Tiago Monteiro, de teamgenoot van Christijan Albers bij MF1 Racing, heeft het volste vertrouwen in een mooi einde van het seizoen. Want het team blijft maar vooruitgang boeken, zegt hij. ,,We zijn bezig met een inhaalslag.”

Jij en Christijan komen steeds vaker in de buurt van de topzestien in de kwalificatie, en in Hongarije haalden jullie de tweede kwalificatiesessie. Ben je onder de indruk van het feit dat het almaar beter gaat?

,,Zeker weten. De voorbije vijf of zes races zijn we vooruitgegaan. Dat kan je zien aan het feit dat we telkens vechten voor een plaatsje bij de laatste zestien. Als we het niet halen, zitten we er slechts twee of drie tienden vanaf. En we zitten dichterbij de pole dan ooit. Het is bemoedigend en een goede motivatie voor iedereen. Voor de coureurs, maar zeker ook voor het team. En daar ben ik blij mee.”

Begin dit jaar hadden jullie vaak problemen in de kwalificatie…

,,Klopt, maar dat hoort erbij. Toen het seizoen begon zaten we net zoals vorig jaar, drie of vier seconden van de pole. En om eerlijk te zijn, waren we daar niet blij mee. We hadden hoge verwachtingen van de M16. We hadden verwacht dichterbij de concurrentie te zitten vanaf het begin. Maar feit is dat we niet zoveel getest hebben voor het seizoen. De meeste tests vonden dus plaats tijdens de Grand Prix-weekends. Daardoor verloren we kostbare tijd, maar we zijn bezig met een inhaalslag.”

Je werd in de races een aantal maal geplaagd door technisch malheur, dat moet frustrerend zijn.

,,Dat is het. Zeker voor mij, omdat ik na vorig jaar niet meer gewend was aan technische problemen. Destijds waren we een van de betrouwbaarste teams! In 2005 reden we in feite met een Jordan uit 2004. Daardoor was de auto enorm betrouwbaar, mechanisch goed voor elkaar en iedereen kende ‘m door en door.”

,,Dit jaar rijden we met een hagelnieuwe auto, die competitiever is. Maar dat betekent dat ‘ie kwetsbaarder is. Deze auto’s worden tot het uiterste gedreven, en het is vrij normaal om in de Formule 1 problemen te hebben. Het hebben van geen problemen is abnormaal, zoals vorig jaar!”

,,We waren dus niet gewend aan het hebben van dit soort problemen. Maar anyway, afgezien van de mechanische perikelen, die we nu min of meer onder controle lijken te hebben, presteren we in de race nog altijd niet zo goed als in de kwalificatie. We moeten uitzoeken wat de anderen anders doen dan wij. Dus: wat de reden is dat zij extra snelheid vinden. Daar werken we aan, geloof me.”

Wat is voor jou het hoogtepunt van dit jaar, of denk je dat dat nog moet komen?

,,Dat moet nog komen, absoluut. Het is belangrijk om in de kwalificatie bij de laatste zestien te komen, en daar zijn we nu een aantal maal in geslaagd. Maar naar mijn idee moet het echte hoogtepunt nog komen.”

En de teleurstellingen? Er zijn tijdens een aantal races incidenten geweest in de eerste ronde…

,,Monaco is denk ik het meest teleurstellend geweest, omdat het een race was waarin we wat hadden kunnen doen. Met name als je naar uitslag kijkt. Ik zat het hele weekend bij de eerste tien of vijftien. Dat is de eerste race waar we de tweede kwalificatiesessie hadden kunnen halen, en dat hadden we ook moeten doen.”

,,Maar Barrichello blokte me in mijn vliegende race. En de race, tja, we weten allemaal wat er gebeurde. Heel jammer, want het was een race waarin de punten voor het oprapen lagen. Dat was een grote teleurstelling. En de andere teleurstelling is, denk ik, dat we twee keer op rij uitvielen, in Indy en Magny-Cours. Dat ben ik niet gewend.”

Jij en Christijan staan altijd dicht bij elkaar op de startopstelling. Dat vergroot de kans dat jullie met elkaar in aanraking komen…

,,Daar sla je de spijker op z’n kop. We rijden met identieke auto’s, waardoor we altijd dicht bij elkaar zitten. En we zijn allebei competitief, willen beiden winnen en daardoor is er altijd een risico. Maar het hoort bij het spelletje.”

,,Als ik altijd bij Raikkonen in de buurt sta, of wie dan ook, dan is de kans dat we met elkaar in aanraking komen ook groter. In Monaco maakte Chris, denk ik, een fout. Maar ik begrijp waarom het is gebeurd. En ik geef toe dat ik fout zat in Canada.”

,,Oké, we rijden in hetzelfde team, dus eigenlijk zouden we elkaar moeten helpen om races uit te rijden. Dat begrijpt iedereen. Maar uiteindelijk vechten we ook met elkaar voor posities, en dat moet ook begrepen worden.”

Is het goed om een snelle teamgenoot te hebben die je tot het uiterste drijft?

,,Ja, dat denk ik wel. Vorig jaar reed Narain (Karthikeyan, red.) geregeld ongelooflijk snel, maar hij was jammer genoeg iets te onregelmatig. Ik weet niet of Christijan over een rodne even snel is als Narain, maar hij is veel constanter. Hij maakt bijna nooit fouten, hij is een solide coureur.”

,,We drijven elkaar vaak tot het uiterste, en dat is goed voor ons en voor het team. Een van de redenen dat het team zo snel vooruit gaat is dat ik op geen enkel moment minder dan 110 procent kan geven, en dat geldt ook voor hem. Elke keer als we op de baan zijn, pushen we zo hard mogelijk. En naast de baan gaan we er ook helemaal voor.”

,,Ik denk dat meer tijd dan ooit doorbreng met mijn engineers, omdat ik aandacht besteed aan ieder detail. Elk onderdeel van de auto is belangrijk. Van het allerkleinste onderdeel tot de kleinste verandering, het is ongelooflijk. Ik denk dat dat de Formule 1 bovenaan de ladder in autosportland zet. Ik moet nog veel leren op dat gebied, maar ik wordt beter in het geven van feedback en ondervinden hoe de auto ergens op reageert.”

Bridgestone heeft enorme vooruitgang geboekt, dat is duidelijk te zien aan de vorm van Ferrari. Maar is het ook van invloed op jullie prestaties?

,,Ja, absoluut. Zo veel van onze prestaties hangen af van de bandenkeuze die we voor iedere baan maken. Het is dus heel belangrijk om dat voor elkaar te hebben. Vanwege de productieschema’s en leveringstijden moeten we altijd al ver van tevoren een keuze maken, dus dat is altijd een beetje een gok. Maar gelukkigerwijs hebben we de afgelopen races de juiste keuzes gemaakt. Laten we hopen dat we die lijn de rest van het jaar kunnen door trekken en dat we nog een aantal punten kunnen scoren voordat het erop zit.”

Deze editie van ’Vragenvuur’ werd ter beschikking gesteld door de persafdeling van MF1 Racing.

PPB