![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/07/1017572685-LAT-20190627-_ONZ9129-600x400.jpg)
Leclerc en Verstappen.
Als de teams hun case hebben gemaakt, gaan de stewards onderling in beraad. Ook dat duurde een tijdje. “Al gaat die tijd ‘in de kamer’ natuurlijk sneller dan buiten.” Ze pakken dan ook de spreekwoordelijke map met precedenten erbij, een digitale catalogus vol videobeelden van eerdere vergelijkbare incidenten, inclusief de uitspraken. “Dat is ter controle, om te zorgen dat het de juiste beslissing is.” Het oordeel van het vierkoppige panel werd uiteindelijk samengevat en uitgesproken in documenten nummer 49 en 50 van de FIA: “No further action.” Lees ook: Binotto (Ferrari): ‘Niet mee eens, maar respecteren besluit’ “De stewards”, zo valt daarin te lezen, “zien dit als een race-incident.” Met tussen de inleiding en conclusie de argumentatie: “Auto 33 (Verstappen) probeerde auto 16 (Leclerc) in bocht 3 van ronde 69 uit te remmen. Auto 33 zat bij het ingaan van de bocht naast nummer 16 en was volledig onder controle. Beide auto’s probeerden samen door de bocht te gaan, terwijl daar duidelijk onvoldoende ruimte voor was. Na de late apex was er contact tussen de auto’s bij het uitgaan van de bocht. Wij vinden echter dat geen van de twee coureurs uitsluitend of in overgrote mate blaam treft.”
Vandaar: racing incident. Lees ook: Verstappen over actie op Leclerc: ‘Dit is hard racen, anders kunnen we beter thuisblijven’
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/07/1017452194-LAT-20190425-_56I5721-600x400.jpg)
Michael Masi.
Lang wachten, maar uiteindelijk gaat het erom, zegt Masi: “De juiste beslissing te nemen op basis van zoveel mogelijk factoren.” En elke zaak staat, ondanks dat er voorbeelden bijgehaald worden, op zich. “Je kunt geen appels met peren vergelijken.” Onder de incidenten waar nu naar werd gekeken, viel de botsing tussen de toenmalige Mercedes-teamgenoten Nico Rosberg en Lewis Hamilton in 2016 in Oostenrijk. “Dat was dezelfde bocht, maar een verschil was nu dat Nico toen opzij keek naar waar Lewis zat, en Max dat niet deed.” Uiteindelijk is het in elke kwestie zaak de regels consistent toe te passen. “Want we hebben niks voor niks een regelboek.” Al is er sinds 2016 een ongeschreven regel: let them race. “We proberen dat nog altijd toe te passen”, vertelt Masi, “door geen straffen te geven voor kleinigheden.”
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/07/1017578811-LAT-20190629-_54I3000-1500x1000.jpg)