Mischa Bijenhof
22 augustus 2015
Veel heeft het niet te betekenen, de snelste tijd van Lewis Hamilton in de derde vrije training. Hij en zijn teamgenoot Nico Rosberg zijn aan elkaar gewaagd, maar de Duitser wil na een matige eerste poging op zacht rubber niet nog een nieuwe set banden opofferen en neemt genoegen met de tweede tijd.
Zoals gebruikelijk bestaat de derde vrije training uit twee delen. Voor veel coureurs staat het eerste halfuur in het teken van de laatste fijnafstellingen voor hun race setup. Daarvoor worden de hardere banden gebruikt. In het tweede deel komen de zachte banden en de kwalificatieafstellingen tevoorschijn en verbeteren vrijwel alle coureurs hun eigen tijden. Dat Nico rosberg en Daniel Ricciardo elkaar in het eerste halfuur afwisselen op de bovenste plek van de tijdenlijst zegt dus niet zoveel.
Wel betekenisvol is de absentie van de McLaren-coureurs in dat eerste deel. Jenson Button zet pas na een halfuur voor het eerst een tijd op de klokken, terwijl Alonso’s optreden beperkt blijft tot een installatieronde. De vernieuwde Honda-motor was op vrijdag een teleurstelling en daar komt voorlopig geen verandering in. Button klokt na twaalf ronden de zeventiende tijd, op bijna drie seconden van de kop. Een probleem met de uitlaat houdt Alonso de rest van de sessie aan de kant.
Kimi Räikkönen bewijst dat ook in de voor de rondetijden onbelangrijke eerste deel van de eerste sessie flink doorgereden wordt als hij in pif-paf, ook wel Fagnes genoemd, op hoge snelheid door het grind stuift. De Fin doet alsof er niks aan de hand is en rijdt gewoon verder. Tegen het eind van de sessie zet ook de tweede Ferrari-coureur Sebastian Vettel even twee wielen in het gras als hij iets te wijd uit Les Combes komt. Afgezien van spins van Roberto Merhi en Romain Grosjean zijn er weinig incidenten te vermelden.
Max Verstappen heeft de teleurstelling van zijn motorwissel en de daarmee gepaard gaande gridtraf moeten verwerken en rijdt veel ronden met zijn hagelnieuwe Renault-motor. Hij eindigt de sessie als dertiende, na een lange run op het eind. Zijn kwalificatiesimulatie reed Verstappen al vroeg in de training, wat de ietwat tegenvallend rondetijd verklaart.
Als in de slotfase de zachte banden tevoorschijn komen, staat Daniel Ricciardo nog bovenaan. Nico Rosberg is de eerste van de twee Mercedessen die het de koppositie overneemt. De Duitser is vrijwel de hele ronde ongeveer even snel als Ricciardo, maar wint in de derde sector flink wat tijd en neemt de eerste plaats over van de Australiër. Dat motorvermogen een doorslaggevende rol speelt, blijkt uit de prima tijden van Nico Hülkenberg in de eerste sector. In de overige twee sectoren verliest de Duitser ongeveer een seconde, maar daarmee kan de hij vanmiddag in de kwalificatie Force India nog altijd een plaats in de top-zes bezorgen. Sergio Pérez doet het zelfs nog wat beter, want hij is ook in de derde sector het snelst, met dank aan de hoge topsnelheid van de Force India op het baangedeelte rond Blanchimont.
Voor de bovenste plaatsen doen Hülkenberg en Perez natuurlijk niet mee. Als eerste duikt Lewis Hamilton onder de tijd van Rosberg, met een halve seconde verschil. Als Rosberg voor zijn tweede run kiest voor een set gebruikte zachte banden in plaats van nieuw rubber, is duidelijk dat de Duitser het wel best vindt zo. Als derde eindigt Sebastian Vettel op zes tienden, maar de Duitser heeft zijn laatste set banden beslist geen goed gedaan met zijn uitstapje door het grind en kan wellicht nog wat harder. Teleurstellend is de klassering van de Williams-coureurs, die ofwel een afwijkend programma hebben gevolgd, of gewoon snelheid tekortkomen.