisseling?
“Die is al aan de gang. Maar het zal langzaam gaan, één voor één. En niet van vandaag op morgen. Formule 1 moet in mijn ogen de beste coureurs, in alle aspecten, herbergen. Waarom zou je dan niet een jonge coureur die net zo goed is als één van de oudere generatie in de auto zetten? Maar dat blijft altijd een gok. Er zijn zoveel dingen die een bepalende rol spelen.” Iets heel anders: begint Formule 1 voet aan de grond te krijgen in Rusland? Wint het aan populariteit?
“Absoluut. De eerste GP hier in 2014 was daartoe een belangrijke stap, nu hebben we een paar Russische coureurs… Dat is ook een grote stimulans. Langzamerhand beginnen de mensen de sport te begrijpen en waarderen. Het verschil met drie jaar geleden is erg groot. Op alle terreinen: meer media-aandacht, meer jonge coureurs, een nationaal raceprogramma… Ik word tegenwoordig af en toe zelfs herkend. Laatst nog in een restaurant. Eerst kwam er één jongen, vervolgens wilde iedereen in het restaurant met mij op de foto, haha.” Je bent ook klaar met je ingenieursstudie.
“In juni ben ik afgestudeerd. Voor mij is dat heel belangrijk. Het voordeel, ook ten opzichte van veel andere coureurs, is dat ik iets snap van autotechniek. Daarin ben ik zeer geïnteresseerd, niet alleen van Formule 1-auto’s. Ik zou later misschien wel als engineer in de Formule 1 aan de slag willen. Het is een stuk minder leuk dan zelf in de auto rijden, maar zo’n baan lijkt me spannender dan de hele dag in een kantoor zitten. Want het staat vast dat ik in de toekomst iets met auto’s en techniek ga doen.”
Gerelateerd nieuws
Het Jaar van Carlos Sainz: door Ferrari aan de kant geschoven voor Hamilton
22 december 2024 18:10 - Het Jaar van
Het jaar van Alex Albon: brokkenpiloot veroorzaakt weer schade bij Williams
21 december 2024 15:00 - Het Jaar van
Sainz openhartig over Ferrari-exit: ‘Ik was er 99% zeker van dat ik bij Ferrari zou blijven’
18 december 2024 13:00 - Nieuws
Franco Colapinto blikt terug op eerste Formule 1-seizoen: ‘Had wat fouten kunnen vermijden’
16 december 2024 08:00 - Nieuws