Vragenvuur: Timo Glock
Vorig jaar behaalde Timo Glock op de Hungaroring zijn eerste podiumplaats uit zijn carrière. Nu het Grand Prix-circus opnieuw Hongarije aandoet hoopt de Toyota-coureur op een soortgelijk resultaat.]Vertel eens wat over je podiumplaats van vorig jaar
Timo Glock:“Het was voor mij heel speciaal om voor de eerste keer op het podium van een Formule 1-race te staan. Het was geweldig om vooraan mee te vechten. Alles viel goed in elkaar en pakte goed uit. Het was de eerste race na mijn ongeluk in Hockenheim en daarom waren wat mensen verbaasd dat ik zo competitief was.” “De race in Hockenheim was echter een keerpunt omdat de auto vanaf toen heel goed bij mij paste. Daarna was het fantastische resultaat in Boedapest het startschot voor een geweldige reeks in de tweede seizoenshelft.” Wat betekende het voor je om voor de eerste keer in de F1 op het podium te staan?
“Ik genoot van het gevoel: het is hetgeen waar ik mijn hele carrière hard voor werkte. Toen ik eind 2004 vertrok uit de F1 wist ik dat het heel lastig zou worden om terug te keren. Ik gaf in de Champ Cars en in de GP2 alles om mijn kans weer te krijgen.” “Mijn terugkeer in de Formule 1 was slechts het begin en het was geweldig om in Hongarije dankzij mijn tweede plaats op het podium te staan. Dat gaf me een hoop tevredenheid en ik houd van dat gevoel. Ik ben vastbesloten om vaker zo te eindigen!” Was dat je beste prestatie in de F1 tot dan toe?
“Het was het beste resultaat. Ik ben ook heel trots op mijn resultaten in andere races, vooral met de vierde plaatsen in Singapore en Canada. Maar ook over andere races waar het resultaat misschien niet zo goed was, maar ik wel goed reed. Dit jaar eindigde ik in Maleisië op het podium, dus dat is ook een van mijn beste resultaten. Het is altijd een hoogtepunt als je op het podium finisht.” Is je eerste podiumfinish specialer dan de anderen?
“Het is op een bepaalde manier specialer omdat het een unieke ervaring is wat je met niets kunt vergelijken. Het geeft echter altijd een heel goed gevoel als je het maximale eruit hebt gehaald en een goed resultaat haalt. Mijn derde plaats in Maleisië voelde ook geweldig omdat het een gevolg was van een geweldige prestatie van het team. Ik ben ervan overtuigd dat mijn komende podiumfinish ook speciaal zal zijn.” Hoe kan het dat je over het algemeen altijd succesvol bent in Hongarije?
“Ik ben hier altijd snel geweest. Dat was al zo toen ik in 2004 in de vrijdagstraining reed. Vanaf de eerste sessie zat ik hier op snelheid en dat was ook het geval toen ik hier GP2 reed. In 2006 werd ik tweede en vijfde maar het volgende jaar had ik veel pech: ik kwalificeerde mij op pole, maar een probleem met het wiel tijdens de pitstop ruïneerde mijn race. In de sprintrace streed ik voor een podiumplek totdat ik een mechanisch probleem kreeg.” “Mijn resultaten in Boedapest zijn dus niet altijd even goed geweest. Wel was ik altijd competitief. Het is een leuk circuit dat voor een coureur heel uitdagend is: het voelt alsof je met een F1-auto over een kartcircuit rijdt.” Past de TF109 bij de Hungaroring?
“Ik hoop het! Het is lastig om dat voorafgaand aan de vrijdagsessies te beoordelen. In de afgelopen races hebben we ons grondig verbeterd in langzame bochten dus dat is wel bemoedigend als je aan de vooravond van de GP van Hongarije staat. Normaal gesproken is het behoorlijk warm in Hongarije en onze auto koelt heel goed. Dat moet in ons voordeel werken. Ik ben er redelijk optimistisch over dat de auto het goed doet. Het is echter afwachten.” Wat zijn je doelstellingen voor dit seizoen?
“Heel simpel. Ik wil zoveel mogelijk punten en podiumplaatsen pakken. Ik heb niet zulke specifieke doelen als in 2008. Toen wilde ik twintig punten pakken en in de top tien van het kampioenschap eindigen. Vanaf mijn tweede plaats in Hongarije ging het balletje rollen en behaalde ik beide doelstellingen.” “Dit jaar wil ik van race tot race zo snel mogelijk zijn. Ik wil zoveel mogelijk punten scoren. Tot nu toe kenden we wat pieken en dalen maar over het algemeen verloopt het seizoen positief.” BvdB Dit interview werd beschikbaar gesteld door Toyota.
Timo Glock:“Het was voor mij heel speciaal om voor de eerste keer op het podium van een Formule 1-race te staan. Het was geweldig om vooraan mee te vechten. Alles viel goed in elkaar en pakte goed uit. Het was de eerste race na mijn ongeluk in Hockenheim en daarom waren wat mensen verbaasd dat ik zo competitief was.” “De race in Hockenheim was echter een keerpunt omdat de auto vanaf toen heel goed bij mij paste. Daarna was het fantastische resultaat in Boedapest het startschot voor een geweldige reeks in de tweede seizoenshelft.” Wat betekende het voor je om voor de eerste keer in de F1 op het podium te staan?
“Ik genoot van het gevoel: het is hetgeen waar ik mijn hele carrière hard voor werkte. Toen ik eind 2004 vertrok uit de F1 wist ik dat het heel lastig zou worden om terug te keren. Ik gaf in de Champ Cars en in de GP2 alles om mijn kans weer te krijgen.” “Mijn terugkeer in de Formule 1 was slechts het begin en het was geweldig om in Hongarije dankzij mijn tweede plaats op het podium te staan. Dat gaf me een hoop tevredenheid en ik houd van dat gevoel. Ik ben vastbesloten om vaker zo te eindigen!” Was dat je beste prestatie in de F1 tot dan toe?
“Het was het beste resultaat. Ik ben ook heel trots op mijn resultaten in andere races, vooral met de vierde plaatsen in Singapore en Canada. Maar ook over andere races waar het resultaat misschien niet zo goed was, maar ik wel goed reed. Dit jaar eindigde ik in Maleisië op het podium, dus dat is ook een van mijn beste resultaten. Het is altijd een hoogtepunt als je op het podium finisht.” Is je eerste podiumfinish specialer dan de anderen?
“Het is op een bepaalde manier specialer omdat het een unieke ervaring is wat je met niets kunt vergelijken. Het geeft echter altijd een heel goed gevoel als je het maximale eruit hebt gehaald en een goed resultaat haalt. Mijn derde plaats in Maleisië voelde ook geweldig omdat het een gevolg was van een geweldige prestatie van het team. Ik ben ervan overtuigd dat mijn komende podiumfinish ook speciaal zal zijn.” Hoe kan het dat je over het algemeen altijd succesvol bent in Hongarije?
“Ik ben hier altijd snel geweest. Dat was al zo toen ik in 2004 in de vrijdagstraining reed. Vanaf de eerste sessie zat ik hier op snelheid en dat was ook het geval toen ik hier GP2 reed. In 2006 werd ik tweede en vijfde maar het volgende jaar had ik veel pech: ik kwalificeerde mij op pole, maar een probleem met het wiel tijdens de pitstop ruïneerde mijn race. In de sprintrace streed ik voor een podiumplek totdat ik een mechanisch probleem kreeg.” “Mijn resultaten in Boedapest zijn dus niet altijd even goed geweest. Wel was ik altijd competitief. Het is een leuk circuit dat voor een coureur heel uitdagend is: het voelt alsof je met een F1-auto over een kartcircuit rijdt.” Past de TF109 bij de Hungaroring?
“Ik hoop het! Het is lastig om dat voorafgaand aan de vrijdagsessies te beoordelen. In de afgelopen races hebben we ons grondig verbeterd in langzame bochten dus dat is wel bemoedigend als je aan de vooravond van de GP van Hongarije staat. Normaal gesproken is het behoorlijk warm in Hongarije en onze auto koelt heel goed. Dat moet in ons voordeel werken. Ik ben er redelijk optimistisch over dat de auto het goed doet. Het is echter afwachten.” Wat zijn je doelstellingen voor dit seizoen?
“Heel simpel. Ik wil zoveel mogelijk punten en podiumplaatsen pakken. Ik heb niet zulke specifieke doelen als in 2008. Toen wilde ik twintig punten pakken en in de top tien van het kampioenschap eindigen. Vanaf mijn tweede plaats in Hongarije ging het balletje rollen en behaalde ik beide doelstellingen.” “Dit jaar wil ik van race tot race zo snel mogelijk zijn. Ik wil zoveel mogelijk punten scoren. Tot nu toe kenden we wat pieken en dalen maar over het algemeen verloopt het seizoen positief.” BvdB Dit interview werd beschikbaar gesteld door Toyota.