De geplande shakedown op Silverstone werd twee dagen later gecanceld. “Zo krijgt het team de tijd in de fabriek te maximaliseren voordat we naar Barcelona afreizen voor de eerste testdag op 18 februari”, legde Williams uit die op dat moment al heeft moeten weten dat de eerste testdag eigenlijk onhaalbaar was. Zondagochtend volgde het onvermijdelijke bericht: we halen het niet. “Onze eerste zorg is dat dat we een zo optimaal mogelijke auto op de baan brengen en soms dat duurt dat iets langer dan gepland. Niet ideaal, maar evenmin het einde van de wereld”, aldus Williams. De afwezigheid op dag 2 werd met een summiere memo bevestigd. Gevolg is dat Williams nu al een enorme achterstand heeft opgelopen. Mercedes en Ferrari hebben op het moment dat de FW42 dinsdagnacht werd ingevlogen al 300+ ronden á 4,6 kilometer achter de kiezen. Mocht de middagsessie op woensdag gehaald worden, blijft er nog vijf en een halve dag over. (Tekst gaat verder onder de foto)

Deze dummy-Williams werd twee dagen lang tentoongesteld in de garage en groeide uit tot het symbool van de teloorgang van Williams.
Het ooit zo grote Williams, met zeven wereldkampioenschappen en negen constructeurstitels één van de meest succesvolle teams, is uitgegroeid tot een soort Minardi anno 2002. En waar rook is, is vuur. Het rommelt binnen het team, de Daily Telegraph schrijft vandaag al over muiterij. Het personeel zou zich vooral tegen technische baas Paddy Lowe keren. Lowe werd in 2017 met veel egards binnengehaald, hij had net drie wereldtitels veroverd met Mercedes en zou Williams naar nieuwe hoogten brengen. Dat is niet gelukt, 2018 was een mager jaar en de valse start nu helpt ook niet in zijn voordeel. Maar ook de positie van teambaas Claire Williams zou al wankelen. In de Netflix-documentaire die binnenkort verschijnt, zou een scene zitten waarin ze zelf huilend aan haar capaciteiten twijfelt om het team in goede banen te leiden. Geen overtuigend beeldmateriaal dus. Eerste zorg is nu de FW42 in elkaar zetten, elke testkilometer telt want over krap vier weken staan de schijnwerpers vol op Melbourne voor de openingsrace. Al lijkt Williams bij voorbaat al kansloos om een rol van betekenis te spelen.

Fans van Robert Kubica krijgen hun held mogelijk pas woensdagmiddag te zien. Foto: Motorsport Images