Jacques Villeneuve heeft de snelste tijd gereden in de derde vrije training op Magny-Cours. De Canadees bleef in 1:17.005 zijn teamgenoot Nick Heidfeld nipt voor. Verder was het een wat vreemde training, met maar weinig vertrouwde namen vooraan.
Dat heeft te maken met het gebruik van nieuwe banden, en ook of er met de harde dan wel de zachte specificatie wordt gereden. Het rubber is echt enorm belangrijk in Frankrijk, want door de enorme hitte slijten de banden enorm snel. Wie nu een extra set banden spaart, kan wel eens een voordeel hebben in de race.

De vraag is welke coureurs dat in deze sessie hebben gedaan, want de topteams laten zich niet zien. Zo kan het gebeuren dat er een BMW-duo bovenaan staat, met Jarno Trulli op iets meer dan vijf honderdste afstand. Ook de Williams-coureurs laten zich van voren zien. Eerst hangen ze enige tijd achteraan, maar aan het einde van de sessie zetten ze toch goede rondetijden neer.

Wat dat betreft is de tijd van Jenson Button, die de sessie als vijfde besluit, misschien wel een betere indicatie. De Honda-coureur zet zijn beste tijd immers neer op het moment dat er nog twintig minuten te gaan zijn en dat is doorgaans niet het tijdstip waarop het circuit op z’n snelst is. De McLarens zijn met de plekken zeven en acht nog het beste topteam, maar ook de renstal van Ron Dennis kampt met graining. Ralf Schumacher en David Coulthard nestelen zich tenslotte eveneens in de toptien.

Pas op P11 staat de eerste auto van het team waarvan dit weekend zoveel wordt verwacht: een Renault, in dit geval die van Giancarlo Fisichella. Christijan Albers is nog geen tiende langzamer dan de R26, hij besluit de laatste oefensessie op de twaalfde plaats. Daarmee eindigt hij voor Vitantonio Liuzzi en de beide Ferrari’s. Zoals gebruikelijk is Michael Schumacher de snelste Ferrari-coureur.

De Duitser rijdt echter maar vijf ronden, waarin hij wel de nodige paarse (snelste) sectortijden laat noteren. Ook op banden die al een paar ronden meegaan, een bemoedigend teken. Minder bemoedigend zijn de tekenen als hij terugkeert naar de pit. In de pit is duidelijk waar te nemen dat er uit beide uitlaten van de Ferrari rook komt. In het vervolg van de training komt hij niet meer naar buiten. Volgens Ross Brawn heeft er enkel een hitteschild vlam gevat, niet veel later meldt RTL dat zijn motor niet hoeft te worden vervangen.

Fernando Alonso komt niet verder dan de zestiende tijd, nog achter de Ferrari’s dus. De gezichten in de Renault-garage zijn niet bepaald vrolijk. Dat wordt er niet beter op als de Spanjaard op nieuwe banden spint in de Adelaide-hairpin. Tegen die tijd is zijn linker voorband al behoorlijk afgesleten. Tiago Monteiro, Scott Speed en Christian Klien rijden tijden die amper onderdoen voor die van de Renault-coureur. Rubens Barrichello valt daar een beetje tussenin, wel blijft hij de beide Super Aguri’s voor.

Klik hier voor de tijden

KVN