Lewis Hamilton is net als in de eerste sessie het snelst, maar de verschillende strategieën zorgen voor een rookgordijn.

Hoewel er regen dreigt, voltrekt de tweede vrije training zich onder droge, zelfs gedeeltelijk zonnige omstandigheden. Met een hogere baantemperatuur en met meer rubber op het wegdek dan vanmorgen, kan er voor het eerst worden gewerkt aan serieuze racesimulaties.

Omdat in de eerste minuten van de sessie regen dreigt, gaan veel teams al vroeg in de weer met de Pirelli-supersoft die voor komend weekend de optieband is. Iedereen wil weten hoe snel die zachtste van Pirelli’s beschikbare banden slijt onder raceomstandigheden, maar er worden tegelijekrtijd ook al lange runs op de hardere band afgewerkt, waardoor de rondetijden enorm uiteenlopen. Verschillen van bijna zes seconden tussen de twee typen band zijn geen uitzondering, al is de hoeveelheid benzine die de auto aan boord hebben natuurlijk ook een bepalende factor.

Afgaande op de tijden overwegen sommige teams om hun optieband al in de eerste stint van de race in te zetten, getuige enkele runs op de superzachte Pirelli’s én een flinke plens brandstof in de auto. Als Mark Webber aan het eind van de sessie met supersofts in de weer gaat, laat hij plots rondetijden noteren die zeven seconden trager zijn, wat aan niets anders dan een zware auto kan worden toegeschreven.

Tel daarbij op dat de coureurs hun DRS tijdens de trainingen op elke willekeurige plek mogen inzetten en en hoge aantal spins en uitglijders is verklaard. Hamilton, Liuzzi, Massa, Alonso, Kobayashi, D’Ambrosio, Rosberg Alguersuari, Trulli, Glock en Vettel: allemaal hebben ze een klein uitstapje, waarmee duidelijk wordt dat ook op de relatief langzame Hungaroring het vinden van de juiste afstelling geen sinecure is.

Lewis Hamilton meldt zich al snel aan kop, met een ronde van 1:21,018. Zijn directe achtervolgers zijn Fernando Alonso en Jenson Button, terwijl Mark Webbber na zijn ongeluk in de eerste sessie met een gerepareerde auto weer van de partij is en zich op de vierde stek nestelt.

Als Sebastian Vettel de supersofts laat monteren, blijkt er nog veel werk te verzetten voor hem en zijn team: de Duitser komt ruim een halve seconde tekort op Hamiltons beste tijd. Met nog een kwartier te gaan gaat ook Vettel over op een combinatie van superzachte banden en veel brandstof, wat erop duidt dat Red Bull overweegt om tijdens de race langere stints op het minder duurzame, maar beduidend snellere type band te rijden.

Ook de meeste andere teams gaan in het laatste halfuur niet meer voor een snelle rondetijd waardoor de toptijdend ongewijzend blijven. Onderling zulen de teams echter ongetwijfeld met belangstelling elkaars de rondetijden – en het verval daarin – gaan bestuderen.

Bekijk hier de volledige uitslag