Sutton Images
Vincent Malafronte
27 december 2018
Hoewel Mercedes in 2018 ‘gewoon’ weer beide titels greep, kregen de zilverpijlen geduchte concurrentie van Ferrari. Er gebeurden dit jaar meer dingen die ongetwijfeld een vervolg krijgen in 2019. In deze laatste weblog van dit jaar: waarom de ontwikkelingen in 2018 een mooi vooruitzicht bieden op het Formule 1 seizoen 2019.
Ook Red Bull kan zich bij dit gevecht aansluiten, op basis van 2018. De bolide was soms al razendsnel (Monaco, Mexico), maar de Renault-motor liep niet altijd even lekker. Het krachtblok van Honda moet daarom in 2019 het verschil gaan maken. Het is een sprong in het diepe, maar Red Bull en Honda blaken van het zelfvertrouwen. Niet onterecht, want de Honda-motor was dit jaar sneller en betrouwbaarder dan voorheen en heeft nog niet zijn volle potentie laten zien in de langzame Toro Rosso. Red Bull heeft de Honda en de Renault goed kunnen vergelijken en trekt zelf de conclusie dat Honda haar zaakjes beter voor elkaar heeft. Als dat waar is, zou Red Bull inderdaad een stap naar voren moeten kunnen maken. In 2018 hebben we het middenveld nog dichter in elkaar zien schuiven. Renault, Haas en Force India (nu Racing Point) zaten ontzettend dicht bij elkaar. In de staart van het seizoen maakte Sauber nog een groeispurt mee en ook McLaren in handen van Fernando Alonso deed soms mee. Wat kunnen Carlos Sainz en Lando Norris met de McLaren uithalen? Ook Renault maakte sprongen en was het vierde team. Als de Fransen zo doorgaan zou het gele team zelfs de top drie kunnen uitdagen. Aan de andere kant is de kloof tussen de drie top teams en het middenveld gegroeid in 2018, wat een minder mooi vooruitzicht geeft. Het is te hopen dat deze ontwikkeling uit 2018 zich niet voortzet in 2019. Hopelijk krijgen Christian Horner en Guenther Steiner geen gelijk en zorgen de nieuwe technische regels juist voor kleinere verschillen. Veel verschuivingen
Het silly season van 2018 was één van de meer verrassende van de laatste jaren. Niet alleen in het middenveld en de achterhoede werd veel gewisseld, ook de topteams hebben wat nieuwe gezichten. Ferrari verving Kimi Räikkönen (die bij Sauber voor vuurwerk mag gaan zorgen) door Charles Leclerc, bij Red Bull vervangt Pierre Gasly Daniel Ricciardo (die met Renault misschien wel de top drie kan uitdagen). Leclerc en Gasly maakten een volwassen indruk in 2018 en op basis van hun prestaties in 2018 kunnen we mooie dingen verwachten op hun nieuwe plekje in 2019. Kortom, de voortekenen uit 2018 voorspellen een prachtig Formule 1-seizoen 2019!
Na jaren van Mercedes-dominantie was er in 2018 eindelijk een serieuze uitdager. In 2017 had Ferrari de weg omhoog al gevonden, maar in 2018 waren de rode wagens pas écht snel. Zeker in het begin van het seizoen had Ferrari een betere wagen en motor dan Mercedes en konden zij het tempo bepalen. Als de Italianen deze stijgende lijn door weten te zetten, zouden ze in 2019 het Mercedes nog moeilijker moeten kunnen maken. Zou Mercedes in 2019 dan eindelijk van de troon worden gestoten?
Vindt Red Bull weg omhoog?Ook Red Bull kan zich bij dit gevecht aansluiten, op basis van 2018. De bolide was soms al razendsnel (Monaco, Mexico), maar de Renault-motor liep niet altijd even lekker. Het krachtblok van Honda moet daarom in 2019 het verschil gaan maken. Het is een sprong in het diepe, maar Red Bull en Honda blaken van het zelfvertrouwen. Niet onterecht, want de Honda-motor was dit jaar sneller en betrouwbaarder dan voorheen en heeft nog niet zijn volle potentie laten zien in de langzame Toro Rosso. Red Bull heeft de Honda en de Renault goed kunnen vergelijken en trekt zelf de conclusie dat Honda haar zaakjes beter voor elkaar heeft. Als dat waar is, zou Red Bull inderdaad een stap naar voren moeten kunnen maken. In 2018 hebben we het middenveld nog dichter in elkaar zien schuiven. Renault, Haas en Force India (nu Racing Point) zaten ontzettend dicht bij elkaar. In de staart van het seizoen maakte Sauber nog een groeispurt mee en ook McLaren in handen van Fernando Alonso deed soms mee. Wat kunnen Carlos Sainz en Lando Norris met de McLaren uithalen? Ook Renault maakte sprongen en was het vierde team. Als de Fransen zo doorgaan zou het gele team zelfs de top drie kunnen uitdagen. Aan de andere kant is de kloof tussen de drie top teams en het middenveld gegroeid in 2018, wat een minder mooi vooruitzicht geeft. Het is te hopen dat deze ontwikkeling uit 2018 zich niet voortzet in 2019. Hopelijk krijgen Christian Horner en Guenther Steiner geen gelijk en zorgen de nieuwe technische regels juist voor kleinere verschillen. Veel verschuivingen
Het silly season van 2018 was één van de meer verrassende van de laatste jaren. Niet alleen in het middenveld en de achterhoede werd veel gewisseld, ook de topteams hebben wat nieuwe gezichten. Ferrari verving Kimi Räikkönen (die bij Sauber voor vuurwerk mag gaan zorgen) door Charles Leclerc, bij Red Bull vervangt Pierre Gasly Daniel Ricciardo (die met Renault misschien wel de top drie kan uitdagen). Leclerc en Gasly maakten een volwassen indruk in 2018 en op basis van hun prestaties in 2018 kunnen we mooie dingen verwachten op hun nieuwe plekje in 2019. Kortom, de voortekenen uit 2018 voorspellen een prachtig Formule 1-seizoen 2019!
Gerelateerd nieuws
Column Rob Kamphues: Ik heb precies genoeg talent om te zien hoe goed anderen zijn
21 december 2024 09:00 - Column
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Beetje overdreven Hamilton-show, maar: vlak ’m niet uit voor 2025’
09 december 2024 06:59 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Ongelooflijk dat F1-teams hun eigen auto niet begrijpen’
02 december 2024 06:59 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Max Verstappen in de regen op gelijke hoogte met Ayrton Senna’
04 november 2024 07:00 - Column Jeroen Bleekemolen