Dat de vrijdagtrainingen op de Nürburgring de mist ingingen, was spijtig. Vooral voor de toeschouwers langs de baan. Maar onbedoeld was het ook de bevestiging dat een tweedaags Formule 1-weekend goed mogelijk is.
Eigenlijk zou Imola de primeur krijgen van het tweedaagse Formule 1-weekend, maar doordat de medische helikopter vrijdag niet kon opstijgen vanwege de mist, verviel ook op de Nürburgring de eerste trainingsdag. Wat Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Valtteri Bottas betreft, is dat voor herhaling vatbaar en ook Max Verstappen ziet een korter raceweekend wel zitten. Lees ook: Mercedes-duo voorstander van minder trainingen: ‘Leuk idee’ Mocht de afstelling van de auto niet direct goed zijn, is het wel nadelig voor de coureurs, omdat ze minder tijd hebben om daaraan te sleutelen. Maar juist de toppers hebben, mede dankzij alle voorbereidingen in de simulator, de smaak vaak snel te pakken. Extra trainingstijd geeft juist de iets mindere goden de gelegenheid om af te kijken en zich te verbeteren. Bovendien kan het zorgen voor minder voorspelbare races. Met minder data, analyses en kennis hoe de banden zich gedragen, ontstaat er meer ruimte voor andere strategieën. Coureurs worden uitgedaagd om meer op hun gevoel af te gaan in plaats van op de instructies die ze tijdens urenlange briefings hebben gekregen.
Mist was op vrijdag spelbreker bij de Grand Prix van de Eifel. Foto: Peter van Egmond

Op zaterdag en zondag was er geen vuiltje aan de lucht en bleek een tweedaags Formule 1-weekend eigenlijk zo gek nog niet. Foto: Peter van Egmond