De twee vrije trainingen op vrijdag zijn niet bij alle teams even populair. Tijdens een persconferentie in Melbourne spraken kopstukken van sommige teams hun mening uit over de twee sessies. Pat Symonds (Renault): ,,Waarom doen we dit eigenlijk?”


De hoop van veel fans dat het reglement nu eens een tijdje ongewijzigd blijft lijkt ijdel, want in Melbourne werden allerlei suggesties aangedragen om de eerste dag van een Grand Prix-weekend anders in te vullen. ,,Waarom houden we deze sessies eigenlijk”, vroeg Renault-ingenieur Pat Symmonds zich hardop af. ,,Ik ben voor een tweedaagse Grand Prix en een vrijdag waarop we gaan testen. Soms lijkt het wel alsof wij in de Formule 1 teveel vasthouden aan tradities. Waarom moeten we drie dagen trainen? Het heeft ook jaren geduurd voordat we doorhadden dat het onzin is om twee kwalificatiesessies te houden.”

Symonds kreeg bijval van Sam Michael, technisch directeur van Williams. ,,We zouden twee testsessies van twee uur kunnen houden met een onbeperkt aantal testkilometers, waarbij je een testmotor gebruikt. Op vrijdagavond kun je dan de motor voor de race en de kwalificatie er weer inzetten.” Momenteel rijden in de vrije trainingen alleen de derde coureurs veel ronden. De racecoureurs beperken zich tot een handvol rondjes of zelfs tot slechts een installatieronde om hun motoren niet teveel te belasten.

Teamdirecteur Nick Fry van Honda heeft een compleet ander idee over de invulling van de vrijdag. Niet racen, maar pr-werk voor de fans doen. Een plan dat door de coureurs ongetwijfeld niet met bijster veel enthousiasme wordt ontvangen. ,,We zijn er op vrijdag toch allemaal al, dan kunnen we ons net zo goed presenteren voor de fans”, fantaseert Fry. ,,Op die manier kan het publiek veel meer contract maken met de teams en de coureurs. We zijn allemaal voorstanders van meer racen, minder testen en meer dingen doen die het publiek aantrekken.”