De geschiedenisboeken wijzen uit dat Tiago Monteiro derde werd in de Grand Prix van de Verenigde Staten van 2005, en dat hij op het podium stond met Michael Schumacher en Rubens Barrichello. Iedereen weet dat de Michelin-teams die dag niet startten, maar desondanks was het een bijzondere dag voor Jordan, zoals MF1 Racing toen nog heette. We vroegen Tiago naar zijn herinneringen aan die dag.
 

De Grand Prix van de Verenigde Staten was vorig jaar voor iedereen een vreemde race. Hoe voelt het om dit jaar terug te gaan naar Indy?

,,Ik ben erg benieuwd of we nog welkom zijn, dat vooral! Maar voor mij is het leuk om er terug te keren. Ik ken er veel mensen uit mijn Champ Car-tijd, en met een aantal van hen heb ik komend weekend een barbecue. Voor wat betreft het racen: voor mij zijn er vooral goede herinneringen. Het zal absoluut niet zo gaan als vorig jaar, maar toch hoop ik op een goed resultaat. Vorig jaar deed de auto het al prima en aangezien deze auto veel beter is zou het resultaat ook goed moeten zijn.”

Wat zijn je herinneringen aan vorig jaar?

,,Het was een heel intense dag en een geweldige kans voor mijn carrière. Het was een waanzinnige kans en ik heb hem gepakt. Ik ben blij dat ik deel heb uitgemaakt van een van de meest abnormale races uit de Formule 1-geschiedenis.”

Wist je dat de anderen niet zouden rijden op het moment dat je zelf op de grid stond?

,,Ik wist wel dat een aantal rijders niet zou starten. Het enige dat ik in gedachten had, was dat het een kans was om punten te pakken. Dat wist ik, maar ik had geen idee dat alle Michelin-coureurs zouden stoppen in de opwarmronde.”

Wat zei je over de boordradio toen je alle teams de pitstraat zag inrijden?

,,,Wat gebeurt er in hemelsnaam?’, riep ik. Maar het team zei me dat ik mijn normale plaats moest houden en dat de race gewoon zou starten.”

Het viel zeker niet mee om je gridpositie te vinden met zoveel lege plaatsen?

,,Nou en of. Er was een enorm gat voor mij, dus dat viel niet mee. Het ergste nog was dat ik me bij de start al realiseerde dat ik op de derde plaats lag, en dat ik nog zeventig ronden moest racen! Daarom wist ik dat ik moest proberen zover mogelijk weg te lopen bij de anderen, maar toen begon ik me zorgen te maken over de mogelijkheid dat de auto stuk zou gaan. Dat gebeurde goddank niet. Tijdens de eerste zestig ronden heb ik amper in mijn spiegels gekeken en kon ik echt pushen om weg te lopen bij de anderen. De auto was echt goed, ik reed goede tijden vergeleken met de rest. Maar de laatste tien ronden waren knap lastig.”

Heb je eraan gedacht wat er zou gebeuren als de Ferrari’s zouden uitvallen?

,,Niet echt, pas later hoorde ik dat ze elkaar bijna van de baan reden! Gelukkig gebeurde dat niet. Dan had ik weliswaar de race gewonnen, maar dan had ik wel op het podium gestaan met Narain Karthikeyan en een Minardi-coureur, en dat staat natuurlijk niet echt goed. Later zullen mensen foto’s zien van mij, Michael Schumacher en Rubens Barrichello op een podium en dat staat toch een stuk beter.”

Hoe was het op het podium? Michael en Rubens keken niet echt blij…

,,Daar baalde ik toen best van. Toen ze uit de auto kwamen deden ze heel opgetogen en waren ze echt blij met de overwinning, maar zodra we op het podium stonden trokken ze allebei een lang gezicht. Ik keek naar ze en dacht: Whatever, ik vier mijn eigen feestje wel. Al mijn monteurs stonden onder het podium, ze juichten en waren dolblij. Ik was blij voor mezelf en voor mijn team, ze verdienden het net zo goed.”

Het is een vreemde baan, met dat lange rechte stuk en die krappe bochten in het middendeel. Wat vind je er van?

,,Het is een lastig circuit. De helft is volgas, dus je hebt veel topsnelheid nodig, maar de andere helft is erg technisch. Het is lastig om daar een goede afstelling voor te vinden. Hoewel ik weet dat het niet zo zal zijn als vorig jaar, kijk ik er toch erg naar uit.”

Je hebt nooit op de oval van Indy gereden. Lijkt het je wat?

,,Ik heb op een paar ovals gereden, maar inderdaad nog nooit op deze. Het lijkt me geweldig om het ooit eens te doen. Ik weet hoe belangrijk de baan is voor de Amerikaanse fans, want toen ik tijdens mijn Champ-Car-tijd in Miami woonde, heb ik veel tijd doorgebracht in Indianapolis.”

Tiago Monteiro sprak met Adam Cooper.