Mercedes-coureur Lewis Hamilton was de snelste man op de baan tijdens de eerste vrije training op de Red Bull Ring. Red Bulls Max Verstappen was tweede.

0.190 seconde was uiteindelijk het verschil tussen Hamilton en Verstappen, die nog wel de nodige tijd in de pits verloor na een foutje kort nadat het eerste halfuur erop zat, maar daarna op het eind weer de baan op kwam en razendsnel onderweg was.

Hierbij moet wel gezegd worden dat Verstappen zijn uiteindelijke tweede tijd op supersofts reed, terwijl Hamilton zijn snelste tijd op de hardere en in theorie tragere softs liet noteren. De derde plek achter dit tweetal ging naar Hamiltons Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas.

Hamilton en Bottas wisselden elkaar in de tweede helft van de training nog een paar keer bovenaan de tijdenlijst af, maar Hamilton drukte met nog zo’n twintig minuten te gaan duidelijk zijn stempel op de sessie door als eerste en enige onder de 1 minuut 6 te duiken, met een 1:05.975.

Ferrari-coureurs Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen eindigden als vierde en zesde, met Red Bulls Daniel Ricciardo er tussenin. Vettel stond na een halfuur heel even bovenaan, totdat Hamilton op dreef kwam. Uiteindelijk stond Vettel op meer dan vier tienden van Hamilton.

Vettel viel ook vooral op toen hij ineens achterstevoren naar beneden rolde, na een spin bij de eerste bocht. De Duitser kon echter zonder schade of grote problemen omkeren en verder. Räikkönen was eerder al een keer flink gespind in de eerste bocht, waar wel meer coureurs in de fout gingen.

Bottas en Haas-coureur Romain Grosjean gingen er een keertje synchroon rechtdoor, waarna Bottas er ook nog een keer driftend en spinnend doorheen vloog. Er waren echter wel meer bochten waar de nodige foutjes werden gemaakt, zoals ook achterop het circuit.

In de laatste en voorlaatste bocht zagen we Lance Stroll, Kevin Magnussen en Carlos Sainz in de fout gaan, terwijl Sainz’ Toro Rosso-teamgenoot Daniil Kvyat flink door het grind ging in het tricky laatste deel van de sowieso snelle en verraderlijke baan. Verstappen ging nog een keer in de fout in bocht drie.

Ondanks dat vermogen daarbij belangrijk is op de Red Bull Ring, zat McLaren er opvallend goed bij, met Stoffel Vandoorne op P7 en Fernando Alonso op P9. De McLaren-coureurs reden hun snelste tijden wel op ultrasofts, terwijl de toppers daarvoor dat op supersofts of normale softs deden.