In de tweede vrije training zitten de coureurs dicht bij elkaar, als je tenminste de eerste plek van Sebastian Vettel buiten beschouwing laat. De Duitser is 0,623 seconden sneller dan wie ook.

 

De tweede vrije training wordt grotendeels gebruikt voor het vinden van een goede raceafstelling. Dat betekent veel brandstof aan boord, en samen met de lage downforce-configuratie die nu eenmaal bij Monza hoort, zorgt dat voor een listige auto. Dat merken vrijwel alle coureurs al in de eerste chicane, waar de een na de ander rechtdoor schiet. Lewis Hamilton en Nico Rosberg spannen de kroon: beiden moeten ze minstens vijf keer rechtdoor in de bocht die officieel Variante dello Rettifilo heet.

Ook elders op het circuit zorgt het gebrek aan downforce voor problemen: de grindbak in de tweede Lesmo-bocht kent inmiddels flink wat sporen, van onder andere Jules Bianchi en – ook hier – Lewis Hamilton. Kimi Räikkönen heeft intussen moeite met de Parabolica: hij komt bij het uitkomen ervan een paar meter asfalt tekort. Behalve een grote stofwolk heeft het geen gevolgen.

Räikkönen rijdt dit weekend overigens met een iets langere auto dan zijn teamgenoot Romain Grosjean. De wielbasis van een van de twee Lotussen is met bijna tien centimeter verlengd, wat vooralsnog geen voordeel lijkt te hebben: Raikkonen en Grosjean zijn exact even snel.

Op Sebastian Vettel staat echter geen maat. Hij is dik zes tienden sneller dan zijn teamgenoot Mark Webber en heeft weinig last van de problemen die vrijwel al zijn collega’s keer op keer hebben bij het aanremmen van de chicanes. Bij Felipe Massa speelt er nog iets anders, want zijn Ferrari stribbelt tegen bij het terugschakelen. Met nog bijna een kwartier te gaan parkeert de Braziliaan zijn auto in de pitbox.

Zijn teamgenoot Fernando Alonso, vastbesloten dit weekend weer eens te gaan winnen, heeft het evenmin gemakkelijk. In de slotminuten raast de Spanjaard in de Lesmo-bocht door het stof als zijn Ferrari plots flink wat overstuur heeft. Vrijwel tegelijkertijd mist Lewis Hamilton voor de zoveelste keer de eerste chicane, nadat hij een rondje eerder al de randen van de Parabolica verkende. Hij sluit de sessie af op de zesde plek, op bijna negen tienden van Vettel.