![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/08/Abiteboul2-600x400.jpg)
In dit fictieve scenario is het adieu Abiteboul.
Als Renault me ondanks mijn gebrek aan bestuurlijke ervaring en onvoldoende voor Frans op de middelbare school tóch aanstelt, ligt Abiteboul er dus al automatisch uit. Dat scheelt al één lastig gesprek. Adviseur Alain Prost mag blijven: zo’n boegbeeld is goed om te hebben (al is het maar om dingen aan het bestuur te verkopen) en hij kan dus mooi voor me vertalen. Natuurlijk, de viervoudig wereldkampioen mag input geven, maar c’est ça. Zo goed runde Prost zijn eigen renstal ook weer niet. Bovendien zijn de Fransen, op wat gele hesjes na, historisch gezien volgens mij niet vies van wat autoritaire en dictatoriale trekjes. Vrij geparafraseerd naar Lodewijk de XIVe wordt het la loi, c’est moi. Het eerste en belangrijkste dat Prost mag vertalen is de boodschap aan het bestuur dat je – zoals ex-Cosworth-kopstuk Mark Gallagher recent aanhaalde in F1 Racing-podcast Flat Chat – een team als team moet runnen, niet als marketingdivisie. Zoals Mercedes doet, dus. Old school en onafhankelijk, met zo min mogelijk bestuurlijke bemoeienis. Besparen doen we wel onder de budget cap.
(tekst loopt door onder de foto)
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/08/Renault3-1500x1000.jpg)
Met die boodschap overgebracht en de belofte dat ze ons er over een paar jaar op mogen afrekenen, duikel ik de misschien wel meest beroemde Franse uitvinding – naast voedsel in blik en vreemdgaan – op: de guillotine. Koppen zullen rollen! Al is het maar omdat dit een goede gewoonte is als er een nieuwe dictator is de aanwezige koppen niet knap genoeg zijn gebleken om Renault naar voren te brengen. Tijd voor de bezem en het hakblok. Een belangrijk onderscheid hierbij is dat Renaults Formule 1-team twee takken telt: de motorafdeling in het Franse Viry-Châtillon en de rest in het Engelse Enstone. Types als Nick Chester en Alan Permane hebben aan die laatste kant van het kanaal hun sporen wel verdiend, maar: het is schikken of het schavot. Lees ook: Zomerrapport – Renault: ‘Meer diepte- dan hoogtepunten’
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/08/Renault-fabriek-600x400.jpg)
Renault heeft flink geïnvesteerd in de (inmiddels) state of the art fabriek in Enstone.
Dan naar Frankrijk. Als fabrieksteam wil je je chassis en motor onder één dak of minstens dichtbij. De kanaaltunnel doortrekken is echter wat overdreven, dus zet ik de deur in Viry maar wagenwijd open. Ilmor, Cosworth, adviseurs en wie maar van Mercedes, Ferrari of zelfs Honda wil overkomen: welkom! U wordt goed betaald, er is parkeerplaats zat – wat ook part of the problem is op deze onderbezette afdeling. Rémi Taffin, de jarenlange motorbaas, krijgt voorlopig echter geen privéparkeerplek meer; eerst resultaat.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/08/Ricciardo-600x401.jpg)
Ricciardo’s prijskaartje is op de baan eigenlijk niet te rechtvaardigen voor Renault.
2021 is namelijk het jaar van de grote regelrevolutie en dus Renaults beste (enige, zou een cynicus zeggen) om in één keer aan te haken. De tijd voor ‘project 2021’ begint echter nu al te dringen. Eigenlijk is dat Renaults grote probleem: de tijd tikt al nadrukkelijk weg, Renault ligt ogenschijnlijk niet op koers voor 2021 en zeker een deels door de staat en bestuursraad bestuurde boot is moeilijk te keren. Natuurlijk, de beste stuurlui staan aan wal, maar met deze uitgestippelde vaarroute moeten Renaults roergangers een heel eind komen, toch? Eén ding staat in elk geval vast: zolang Renault de huidige koers volgt, komt het nergens. Dan strandt het in ambities. Lees ook: Weblog: Renault moet over de toekomst (en Abiteboul) nadenken
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/08/Renault-1500x1000.jpg)