Sjaak Willems
25 oktober 2019
De tweede vrije training van de GP van Mexico stond in het teken van racesimulaties. Voor wat het waard is, Sebastian Vettel was uiteindelijk het snelst en werd op de voet gevolgd door Max Verstappen.
Het was net als in de eerste vrije training eerder vandaag glibberen en glijden op het Autódromo Hermanos Rodriguez. De opdracht dit weekend is voor iedereen hetzelfde: grip vinden. De auto’s ogen onberekenbaar in de ijle lucht van Mexico. Het publiek in bocht 1 werd elke paar minuten getrakteerd op een schuiver of glijpartij.
Albon riep het onheil op zich af toen hij in de bochtencombinatie van sector twee overstuurde en zijn RB15 verloor. Door de klap in de muur liep zijn auto flink wat schade op aan de rechter voorzijde. Zijn sessie was daarmee meteen over. Omdat de marshals liefst 15 minuten nodig hadden om de Red Bull te bergen, liep de rest van het veld ook nog eens vertraging op.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Duidelijk was wel dat de Mercedessen zich vooral bezig hielden met racesimulaties. Hamilton (zes tienden) en Bottas (negen tienden) eindigden op de vierde en vijfde plek en legden zich toe op de longruns. Overigens had Hamilton tijdens zijn enige echte snelle ronde last van verkeer.
Halverwege de sessie lieten de Ferrari’s dan echt even de tanden zien, Vettel was uiteindelijk het snelst met 1.16.607. Een tijd die door Verstappen tot op 0.115 benaderd werd. Leclerc volgde op een kleine halve seconde. Als de trend van de afgelopen raceweekenden zich doorzet, zegt dat helemaal niets. Ferrari is steeds in staat geweest om in de kwalificatie plots enorme gaten te trekken op vooral de rechte stukken.
Verder naar beneden mag de klassering van de twee Toro Rosso’s opvallend genoemd worden, Gasly en Kvyat nestelden zich op P7 en P8. Zij bleken sneller dan de McLarens, Renaults en Racing Points. Haas kampt zoals al het hele jaar met een chronisch gebrek aan grip en ook de Alfa’s konden nog weinig laten zien. George Russell en Robert Kubica bungelden daar nog onder op geruime afstand.
Gerelateerd nieuws
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas