Lewis Hamilton heeft in de eerste vrije training in Monaco de snelste tijd gereden. Max Verstappen was vijfde in de voortijdig beëindigde sessie.

Hamiltons teamgenoot Nico Rosberg opende de eerste training in Monaco, waar de nieuwe ultrazachte banden van Pirelli voor het eerst in gebruik zijn genomen. Op dat rubber was het stuivertje wisselen tussen Hamilton en Rosberg, waarbij de regerend kampioen het uiteindelijk won van de huidige kampioenschapsleider.

De Mercedes-coureurs brachten de tijden snel naar beneden en Hamilton liet uiteindelijk een 1:15.537 noteren. Met die tijd was hij een tiende sneller dan Rosberg en meer dan drie seconden sneller dan hijzelf vorig jaar in VT1 was, toen Hamilton ook al bovenaan eindigde.

Los van het gebruikelijke jaarlijks sneller worden van de Formule 1-bolides, lijken de ultra soft PZero-banden van Pirelli hun werk dus goed te doen. De banden zijn ook zeker niet na één ronde al op: meerdere coureurs reden er runs van meer dan tien ronden op.

Vlekkeloos verliep de eerste training echter niet, ook niet voor Mercedes. Nico Rosberg liep in de slotminuten een lekke band op bij bocht één, waarna McLaren-coureur Jenson Button zijn voorvleugel er stuk reed op een brokstuk op de baan. Vermoedelijk ging het daarbij om een losgekomen putdeksel, of een deel daarvan.

www.sutton-images.com Thumbs up from Max Verstappen (NED) Red Bull Racing RB12 at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Practice, Monte-Carlo, Monaco, Thursday 26 May 2016.

Duim omhoog bij Verstappen: vijfde in VT1 met de oude motor.

De sessie werd hoe dan ook beëindigd om het te onderzoeken. Op het moment dat dat gebeurde, stond Verstappen op de vijfde plek, zo’n acht tienden achter snelste man Hamilton, maar minder dan een tiende achter zijn eigen teamgenoot Daniel Ricciardo. Ricciardo rijdt dit weekend daarbij met de nieuwe Renault-motor, Verstappen niet.

Voor Red Bull was het sowieso een goede training, want Daniil Kvyat en Carlos Sainz, de coureurs van opleidingsteam Toro Rosso, eindigden als zesde en tiende. De zevende en achtste plek waren voor het Force India-duo. Ferrari’s Kimi Räikkönen was negende, zes plekken achter teamgenoot Sebastian Vettel, die derde was.

Incidenten
Het was verder een drukke donderdagochtend. Niet alleen omdat er veel gereden werd, ook omdat er veel fout ging en de nodige (virtuele) onderbrekingen nodig waren. Dat begon na 25 minuten. Williams’ Felipe Massa had overstuur in bocht één, kon dat niet opvangen en klapte eerst linksachter en daarna linksvoor in de vangrail.

Na een virtual safety car en het nodige bezemwerk, maakte Jolyon Palmer en Esteban Gutiérrez ‘momentjes’ mee. Palmer raakte de vangrail bij het uitkomen van de laatste bocht, terwijl Gutiérrez bijna de controle verloor bij de verraderlijke hobbel bij het verlaten van de tunnel.

Het ging toen nog goed voor dit tweetal, maar later niet meer. Na een uur trainen stond Gutiérrez ineens stil met motorpech, wat de tweede virtual safety car betekende. Niet lang daarna was het (nu wel) raak voor Palmer, die bij Tabac, bocht twaalf, de vangrail schampte en verderop, bij het Zwembad, parkeerde met schade.

Valtteri Bottas hing bijna in de vangrail in de tunnel, maar wist zijn flink uitbrekende Williams goed op te vangen. De laatste incidenten waren die van Rosberg en Button, welke drie minuten voor tijd een rode vlag en einde sessie betekenden.