Veertien dagen geleden verziekte hij de ultieme kwalificatieronde van teamgenoot Hamilton. Hamilton is bepaald niet de enige die er niets van gelooft dat hij dit per ongeluk deed. Rosbergs laatste ronde was immers al kansloos, dan waarom zou hij? Het deed mij – en veel anderen – aan de mislukte stunt van Schumacher van 2006 denken.
Nu over naar Canada, eerste ronde, eerste bocht. Rosberg en Hamilton gaan naast elkaar die ‘langzame’ chicane in. Rosberg geeft Hamilton zeer bewust nul ruimte. Eigenlijk zet hij Hamilton gewoon op het gras. Op zijn best: niet chic. Op zijn slechtst: een rotstreek.
Even later stuiven Rosberg en Hamilton naast elkaar op de ‘snelle’ chicane af. De rappere Hamilton dreigt Rosberg uit te remmen. Rosberg mist zijn rempunt, gaat rechtdoor en slaat dus die chicane gewoon over. Natuurlijk weet Rosberg, dat hij zijn koppositie op het eerstvolgend rechte stuk kwijt raakt als hij beleefdheidshalve gas mindert. Maar nu geeft hij wel erg schaamteloos gas, waardoor hij notabene nog eens zestiende seconde extra voorsprong pakt, omdat Hamilton die chicane natuurlijk wél doorrijdt.
De stewards besluiten in hun oneindige wijsheid om Rosberg een ‘laatste waarschuwing’ te geven. Voorwaar een schitterend precedent á la Spa 2008 maar dan in omgekeerde richting! Op zijn best: begrijpelijk maar niet netjes van Rosberg. Op zijn slechtst: gewoon onsportief. De echte fout ligt natuurlijk bij de organisatie. Er hadden op die plek ontmoedigingsobstakels moeten liggen, zodat niemand ongegeneerd en schadevrij die chicane kan afsteken.
Rosberg weet dat Hamilton – zeker zondag op Canada – de snellere man is. Hamilton valt echter uit, maar Rosberg wint gelukkig net niet en Ricciardo gelukkig wel. En hoe!
Overigens een dik compliment aan de Mercedes-teamleiding, omdat ze – althans tot nog toe – het de twee kemphanen zelf laten uitvechten. Bij Mercedes weten ze natuurlijk dat ze toch wel wereldkampioen worden en dat ze best een klein risicootje kunnen nemen. Maar ik weet zeker dat andere teams (ik noem geen namen) al lang teamorders zouden hebben uitgevaardigd – en daarmee seizoen 2014 om zeep zouden hebben geholpen. Wat dat aangaat ben ik erg blij dat ex-Ferrari-baas Ross Brawn er bij Mercedes niet meer bij is. Weet je nog, vorig jaar met Rosberg en Hamilton derde en vierde …? Nu kunnen we ons tenminste met zijn allen blijven verheugen op een mooie tweede seizoenshelft.
NB 1: Het verhaal doet de ronde dat Vettel volgend jaar naar Ferrari gaat. Dat is maar om één reden: Ricciardo. Kijk de podiumceremonie van Canada er nog maar eens op na: Vettel was naar Ricciardo toe veel te blij en veel te feliciteerderig. Best heel sportief van hem hoor, daar niet van. Maar Vettel kan beslist beter racen dan acteren.
NB 2: Op die vergelijkingsstaatjes gezien hoe waanzinnig zuinig die Williamsen met hun benzine omspringen? En ook dat Hamilton in elke race minder verbruikt dan Rosberg? En desondanks harder gaat?