Daniel Ricciardo was ook in de tweede vrije training in Monaco de snelste man op de baan, nadat zijn Nederlandse Red Bull-teamgenoot Max Verstappen lang bovenaan had gestaan.
Verstappen kwam na een kwartier de baan op in de tweede donderdagtraining. Ferrari’s Sebastian Vettel stond op dat moment op de eerste plek, met een tijd van 1:13.250, maar Verstappen dook er gelijk met zijn eerste getimede ronde onderdoor: 1:12.468. Verstappen hield de eerste plek vervolgens lang vast en scherpte zijn rondetijd nog een paar keer aan, naar 1:12.035.
Verstappen in de Fairmont Hairpin.
In de andere Red Bull RB14 rondde Daniel Ricciardo de negentien bochten in de straten van het Prinsdom uiteindelijk 0.194 seconde sneller. Hij deed dat twintig minuten voor het vallen van de vlag en was de enige coureur die in de 1:11 wist te rijden. Achter de Red Bulls eindigde de Ferrari’s en Mercedessen om-en-om, met Vettel voor Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen en Valtteri Bottas.
Voor de mannen vooraan gold dat ze geregeld snelle rondjes moesten afbreken omdat ze in de derde (en laatste) sector last hadden van verkeer. Dat wordt zoals wel vaker in Monaco zeker een aandachtspunt in de kwalificatie van zaterdag. Verstappen hoorde verder tot de coureurs die eerder in de sessie een snel rondje moesten afbreken omdat de rode vlag ineens uit werd gehangen.
Werk aan de weg en aan de winkel.
De reden daarvoor was een losse putdeksel tussen bocht vier en vijf. Het probleem werd na zo’n 25 minuten trainen vastgesteld. Met de ‘wegwerkzaamheden’ – het lassen van de deksel en vervolgens een korte inspectie door wedstrijdleider Charlie Whiting – ging zo’n kwartier aan trainingstijd verloren voor het licht weer op groen ging.
Grote incidenten waren er verder niet, al was Verstappen nog wel bij een klein incident betrokken. Hij liet teamgenoot Ricciardo er langs bij de Loews/Fairmont bocht. Haas-coureur Romain Grosjean kwam er ook gelijk langs, net toen Verstappen alweer versnelde. De twee maakten licht contact, met Grosjeans wiel op Verstappens voorvleugel, maar ogenschijnlijk zonder echte schade.
Na de eerste vrije training liep er trouwens nog een onderzoek naar Verstappen, omdat hij na een uitstapje bij bocht één achteruit weer de baan op reed. Verstappen heeft echter geen straf gekregen voor het voorval. Volgens de wedstrijdleiding was zijn actie niet gevaarlijk.