Lewis Hamilton heeft na de eerste ook de tweede vrije training in Monaco als snelste afgesloten, waarbij Mercedes’ voorsprong in de middagsessie een stuk groter was. Max Verstappen stond door problemen lang in de pits en eindigde op plaats zes.
Verstappen stond vanwege een vermeend waterlek lange tijd toe te kijken hoe Red Bull aan zijn auto aan het sleutelen was. De Nederlander kwam tot slechts 16 rondjes. Ter vergelijking: snelste man Hamilton reed er 40. Het meest productief was Daniel Ricciardo (Renault, 17e) met maar liefst 52 stuks.
Op het eind kwam Verstappen overigens wel weer naar buiten, met nog iets van een kwartier op de klok, maar: “De auto is niet goed”, rapporteerde hij al snel over de radio.
Waar Hamilton in VT1 nog op de voet werd gevolgd door Verstappen, met het verschil toen slechts 0.059 seconde, rukten Hamilton en Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas zich in VT2 los van het veld: de nummer drie Sebastian Vettel was 0.763 seconde trager dan Hamilton. Bottas zat nog geen tiende achter zijn teamgenoot.
Lees ook: VT1: Hamilton snelste op donderdagochtend, zwarte vlaggen voor Haas
Plaats vier was voor Verstappens Red Bull-collega Pierre Gasly. De vijfde plek was, enigszins verrassend, voor Alexander Albon, met de Toro Rosso-rijder die duidelijk het goede gevoel gevonden heeft in het Prinsdom Monaco. De top tien werd volgemaakt door Kevin Magnussen (Haas), de beide Alfa Romeo’s en Ferrari’s Charles Leclerc.
Dat Leclerc, nota bene op zijn thuiscircuit, niet echt indruk wist te maken, is gezien zijn klachten niet verwonderlijk. De Monegask worstelde naar eigen zeggen ‘heel, heel erg’ met de remmen van zijn auto.
Leclerc bleef echter wel uit de problemen, iets wat teamgenoot Vettel maar ternauwernood lukte. De Duitser schoof, met nog slechts twintig minuten op de klok, bijna bij Sainte Dévote de barrière in. Met piepende remmen kwam hij net ervoor tot stilstand.
Bij diezelfde bocht, de eerste na start/finish, schoten ook Hamilton, Romain Grosjean en George Russell alle drie even rechtdoor. Zij kwamen echter verder naar links, een stuk veiliger, in de uitloopzone terecht. Na wat achteruit rijden konden ze allemaal zonder gevolgen verder.
Teruglezen: Liveblog GP Monaco: Mercedes ijzersterk, F1-wereld eert Lauda