Hallo, ik vraag me sinds het begin van het seizoen af: waarom rijdt MF1 Racing nog steeds zo ver achteraan terwijl ze vorig jaar een heel seizoen de tijd hebben gehad om een nieuwe en competitieve auto voor 2006 op de baan te brengen? En dit vind ik trouwens ook van Toyota, zij rijden alsof ze een Minardi bezitten.
Wouter Verbaarschot racing.wouter@gmail.com


Beste Wouter,

Denk je eens in hoe Colin Kolles, de teambaas van MF1 Racing, zich moet voelen. Hij werkt zich (net als de rest van het team) een slag in de rondte en veel lijkt het niet op te schieten. Je zou zeggen: inderdaad, een heel jaar de tijd om na te denken hoe het beter te kunnen doen, je voert het vervolgens uit met als eindresultaat dat je snel bent.

Dat kan dus niet (en gebeurt ook niet), om de doodeenvoudige reden dat de andere tien teams precies hetzelfde doen als Colin Kolles en MF1 Racing. Ook zij werken keihard en denken de hele tijd maar aan één ding: hoe krijgen we die auto sneller.

Zoals je al kon lezen in editie 6 van FORMULE 1 RaceReport, heeft MF1 Racing 210 mensen in dienst om de auto’s van Christijan Albers en Tiago Monteiro op de baan te krijgen. Koploper is Ferrari, met 900 mensen op de loonlijst. Dat is nogal een verschil.

Waar het vaak op neer komt is dat veel technici bij teams als MF1 Racing meer taken hebben dan technici bij fabrieksteams als Ferrari, McLaren (530) en Renault (800). Dat is de reden waarom topteams sneller kunnen reageren op veranderde situaties, sneller onderdelen kunnen aanpassen en meer kunnen experimenteren.

Ik vind het zelf daarom verrassender dat een team als MF1 Racing niet in één rondje op zes seconden wordt gereden door Michael Schumacher, maar dat in de laatste race Schumacher 1:24.624 als snelste ronde noteerde en Tiago Monteiro 1:27.160. Verschil is 2,24 seconden

Laten we dat dan eens vergelijken met vorig seizoen, Grand Prix van San Marino: Schumacher 1:21.858 en Monteiro 1:24.719. Het verschil is in deze vergelijking maar liefst 2,8 seconden.

Tot zover dus MF1 Racing – waaruit blijkt dat het ongelooflijk moeilijk is om een stapje vooruit te maken.

Maar datzelfde kun je zeggen van Toyota. Een berg mensen in dienst (600) en een budget van naar verluidt de twee miljard dollar overstijgt. Oeps, en dan 0 punten voor Trulli en 7 voor Ralf Schumacher na vier races. Dat moet behoorlijk pijn doen in Keulen, waar de fabriek staat van de Japanse autogigant.

Het is voor mij lastig te beoordelen wat er precies mis is met Toyota (de overstap van Michelin naar Bridgestone-banden is ongetwijfeld een van de redenen voor de mindere prestaties, door aanpassingsproblemen), maar aan het ontslag van technisch-directeur Mike Gascoyne valt toch duidelijk af te leiden dat ze er zelf ook niet uit zijn welke kant het op moet om de in 2001 ingezette aanval op de wereldtitel tot een succesvol einde te brengen. En ondertussen gaat de concurrentie keihard door met hun auto’s te perfectioneren. Op deze manier is stilstand achteruitgang.

En toevallig of niet: beide teams rijden met een Toyota-motor…