Achter zijn naam prijkt één heel belangrijk WK-punt. Door de achtste plaats van Takuma Sato bij de Spaanse Grand Prix is Super Aguri uitgegroeid tot een team in de middenmoot waar serieus rekening mee gehouden moet worden.Het lachertje van de Formule 1 is Super Aguri al lang niet meer. En de tijden dat Takuma Sato niet anders dan ‘kamikaze-piloot’ genoemd werd zijn ook alweer verleden tijd. De Japanner is in het trotse bezit van een WK-punt, waarmee Super Aguri nu achtste staat in het constructeurskampioenschap. Dat is voor Spyker, voor Scuderia Toro Rosso en bovenal: voor Honda. Voorlopig is Sato dus een tevreden man.

Takuma, Super Aguri wist bij de Spaanse Grand Prix het eerste WK-punt te bemachtigen. Wat dacht je toen je als achtste over de eindstreep kwam?

Takuma Sato: ,,Het was een fantastisch gevoel! In gedachten was ik iedereen aan het bedanken: het team is Leafield, in Tochigi, onze fans en mijn familie. Ik was extreem tevreden met het resultaat, omdat ik geen enkel moment tijdens de race een fout mocht maken. Ik dacht ook aan feit dat we nog maar vijftien maanden geleden begonnen waren. Om dan in de top tien te eindigen en het eerste punt te pakken, dat was gewoon fantastisch.”

De eerstvolgende Grand Prix is in Monaco en dat is een erg uitdagende race voor zowel de coureur als de auto. Hoe denk je dat de SA07 het zal gaan doen?

,,Ik kijk uit naar Monaco, niet alleen vanwege ons succes in Spanje, maar ook omdat je in Monaco goede mechanische grip nodig hebt. De nieuwe versnellingsbak en het nieuwe aerodynamische pakket dat we op Paul Ricard getest hadden, pakten goed uit. Ik denk dat onze ontwikkelingen goed gaan en dat we een goede auto hebben.”

,,Vorig jaar hadden we één van onze beste races in Monaco met de SA05, maar helaas had ik een elektrisch probleem, waardoor ik de race niet kon uitrijden. Historisch gezien is Monaco een geweldig circuit, maar het vereist wel precisiewerk. Maar ik heb er vertrouwen in dat we het goed zullen doen met de SA07.”

De teams zullen voor de eerste keer gebruik maken van de zachte en extra zachte Bridgestone Potenza compounds. Wat voor invloed zal dat hebben, denk je?

,,We hebben beide opties vorige week op Paul Ricard getest, maar aangezien Monaco de enige straatrace op de kalender is en je daar niet kunt testen, is het moeilijk om soortgelijke omstandigheden te creëren. Omdat de straten van Monaco erg weinig grip hebben, zullen we de extra zachte compound gebruiken om die grip te krijgen. Maar als je grote kracht op de banden zet, zullen deze het niet overleven. We hebben waardevolle data verzameld op Paul Ricard en hopelijk zal dat gaan werken op onze auto. Maar het zal zeker een uitdaging worden om op de extra zachte compound te rijden.”

Hoe ga je om met eerst een erg zware auto, vol met benzine, en vervolgens een erg lichte auto in Monaco tijdens de race?

,,Bij het benaderen van de bochten is de ideale lijn identiek. Afhankelijk van de grip van de banden met de zachtere compound ga je er misschien wat dieper in, net als in de kwalificatie. De racelijn is erg gelimiteerd in Monaco en tijdens de race moet je die goed onder controle hebben. Omdat de extra zachte compound kwetsbaar is, moet je die voorzichtig behandelen, zonder snelheid te verliezen.”

,,Je mag dus niet te agressief zijn, helemaal niet met een zwaardere auto. Je moet precies zijn omdat een fout moeilijk te herstellen is en een zware auto maakt dat alleen maar moeilijker. Een lichte auto met meer grip helpt in zo’n situatie. Je moet je rijstijl in iedere ronde aanpassen omdat de omstandigheden elke ronde kunnen veranderen.”

Er staan nog meer straatraces op de planning in de Formule 1. Wat vind je daar van?

,,Voor mij is veiligheid de grootste prioriteit. Voor de deelnemers, de toeschouwers en voor de marshals rondom het circuit. Een stratencircuit is altijd uitdagend en opwindend, omdat je op de grenzen rijdt en geen fouten mag maken. Dus zo lang het veilig is, denk ik dat we ervan kunnen genieten.”

LP

Deze editie van Vragenvuur is beschikbaar gesteld door de PR-afdeling van Super Aguri.