Formule1
Mischa Bijenhof
19 september 2014
Fernando Alonso is verrassend genoeg de snelste man tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Singapore. De Spanjaard is het Mercedes-duo Hamilton en Rosberg te snel af.
Sebastian Vettel is na een halfuurtje trainen de snelste man, maar als Nico Rosberg er even later eens goed voor gaat zitten, rijdt hij zonder al te veel moeite 1,2 seconden van de tijd van zijn collega af. Rosberg heeft het echter niet gemakkelijk: in zijn eerste run rammelt zijn spiegel los. Hij trekt het ding er al rijdend dan maar helemaal vanaf. Ergens langs het circuit kan een gelukkige marshall de spiegel als souvenir mee naar huis nemen. Tijdens zijn stop repareert Mercedes het onderdeel, maar tot ergernis van Rosberg is het ding nu verkeerd afgesteld. Wat Rosberg ook niet wil horen is het verschil met zijn teamgenoot Lewis Hamilton: een radioboodschap waarvan nog niet helemaal zeker is of die wel toegestaan is. “Ik wil het niet weten”, roept Rosberg zekerheidshalve tegen zijn engineer. Hoe anders gaat het er aan toe in de cockpit van Lewis Hamilton, die wil weten hoe de banden van de andere coureurs er aan toe zijn. Dat is nou iets waarvan zeker is dat het niet meer over de radio besproken mag worden, en dus krijgt Hamilton te horen dat hij bij zijn eerstvolgende stop wordt ingelicht. Na een uur klokt Fernando Alonso de snelste ronde. Met 1:49,056 is hij ruim een tiende sneller dan Hamilton. Intussen is Kamui Kobayashi een keertje gespind en moet Jean-Eric Vergne tot zijn grote chagrijn uitstappen met een ERS-probleem. In het begin van de sessie klaagde de Fransman al over remproblemen. Daarmee is hij overigens niet de enige: ook zijn teamgenoot Daniil Kvyat heeft moeite met zijn remmen, en die van Kimi Raikkonen worden zo heet dat ze even in brand vliegen als hij zijn Ferrari voor de pitbox parkeert. Voor Sebastian Vettel heeft de training een vervelend einde: aan het eind van de pitstraat stopt hij, vermoedelijk met een motorprobleem. Een kapotte aandrijfas kan echter ook niet worden uitgesloten, aangezien Vettel kort daarvoor in bocht 21 even de vangrails heeft geraakt.
Sebastian Vettel is na een halfuurtje trainen de snelste man, maar als Nico Rosberg er even later eens goed voor gaat zitten, rijdt hij zonder al te veel moeite 1,2 seconden van de tijd van zijn collega af. Rosberg heeft het echter niet gemakkelijk: in zijn eerste run rammelt zijn spiegel los. Hij trekt het ding er al rijdend dan maar helemaal vanaf. Ergens langs het circuit kan een gelukkige marshall de spiegel als souvenir mee naar huis nemen. Tijdens zijn stop repareert Mercedes het onderdeel, maar tot ergernis van Rosberg is het ding nu verkeerd afgesteld. Wat Rosberg ook niet wil horen is het verschil met zijn teamgenoot Lewis Hamilton: een radioboodschap waarvan nog niet helemaal zeker is of die wel toegestaan is. “Ik wil het niet weten”, roept Rosberg zekerheidshalve tegen zijn engineer. Hoe anders gaat het er aan toe in de cockpit van Lewis Hamilton, die wil weten hoe de banden van de andere coureurs er aan toe zijn. Dat is nou iets waarvan zeker is dat het niet meer over de radio besproken mag worden, en dus krijgt Hamilton te horen dat hij bij zijn eerstvolgende stop wordt ingelicht. Na een uur klokt Fernando Alonso de snelste ronde. Met 1:49,056 is hij ruim een tiende sneller dan Hamilton. Intussen is Kamui Kobayashi een keertje gespind en moet Jean-Eric Vergne tot zijn grote chagrijn uitstappen met een ERS-probleem. In het begin van de sessie klaagde de Fransman al over remproblemen. Daarmee is hij overigens niet de enige: ook zijn teamgenoot Daniil Kvyat heeft moeite met zijn remmen, en die van Kimi Raikkonen worden zo heet dat ze even in brand vliegen als hij zijn Ferrari voor de pitbox parkeert. Voor Sebastian Vettel heeft de training een vervelend einde: aan het eind van de pitstraat stopt hij, vermoedelijk met een motorprobleem. Een kapotte aandrijfas kan echter ook niet worden uitgesloten, aangezien Vettel kort daarvoor in bocht 21 even de vangrails heeft geraakt.
Gerelateerd nieuws
Pérez doet verrassende belofte in aanloop naar GP Azerbeidzjan: ‘Dit zijn onze beste circuits’
13 september 2024 15:00 - Nieuws
Mindere prestatie Red Bull in Singapore kwam niet door nieuwe regels
20 september 2023 13:00 - GP Singapore
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Dit bewijst waarom Red Bull in 2024 niet kan relaxen’
18 september 2023 07:00 - Column
GP Singapore: Sainz houdt hoofd koel in tropen, logenstraft Marko’s woorden
17 september 2023 15:58 - GP Singapore