De coureurs van Toyota presteerden in de Belgische Grand Prix goed in de vrije trainingen en in de kwalificatie. In de race bleef het team echter weer puntloos. Toch is Timo Glock optimistisch.Was rijden op Spa-Francorchamps met de 2009-auto net zo leuk als in het verleden?

Timo Glock: “Absoluut. Spa is gewoon een geweldig circuit en ook al zijn de auto’s wat veranderd, het circuit is hetzelfde gebleven. Het is nog steeds een enorme uitdaging en ik kijk er elk seizoen naar uit om in Spa te racen. Afgelopen weekend was pas mijn derde ervaring op dit circuit met een Formule 1-auto, maar dat opwindende gevoel gaat nooit weg.”

Spa staat ook bekend om de verraderlijke weersomstandigheden; had je regen verwacht?

“We wisten van tevoren al dat het vrijdag waarschijnlijk zou gaan regenen en dat is ook gebeurd. Bij de start van de eerste vrije trainingen was het nog droog, maar na een paar minuten zag ik de regendruppels op mijn vizier en wist ik dat het los ging barsten. Het was een typische Spa-sessie: laaghangende bewolking en onophoudelijke regen. Regen is nooit een verrassing in Spa!”

Het doel was om de prestaties in de kwalificatie te verbeteren. Was je tevreden met de zevende startplaats in België?

“Mijn rondetijden waren zeker niet slecht. In alle sessies was ik in de toptien te vinden en dat laat zien dat we beter zijn geworden. Het was geweldig voor het team om Jarno (Trulli, red.) op de eerste startrij te zien, maar ik had zelf ook wat hoger willen eindigen. Ik denk dat de topzes mogelijk was, maar het resultaat was hoe dan ook bemoedigend.”

Vond je de prestaties in de kwalificatie verrassend, gezien het teleurstellende resultaat in Valencia, een week eerder?

“We dachten al dat het circuit van Spa beter bij onze auto zou passen dan Valencia. Toch snapten we niet waarom het in Valencia zo slecht ging. Maar vanaf het begin van de trainingen in België was het duidelijk dat we snel waren. In dat opzicht waren onze prestaties geen verrassing.”

Wat gebeurde er in de race?

“Mijn start was prima, maar zoals altijd in Spa, was het erg druk in de eerste bocht. Ik ging het gevecht aan in de topzes, maar aan het einde van de eerste sector was het een chaos. Kimi Räikkönen ging te wijd en raakte bijna Robert Kubica toen hij terug op de baan kwam. Verder naar achteren gebeurde er ook van alles. Ik kon alle problemen ontwijken en opklimmen naar de vierde plaats, maar helaas werd ik onderbroken door de safetycar.”

Op welke manier had je dan last van de safatycar?

“Ik had weinig benzine aan boord, dus dan komt een safetycar erg slecht uit. Het voorkwam namelijk dan ik kon profiteren van een lichtere auto en ik kon dus geen gat slaan naar de rijders achter mij. Bovendien worstelde ik een beetje met mijn banden, die ik maar moeilijk op temperatuur kon krijgen na de herstart. Maar ik bevond mij nog steeds in een redelijke positie en ik had eigenlijk verwacht in de punten te eindigen.”

Wat verwacht je van de Grand Prix van Italië?

“Een aantal aspecten van de Belgische Grand Prix waren erg bemoedigend, vooral de verbeteringen in de kwalificatie. Helaas hadden we wat pech in de race, waardoor we geen goed resultaat konden behalen, maar we moeten positief blijven en terugslaan in Monza. Het is een hogesnelheidscircuit met een lage neerwaartse druk, dus hopelijk kunnen we goed presteren. Aan de andere kant ligt het veld zo dicht op elkaar dat het moeilijk is iets te voorspellen.”

LP

Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door Toyota.