Ditmaal echter niets van dit alles, want niemand had daar tijd voor. Formule 1 is als een student die aan de vooravond van een heel belangrijk tentamen staat maar vooralsnog geen bal van de leerstof begrijpt. Reken maar dat Renault en Red Bull momenteel in een staat van semi-paniek verkeren. Alle Mercedes- en Ferrari-gemotoriseerde teams draaien immers uitstekend en – nog beter – hun auto’s blijven heel. Of ze echt heel snel zijn? Dat weten we pas als Red Bull op toeren is gekomen.
Ik wed dat de wereldkampioenen zich momenteel meer zorgen maken over het gebrek aan betrouwbaarheid dan over het voorlopige gemis aan snelheid. En die andere Renault-gebruiker die afwezig was – Lotus? Daar zullen ze zich ook niet bepaald lekker voelen. Auto niet af, niet getest, motor deugt niet, en het halve topkader weggelopen. Eigen schuld, dan moeten ze hun mensen maar op tijd uitbetalen.
Wat kunnen we uit vier dagen Jerez afleiden? Als er auto’s hard gaan, weten we natuurlijk nog steeds niet of ze de zaak beduvelen. Maar het is wél een bepaald teken van leven. Zo’n auto functioneert kennelijk naar behoren. Dat geldt bijvoorbeeld voor Williams. Bottas en Massa waren immers op alle dagen heel snel – en niet heel eventjes met een bijna-lege tank, met het nodige ondergewicht en op superzacht rubber. Ik hoop echt dat dit zo blijft. Wie gunt Frank Williams niet al het goede op zijn oude dag? Massa komt me voor als een ex-topvoetballer, die tijdens zijn laatste jaren boven verwachting presteert in een tweede-garnituur-team. Een mooi duo trouwens: de ‘oude’ Massa samen met een topper-in-wording.
Tekenen van leven zijn er ook bij Force India, dat hoopt dat de topteams falen zodat zij (met minder geld maar tenminste wél rijdend) flink veel punten kunnen pakken. Hun testjonkie Juncadella is een regelrechte verrassing, ook al mocht hij op de laatste dag ‘geprepareerd’ op stap gaan. Mag je Kevin Magnussen nog een verrassing noemen? Hij heeft al veel bereikt, maar dat had zijn vader Jan ook gedaan. Wie weet dat nog? Die reed aan het eind van de jaren negentig in de Formule 3 iedereen naar huis, maar kwam in de Formule 1 totaal niet uit de verf.
Kevin is dat stadium al voorbij, voordat hij zijn eerste race heeft gereden. Button gaat daar nog een heel zware dobber aan krijgen. Die zal – denk ik – aan het eind van dit seizoen elegant uitstappen ten faveure van Fernando Alonso, bij wie de ‘eeuwige’ Ferrari-liefde al aardig aan het verbleken is. Over Ferrari gesproken: hun auto kwam totnogtoe weliswaar wat conservatief over, maar schijnt ondershuids een geheim KERS-gerelateerd wapen te koesteren. Daarover later zeker meer!
Misschien wel de grootste verrassing was het kort-maar-krachtige optreden van Formule 1-dreumes Marussia, dat – laten we dat niet vergeten – ook met een nieuwe motor uitkomt. Marussia kwam maar één dag in Jerez rijden, maar blies met Jules Bianchi achter de knoppen direct al een redelijk partijtje mee.
Eigenlijk moet er eerst nog iets worden verzonnen om van die Formule 1-onwaardige neuzengalerij af te komen – al vind ik al die afwijkende ontwerpen wel iets hebben. Er gaan geruchten dat de nieuwe neus kop-staart-botsingen alleen maar gevaarlijker zal maken. Dus als de FIA dit probleem elegant wil oplossen, moeten ze er een veiligheidsprobleem van maken. Dan mag het tijdens het seizoen worden aangepast. Ongelofelijk toch, de arrogantie van die regelverzinners van de FIA? Na het echec van twee jaar geleden hebben ze nog steeds niet het woord ‘bescheidenheid’ leren spellen!