In de Grand Prix van Europa kwam Toyota er niet aan te pas. Zowel Jarno Trulli als Timo Glock scoorde geen punten. Volgens Glock is de snelheid in de kwalificaties niet goed genoeg. Glock: “Daar wordt nu hard aan gewerkt.”De Grand Prix van Europa was de eerste race na een zomerstop van vier weken. Was je uitgerust toen je naar Valencia ging?

Timo Glock: “Ik had een geweldige vakantie, waarin ik vooral tijd heb doorgebracht met vrienden en familie in mijn woonplaats. Ik ben pas op het laatste moment naar Valencia gegaan, dus ik was helemaal uitgerust en klaar voor de race.”

“Je krijgt als Formule 1-coureur niet veel tijd voor jezelf, dus ik was blij dat ik even niet hoefde te reizen. Naast uitrusten heb ik ook gesport. Ik heb vooral veel gefietst, wat ik erg leuk vindt.”

Was het in moeilijk om in zulke hete weersomstandigheden te rijden?

“Het was het heel erg warm en dat voel als je in de cockpit zit. Omdat ik veel aan lichamelijke training doe, zorgt de hitte niet voor problemen, maar ongemakkelijk is het wel. Vooral op een circuit als Valencia, waar je concentratie erg hoog moet zijn met al die muren zo dichtbij.”

“Dit jaar ging het gelukkig een stuk gemakkelijker, want vorig jaar in Valencia was ik ziek tijdens de race. Het was nu dus minder vermoeiend. Voor de race moet je natuurlijk veel water drinken, want je verliest in de auto veel vocht.”

Hoe was het raceweekend voor jou?

“Lastig, om eerlijk te zijn. We hebben namelijk niet op het niveau gepresteerd dat we inmiddels gewend zijn. De auto voelde op vrijdag goed aan en we hadden redelijk wat vertrouwen. Helaas worstelden we op zaterdag met de snelheid, dus de kwalificatie verliep slechter dan verwacht. Dan is het echt moeilijk om punten te scoren, dus het was een teleurstellend weekend.”

Wat gebeurde er in de race?

“Mijn kansen op punten waren al in de eerste ronde verkeken, doordat ik een lekke band kreeg nadat ik van achteren was geraakt. Het zal nogal dicht bij elkaar in de eerste bocht en ik werd gedwongen naar de binnenkant te duiken. Daarna voelde ik dat ik werd geraakt en een lekke band had en ik moest een extra pitstop maken. Daarna was punten halen onmogelijk, maar ik heb toch alles gegeven. Je weet tenslotte maar nooit. Bovendien is het voor het team ook handig om extra data te verzamelen.”

Hoe vind je dat Toyota de laatste tijd presteert in de kwalificaties?

“We weten dat dit een gebied is waar we ons moeten verbeteren en iedereen in het team werkt hard, zodat we meer uit één ronde kunnen halen. Onze racesnelheid is veel beter dan onze kwalificatiesnelheid. Dat is frustrerend, omdat het dan lastig is om de resultaten te boeken die wij verwachten. In Valencia hebben we alles gegeven, maar de banden werden steeds slechter in de laatste ronden, en als het veld zo dicht bij elkaar zit, verlies je al snel veel tijd.”

Wat zijn je verwachtingen voor de Belgische Grand Prix?

“Ik hoop dat we daar sterk voor de dag komen. Vorig jaar werd ik achtste, maar kreeg ik later een tijdstraf, omdat ik ingehaald zou hebben onder geel. Ik moest de straf accepteren, ook al vond ik dat ik niets verkeerds had gedaan. Hopelijk kan ik het dit weekend goedmaken en wel punten scoren in Spa.”

LP

Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door Toyota.