De sessie is nog maar een paar minuten oud als de Marussia van Max Chilton na zijn installatieronde rokend de pitstraat in komt. De marshals zijn er snel bij om het vuurtje te doven. Het vuur is overigens ontstaan door wat gelekte olie op de uitlaat. Geen lekker begin voor de Engelsman die ervoor gezorgd heeft dat iedereen in de pitstraat meteen bij de les is. Bij Marussia gaan ze aan de slag om de versnellingsbak van Chiltons wagen te vervangen in de hoop hem aan het eind van de sessie nog de baan op te kunnen sturen. Waar ze in slagen met een 21ste tijd (nog voor Bianchi) als resultaat.
Sowieso is er veel actie vanochtend. Het is immers nog maar het tweede weekend zonder FRIC en de coureurs verwachten op het Mickey Mouse-baantje van de Hungaroring nog meer dan op Hockenheim met de neus op de feiten te worden gedrukt. Ze willen dus kilometers maken, om de auto weer eigen te maken. En dat het menens is blijkt wel als Nico Rosberg na tien minuten de eerste is om een tijd te noteren: 1:32.027. Teamgenoot Lewis Hamilton gaat daar snel onder door, waarna Rosberg weer orde op zaken stelt.
Ondanks alle drukte op de baan, komt alleen Kimi Räikkönen in de buurt van de Mercedes-coureur. Die daarop reageert door snellere tijden neer te zetten met een 1:25.997 als resultaat na 40 minuten training. En net nadat Räikkönen zijn tijd verbetert en nog slechts vier tienden op de tijd van Rosberg tekort komt, zet Hamilton een nieuwe richttijd: 1:25.814. Terwijl Vettel zich op de vierde plaats nestelt, zien we Grosjean worstelen om de auto op de baan te houden.
Alonso verbetert de tijd van Vettel, maar doordat hij veel last heeft van overstuur moet hij toegeven op zijn teamgenoot en blijft hij steken op een achterstand van vier tienden. Opvallend is het optreden van de Williams-coureurs. Deze ochtend testen ze een nieuwe achtervleugel, maar zonder al te veel succes zo lijkt. Massa blijft steken op een tiende stek, terwijl Bottas genoegen moet nemen met plek 15.