Lewis Hamilton is het weekend in Amerika goed begonnen: hij reed vrijdagochtend de snelste tijd in de eerste vrije training. Valtteri Bottas sloot de verregende sessie als tweede af, Max Verstappen werd derde.
De eerste training wordt anderhalf uur lang op een natte baan afgewerkt, want het regent flink op vrijdagochtend in Austin. Op het moment dat de lichten op groen gaan is het weliswaar even droog, maar dat betekent niet dat de coureurs massaal de baan op gaan. In tegendeel zelfs. Door het beperkte aantal regenbanden voor het weekend kiezen de meeste teams ervoor om setjes uit te sparen. Het resultaat: na een installatieronde duikt iedereen snel de pits weer in.
Verstappen sloot de natte training als derde af. Foto: Racepictures.
Na ruim twintig minuten zijn de Red Bulls de eersten die voor een geklokte ronde gaan. Max Verstappen en Daniel Ricciardo trotseren de baan op intermediates, waarna een handvol andere coureurs volgt – onder meer de Ferrari’s en Bottas. Bottas zet met 1:48.806 de eerste benchmark, op de voet gevolgd door de Red Bulls.
Op een natte baan is een foutje snel gemaakt. Vettel schiet een keer rechtdoor, terwijl Leclerc even later in de rondte gaat met zijn Sauber. Leclerc kan zijn weg vervolgen, maar laat daarbij wel een flinke lading grind achter op de baan. De rode vlag wordt uitgehangen om de baan schoon te vegen.
Na een onderbreking van ruim vijf minuten gaat de training verder. Hamilton is dan klaar voor zijn eerste run en duikt direct onder de snelste tijd door met 1:47.502. De Mercedes-coureur houdt het daarna meteen voor gezien, net als de Red Bulls. Alleen de Ferrari’s rijden langer door, maar Vettel en Räikkönen komen niet in de buurt van Hamiltons snelste tijd.
In de laatste vijf minuten doen onder meer Vettel en Räikkönen nog een nieuwe poging op de opdrogende baan, maar de top zes blijft onveranderd. Hamiltons tijd blijft staan, waardoor de Brit VT1 als snelste afsluit voor Bottas, Verstappen en Ricciardo. De Ferrari’s eindigen als vijfde en zesde, voor Sainz, Grosjean, Leclerc en Ericsson.