Max Verstappen heeft de eerste vrije training voor de Grote Prijs van Canada als snelste afgesloten. Lewis Hamilton eindigde op minder dan een tiende achterstand op de tweede plek.
Verstappen was ook de eerste coureur die de baan op ging toen het licht op groen sprong, maar dook ook gelijk de pits in. Het begin van de sessie was sowieso rustig, met de eerste twintig minuten die verstreken zonder dat iemand een tijd neerzette. Niet verwonderlijk, gezien hoe stoffig het Circuit Gilles Villeneuve in het begin was en hoe weinig grip het bood.
Williams-rijder Sergej Sirotkin liet na een minuut of twintig als eerste een tijd noteren, maar zijn 1:20.427 was moeilijk representatief te noemen. Verstappens Red Bull-teamgenoot Daniel Ricciardo en McLarens Fernando Alonso doken er met gemak onderdoor, en de rondetijden gingen zo de 1:15 in, tot na een halfuurtje de rode vlag uit ging omdat Nico Hülkenberg was stilgevallen.
Het wegtakelen en -slepen van zijn Renault duurde even, maar de klok tikte door, zodat Verstappen na veertig minuten nog geen tijd had neergezet. Enige minuten nadat het licht weer op groen ging, stuurde Verstappen zijn Red Bull weer de baan op, met een setje hypersofts om – de zachtste en snelste banden die Pirelli naar Montréal heeft meegenomen.
Ferrari zat nog niet in de top drie: Sebastian Vettel was vierde, Kimi Räikkönen zesde.
Verstappen opende zijn eerste getimede run met een zevende tijd. Daarna ging hij gestaag verder en sneller, met eerst een sprong naar P4 en vervolgens naar de eerste plek met een 1:13.389. Hij was op dat moment een halve tel sneller dan Hamilton, die zijn tijd op de twee compounds hardere supersofts had gereden.
Naarmate de tijd vorderde, scherpte Verstappen zijn tijd aan naar 1:13.302, al wist Hamilton het gat wel te verkleinen: naar 0.088 seconde. Hij deed dat op ultrasofts, de banden tussen de hyper- en supersofts in. Ricciardo ging naar P3, net als Verstappen op hypersofts. Verstappen dook kort daarop de pits in met een probleem: bij de ophanging linksvoor zat namelijk iets los.
Stroll raakt ‘The Wall’.
Zijn bezoek aan de pits duurde echter niet lang en Verstappen kon met tien minuten te gaan de baan weer op, maar verbeterde z’n tijd niet meer. Verder viel het mee qua incidenten, al raakte de lokale held Lance Stroll de ‘Wall of Champions‘, spinde Williams-collega Sirotkin op het eind de muur in en stond Marcus Ericsson even achterstevoren.
Verstappen en teamgenoot Ricciardo reden in de eerste training overigens met de verbeterde Renault-motor, net als de coureurs van collega-klant McLaren en het Renault-fabrieksteam. Behalve Renault hebben ook Ferrari en Honda motorupdates meegenomen. Mercedes heeft dit niet gedaan, dus Hamilton, Valtteri Bottas en de coureurs van klanten Williams en Force India rijden met oudere motoren.