De derde vrije training is de laatste kans om de auto’s te optimaliseren en de systemen te controleren voor de kwalificatie. Omdat de nieuwe aandrijflijn zo ingewikkeld is, vrezen veel teams niet genoeg tijd hebben om storingen te repareren.
Er wordt zelfs al over gesproken dat teams de sessie zullen gaan overslaan om de risico’s te beperken. Zo vroeg in het seizoen is alle tijd op de baan echter van groot belang, zodat alle coureurs de baan op gaan voor een installatieronde. En ook in de rest van de sessie is er volop bedrijvigheid.
In de categorie berichten die je liever niet hoort net voordat je de baan wordt opgestuurd: “De remmen zijn waarschijnlijk niet fantastisch”, aldus de engineer van Pastor Maldonado. “Maar helaas hebben we pas na de vrije training tijd om het probleem op te lossen.” Hij kan in ieder geval een aantal ronden rijden. Maar na vijftien stuks geeft zijn auto de geest.
Teamgenoot Romain Grosjean beleeft ook nog weinig plezier aan zijn Lotus. “De motor hapert, ongelofelijk”, verzucht hij. Als hij tegen het eind van de sessie weer de baan op wordt gestuurd, blijkt het nauwelijks beter te gaan. Opnieuw maakt hij zijn ongenoegen duidelijk over de boordradio.
Naast Grosjean, zetten ook Esteban Gutierrez en Valtteri Bottas geen tijd op de klokken. Beide vanwege defecte versnellingsbakken. Hen hangt dus een gridstraf van vijf plaatsen boven het hoofd, want de transmissies moeten zes opeenvolgende zaterdagen en zondagen meegaan. Op vrijdag zijn de versnellingsbakken vrij te gebruiken.
Caterham slaagt er voor het eerst dit weekend wel in geklokte ronden te noteren. Kamui Kobayashi staat op gelijke hoogte met de Marussia’s en de Sauber van Adrian Sutil. Marcus Ericsson is hekkensluiter en blijft buiten de 107-procent van de snelste tijd, maar de wedstrijdleiding heeft al aangekondigd soepel om te gaan met deze regel.
Kevin Magnussen zet in de beginfase de snelste tijd, maar gaat ook even door het gras, net als teamgenoot Jenson Button. McLaren probeert geen alternatieve route uit, maar heeft wat problemen met de rembalans. Button vraagt het team over de radio om een oplossing voor de blokkerende achterwielen.
Nico Rosberg gooit een ongeïndentificeerd opbject uit de auto. Aan de verbaasde blik van teambaas Niki Lauda te zien, weet hij ook niet wat er aan de hand is. Het team verklaart later dat de elleboogbeschermer los was geraakt. Problemen met de snelheid heeft Mercedes in ieder geval niet, want Hamilton en Rosberg staan bovenaan de tijdentabel.
Op de zachte banden splijt Nico Hülkenberg de Mercedessen. Maar als ook zij overstappen op de snellere bandensoort, is het Rosberg die zich losrukt van de rest van het veld. Hamilton raakt even naast de baan en kan zijn tijd niet verbeteren. Jenson Button en Fernando Alonso voeren de achtervolging aan. Daniel Ricciardo is nog zoekende naar de juiste afstelling, maar blijft wel teamgenoot Sebastian Vettel voor, die zijn Red Bull nog maar net op de baan kan houden.
De voorspelde regen blijft tijdens de vrije training nog even uit, maar met een toenemende kans op regen voor de rest van de dag, neemt het aantal onzekere factoren richting de kwalificatie alleen maar toe.