Mischa Bijenhof
18 juli 2014
Alle teams hebben in Hockenheim het omstreden FRIC van hun auto’s gehaald, maar ook zonder het illegaal verklaarde veersysteem is Mercedes het snelst.
Een korte opfrisbeurt: FRIC staat voor Front and Rear Interconnected en het is een passief systeem dat de wegligging van de auto verbetert. Omdat de FIA vermoedt dat sommige teams gebruikmaken van een versie die niet binnen het technisch reglement valt, wordt er dit weekend extra scherp op gelet. Uit voorzorg hebben alle teams hun auto daarom voorzien van een conventionele wielophanging.
Je zou er met wat goede wil een boel problemen aan kunnen toeschrijven, want in de eerste vrije training op Hockenheim hebben alle coureurs de grootste moeite om op de baan te blijven. Ook de Mercedessen, want Nico Rosberg glijdt in bocht 1 meermaals ver buiten de witte lijnen die de baan markeren, terwijl Lewis Hamilton dat bij voorkeur in het arenacomplex doet. Of dat iets met het ontbreken van FRIC te maken heeft, is voorlopig gissen.
Rosberg en Hamilton voeren wel gedurende de hele training de tijdenlijsten aan. Uiteindelijk klokken ze beiden een rondetijd van 1:19,1, waarbij Rosberg nipt sneller is. De eerstvolgende coureur is Fernando Alonso, en die is drie tienen langzamer. Een stuk verder naar achteren heeft Max Chilton geen makkelijke sessie, want zijn eerste run moet hij afbreken met een hevig rokende motor. Het lijkt meer op een teveel aan olie dan een mechanisch defect, en even later voegt Chilton zich weer bij de rest.
Ook Susie Wolff schrikt zich rot in haar installatierondje. Nadat ze twee weken geleden bij haar eerste optreden in een Grand Prix weekend al na drie ronden strandde met een kapotte motor, moet de Williams-testrijder nu al in haar eerste ronde stapvoets naar de pits terugkeren als haar versnellingsbak dienst weigert.
Gelukkig voor Wolff kan het euvel ditmaal wel gerepareerd worden, en na een klein oponthoud doet de Britse weer mee. Ze eindigt als vijftiende, vier plaatsen en slechts twee tienden achter Felipe Massa en een plek voor Giedo van der Garde, die bij Sauber de plek van Esteban Gutierrez inneemt. Daar weer achter staat Romain Grosjean, die in bocht twee rechtdoor schiet als zijn DRS open blijft staan. De Lotus heeft nieuw bodywork rond de sidepods –er werd vanmorgen in alle vroegte nog druk aan gesleuteld- maar veel sneller wordt de auto er voorlopig niet van.
Kimi Räikkönen blijft steken op de achtste plek nadat hij al vroeg in de sessie geconfronteerd wordt met een kapotte waterpomp, terwijl Vettel de moeder aller verkleedtrucs uithaalt door na zijn eerste run van helm te wisselen en de rest van de sessie te voltooien van zijn speciale WK-helm.
Bij McLaren zijn de ogen gericht op de nieuwe achtervleugel, die vandaag alleen nog maar op de auto van Kevin Magnussen zit. De spleet tussen de twee elementen is niet langer recht, maar op deze nieuwe vleugel uitgerust met een ribbelprofiel. Morgen krijgt Jenson Button er ook een, zegt het team. Voorlopig is de Brit met de oude vleugel wel drie tienden sneller dan zijn Deense teamgenoot.