Wat gebeurt er als Max, Lewis of Toto zondagochtend plots een kuchje ontwikkelt?
Sjaak Willems
30 juni 2020
De eerste tests zijn al afgenomen en langzaamaan verplaatsen de teams en het verdere gevolg van de Formule 1 zich naar Spielberg, Oostenrijk. Daarmee zijn ze de bubbel binnengetreden die de Formule 1 anno 2020 noodgedwongen is geworden. Sander Dorsman van MP Motorsport en Jacob Olie van labgigant Eurofins geven een inkijkje in wat het personeel de komende weken te wachten staat.
In de werkplaats van MP Motorsport wordt een week voor vertrek keihard gewerkt. Door de hachelijke situatie in Europa liep de voorbereiding veel vertraging op door de late levering van onderdelen. Franse motorleverancier Mecachrome stuurde pas laat de krachtbronnen op. Chassisbouwer Dallara zetelt in Noord-Italië en moest uiteraard ook zijn deuren sluiten. De monteurs sleutelen aan druk een monocoque waarvoor de regels nog voor het seizoen werden aangepast naar aanleiding van het fatale ongeluk van Anthoine Hubert. “We moeten nu nog onze auto’s bouwen, er staat wel aardig wat druk op, ja”, vertelt Dorsman.
De printer van Sander Dorsman heeft ook overuren gedraaid de afgelopen week. De teammanager van MP Motorsport is uiteraard opgetogen over het feit dat er weer geracet gaat worden maar de situatie met corona stelt het team ook voor een uitdaging. Alleen qua papierwerk al: “We hebben een flinke manual ontvangen met alle voorschriften, 70 pagina’s dik. Daar is gelukkig ook een samenvatting van 11 pagina’s van gemaakt. Iedereen moet akkoord gaan met deze opgestelde regels, anders mag je de paddock niet in.”
Een blik in de ‘Covid-19 Code of Conduct’, zoals het boekwerk heet, geeft een idee waar de Formule 1 en de FIA de afgelopen maanden druk mee zijn geweest. Het document wordt afgesloten met een voorbehoud: “Iedereen die tot de bubbel toetreedt, gaat er mee akkoord dat het niet mogelijk is om het risico op besmetting in zijn geheel uit te sluiten”. Maar dat wordt uiteraard wel geprobeerd. Ieder teamlid moet van tevoren aangemeld worden en daarbij moet een negatieve coronatest overlegd kunnen worden die niet ouder is dan 4 dagen. “Ik heb voor iedereen een samenvatting gemaakt met de regels die op hen van toepassing zijn”, vertelt Dorsman, “Dat moeten we getekend terugsturen.” En mocht iemand of een team moedwillig de regels negeren, dan bepalen de stewards wat er gaat gebeuren. Zij hebben in principe de macht om teams te diskwalificeren.
Lees ook: Marko: ‘Verstappen is een beetje nerveus voor corona’
MP heeft dan ook al bezoek gehad van medewerkers van Eurofins, een grote laboratoriumorganisatie met 800 labs en nog veel meer sublabs over de hele wereld. Jacob Olie staat aan het hoofd van de Beneleux-tak van het bedrijf. Naast alle ziekenhuislaboratoria is Eurofins het enige particuliere bedrijf dat ook coronatests afneemt in Nederland: “Onze eerste taak is het ondersteunen van de overheid en het RIVM, dat zal onze eerste taak blijven. In dat opzicht is het voor onze mensen leuk dat ze nu een kijkje in de keuken krijgen bij een F2 of F3-team. De sport is een nieuwe markt voor ons, normaal werken we met huisartsen en ziekenhuizen maar dit is iets dat we nog niet eerder hebben meegemaakt”, vertelt Olie.
Gerelateerd nieuws
André’s anekdote: Uren rijden in de woestijn voor coronatest
25 november 2023 19:00 - André's Anekdote
Supersub Hülkenberg staat weer klaar: Vettel test nog altijd positief, Aston Martin beslist vrijdag
24 maart 2022 08:59 - Nieuws