Net als in de eerste training heeft Mercedes ook in de tweede oefensessie beslag gelegd op de eerste twee plekken. In de middag was het echter Lewis Hamilton en niet Nico Rosberg die het snelste was.

Veel verschil zit er wederom niet tussen de Brit en de Duitser, want Hamiltons snelste tijd is slechts 0.024 seconde rapper dan die van Rosberg, die op zijn beurt in VT1 met een marge van slechts 0.065 de snelste was.

Net als in de ochtentraining komen de Mercedes-rijders ook in de middag ruimschoots aan hun rondjes, waarbij ze ook nu weer wat slippertjes maken, maar minder dan in sessie één het geval was.

Het enige echt hachelijke moment vindt plaats in de pits, als Rosberg aansluit achter Hamilton in plaats van door te rijden zoals het team hem net te laat sommeert. Rosberg staat even stil en de remmen overhitten vrijwel gelijk, maar kordaat optreden met een blower en een duwtje in de goede richting zodat hij zijn weg kan vervolgen helpen Rosberg verder voordat sprake is van schade.

Caterham
Schade is er wel bij Caterham, dat Marcus Ericsson zijn weg weliswaar ziet vervolgen na een olielek, maar moet toezien hoe Kamui Kobayashi zijn auto na twaalf ronden rokend en brandend langs de baan parkeert. Het leidt tot een actieve en lange bluspartij, waarbij Kobayashi na afloop – vermoedelijk enigszins bevreesd – enige tijd polshoogte neemt om te zien hoe het met zijn CT05 is.

De beide Caterham-rijders sluiten VT2 af op de posities 20 en 22, met Max Chilton van het rivaliserende Marussia er tussenin en diens teamgenoot Jules Bianchi daar ruim voor op P19.

Achter Mercedes
Terug vooraan is het Daniel Ricciardo die weer eens de meest serieuze bedreiging voor Mercedes lijkt te vormen. Hij klokt tijdens het tweede half uur de derde tijd, maar komt ook in het laatste half uur tijdens de lange runs goed mee.

Ricciardo’s teamgenoot Sebastian Vettel moet het met de achtste tijd doen. De beide McLarens staan daar voor, net als Ferrari’s Kimi Räikkönen en Felipe Massa van Williams. In de andere Ferrari en Williams maken Fernando Alonso en Valtteri Bottas de toptien vol.

Alonso en Bottas doen dat voor Adrian Sutil, wiens Sauber vooralsnog beter lijkt te presteren zonder FRIC, ook al is teammakker Esteban Gutiérrez – achter de Toro Rosso’s, Force India’s en Lotussen – slechts achttiende.

Opvallend aan de tweede training is verder dat de banden, en dan uiteraard vooral de super softs, door de hoge temperaturen snel slijten, terwijl ook de remmen het dus weer flink te verduren lijken te krijgen. Er worden bovendien ook nog aardig wat foutjes gemaakt tijdens het eerste FRIC-loze weekend van het jaar, al is het wachten op de reacties om te zien of daar een verband tussen bestaat.