Vitantonio Liuzzi debuteert in de Italiaanse Grand Prix als vervanger van Giancarlo Fisichella bij Force India. De Italiaan keert na twee jaren als testcoureur terug in de racerij en Liuzzi kan naar eigen zeggen niet wachten.Je hebt dit jaar niet veel kunnen testen, vanwege de testrestricties. Hoe heb je jezelf ‘race-fit’gehouden?

Vitantonio Liuzzi: “We hebben een keer in februari getest, maar dat was slechts een shakedown in Silverstone. Omdat we de auto pas erg laat af hadden, hebben alleen de racecoureurs fatsoenlijk kunnen testen, zodat zij zich goed konden voorbereiden op de eerste race in Australië. Ik heb alleen een paar aerodynamische tests gedaan, maar het zijn in ieder geval wat kilometers geweest.”

“Daardoor kon ik wel een beetje wennen aan de auto. Ik ben bovendien veel aanwezig geweest bij de Grands Prix en daarnaast heb ik meegedaan in andere raceklassen zoals de A1GP en de Speedcar Series. Mijn honger naar het racen ben ik dus niet kwijtgeraakt.”

Wat voor dingen heb je getest?

“Tot een paar maanden geleden hebben we alle nieuwe onderdelen getest die in Siloverstone en Valencia zijn geïntroduceerd. Alles wat we willen gebruiken testen we eerst in de windtunnel voordat het meegaat naar het circuit. Daarnaast proberen de juiste afstelling te vinden voor elke race, zodat we bij elke Grand Prix goed voorbereid aankomen.”

Is het moeilijk geweest om de afgelopen twee jaar van de zijlijn toe te moeten kijken?

“Ik voel me erg betrokken bij het team en daardoor ook deels verantwoordelijk voor de verbeteringen die we hebben doorgevoerd. Ik ben erg blij dat het zo goed gaat met het team. Maar het was ook een moeilijk jaar voor mij, omdat ik voor het tweede achtereenvolgende jaar derde rijder was.”

“Ik ben geboren om te racen en dan is het moeilijk om de races op de televisie te moeten kijken. Maar ik heb altijd het vertrouwen gehad dat ik ooit weer terug zou keren als racecoureur en dat heeft mij gemotiveerd gehouden.”

Je hebt dit jaar A1GP gereden. Was dat nuttig?

“Ik heb in Portugal en op Brands Hatch gereden. Het waren leuke evenementen en het was goed voor mij om weer te kunnen racen. Het is dan misschien geen Formule 1, maar het maakt mij niet uit waarin ik mag racen, al is het een Fiat 500. De A1 was een goede auto om in te rijden, eigenlijk voelde het niet veel anders dan een Formule 1-auto. De auto was alleen iets zwaarder en de motor iets minder sterk. Maar het is zeker goede training geweest.”

Aan het begin van dit jaar heb je ook in de Speedcar Series gereden. Hoe was dat?

“Dat was weer een ander evenement dat mij bezig heeft gehouden. Het is alleen helemaal anders dan welke andere eenzitter ook. Ik heb er veel van geleerd, want ik heb met een aantal zeer professionele coureurs gereden. Ik noem geen namen, maar iedereen uit de Formule 1-historie was aanwezig! Het was erg leuk.”

Hoe kijk je er tegenaan om weer in Monza te racen?

“Monza is één van de meest historische races in het hele kampioenschap en het is ook nog eens in Italië. De sfeer is geweldig in Monza en het was een ongelooflijk gevoel toen ik daar in 2004 won in de Formule 3000. De omgeving van het circuit is ook erg mooi.”

Hoe heb je in de Formule 1 op Monza gepresteerd?

“Ik heb er twee keer gereden en toen ben veertiende en zeventiende geworden. Ik ben dus wel beide keren over de finish gekomen! Het waren eigenlijk wel goede resultaten voor het team waar ik toen voor reed, want Toro Rosso heeft altijd geworsteld met de topsnelheden in Monza.”

Maak je je nog zorgen over het vinden van topsnelheid na een lange afwezigheid?

“Ik denk dat ik er klaar voor ben. Ik heb mezelf fit gehouden en het werk dat ik heb gedaan heeft me scherp gehouden. Monza is fysiek gezien de perfecte locatie voor mijn eerste race, omdat de baan niet zo veeleisen is als bijvoorbeeld Singapore. Bovendien ken ik het circuit. Over snelheid maak ik me geen zorgen, dat zit wel goed. Ik ben fitter dan ooit.”

LP

Dit vragenvuur werd ter beschikking gesteld door Force India