Na een koude, wisselvallige vrijdag is het op zaterdag stralend weer. De voorspelling luidt dat de race droog zal zijn, en dus krijgt de derde vrije training ineens een andere betekenis. Waar het uurtje rijden op zaterdagochtend normaliter wordt gebruikt om de ideale afstelling voor de kwalificatie te vinden, is het nu zaak zoveel mogelijk data te verzamelen op een baan die niet alleen droog is, maar ook een stuk warmer dan gisteren.
De nieuwe harde band die Pirelli heeft meegebracht naar Turkije kan dus aan een serieuze langeduurtest worden onderworpen, nu de baantemperatuur meer in de buurt komt van de verwachte omstandigheden in de race. Vettel, die het afstelwerk gisteren aan zijn teamgenoot Mark Webber moest overlaten, kan er kennelijk prima mee uit de voeten, want hij voert lange tijd het veld aan.
Pas in de laatste twintig minuten komt het zachtere rubber tevoorschijn. Het gebruik van de doorgaans weinig populaire ‘option tyre’ is nu eenmaal verplicht in de race, maar Pirelli’s zachte band komt beter tot zijn recht in de kwalificatie dan in de langere runs. Sebastien Buemi klokt er de snelste tijd tot dusver mee, maar de duurzaamheid is ver te zoeken, getuige zijn tweede ronde die bijna een volle seconde langzamer is.
Daarna is het een kwestie van timing en de almaar toenemende grip op het circuit. Fernando Alonso zet zijn Ferrari tijdelijk bovenaan, daarna voeren Rosberg en Schumacher de lijst aan, maar uiteindelijk is het Vettel die de snelste tijd op de klokken brengt. Red Bull-teamgenoot Webber komt in zijn laatste run vier tienden tekort, en moet daarmee behalve Vettel ook Michael Schumacher voorlaten. De beide McLarens, die zichtbaar moeite hebben met de hobbels op het circuit, blijven steken op de vijfde (Button) en zesde plek.
Uitslag derde vrije training:Positie | Coureur | Team | Snelste tijd | Verschil | Ronden |
1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:26.037 | 17 | |
2 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:26.038 | 0.001 | 17 |
3 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:26.404 | 0.367 | 16 |
4 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:26.420 | 0.383 | 19 |
5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:26.578 | 0.541 | 17 |
6 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:26.726 | 0.689 | 14 |
7 | Vitaly Petrov | Renault | 1:26.755 | 0.718 | 20 |
8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:26.819 | 0.782 | 12 |
9 | Felipe Massa | Ferrari | 1:26.883 | 0.846 | 12 |
10 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:27.080 | 1.043 | 16 |
11 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:27.121 | 1.084 | 20 |
12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:27.255 | 1.218 | 18 |
13 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:27.318 | 1.281 | 19 |
14 | Nick Heidfeld | Renault | 1:27.379 | 1.342 | 17 |
15 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:27.528 | 1.491 | 19 |
16 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:27.644 | 1.607 | 18 |
17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:27.724 | 1.687 | 15 |
18 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:27.976 | 1.939 | 19 |
19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | 1:28.911 | 2.874 | 15 |
20 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1:29.697 | 3.660 | 17 |
21 | Jerome d’Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:31.097 | 5.060 | 25 |
22 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:31.175 | 5.138 | 19 |
23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 1:31.375 | 5.338 | 19 |
24 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:32.009 | 5.972 | 15 |