Weblog: Gênante start van Williams belooft weinig goeds voor 2019
Sjaak Willems
20 februari 2019
Het motorhome is opgebouwd, de hospitalityruimte is functioneel, er lopen mensen in het wit/lichtblauw rond in de paddock. Operatie Williams is al twee dagen in gang op Circuit de Catalunya-Barcelona maar er miste nog één ding: de auto.
Vorige week werd al voorzichtig toegegeven dat het krap aan werd om de eerste testdag in Spanje te halen. Bij de presentatie van de livery ging het vooral over de nieuwe identiteit van Williams, er is met Rokit een nieuwe naamsponsor aangetrokken. Reden voor Claire Williams om een nieuwe kleurstelling te kiezen. “Ik wil de wereld laten zien dat we een fris merk zijn, revitalised.” Een holle kreet, zo blijkt nu.
Reeks afzeggingen
De geplande shakedown op Silverstone werd twee dagen later gecanceld. “Zo krijgt het team de tijd in de fabriek te maximaliseren voordat we naar Barcelona afreizen voor de eerste testdag op 18 februari”, legde Williams uit die op dat moment al heeft moeten weten dat de eerste testdag eigenlijk onhaalbaar was. Zondagochtend volgde het onvermijdelijke bericht: we halen het niet. “Onze eerste zorg is dat dat we een zo optimaal mogelijke auto op de baan brengen en soms dat duurt dat iets langer dan gepland. Niet ideaal, maar evenmin het einde van de wereld”, aldus Williams. De afwezigheid op dag 2 werd met een summiere memo bevestigd. Gevolg is dat Williams nu al een enorme achterstand heeft opgelopen. Mercedes en Ferrari hebben op het moment dat de FW42 dinsdagnacht werd ingevlogen al 300+ ronden á 4,6 kilometer achter de kiezen. Mocht de middagsessie op woensdag gehaald worden, blijft er nog vijf en een halve dag over. (Tekst gaat verder onder de foto) Het al aanwezige personeel liep de afgelopen dagen met hun ziel onder hun arm door de paddock. Enkelen stonden tijdens de sessies wat verloren aan de pitmuur naar de concurrentie te kijken. De garagedeur werd opengezet, binnen stond de dummyversie van de FW42 geparkeerd. Of daar door een pr-persoon over is nagedacht, is niet bekend maar het beeld werd al snel een symbool waar de spot mee werd gedreven. Aan de overkant van het rechte stuk hangt al dagenlang een enorm Kubica-spandoek. Zijn fans zullen hun held terecht blijven steunen maar zijn veelbesproken terugkeer, het feelgood-verhaal dit jaar, beleeft een valse start. Het nieuwe Minardi
Het ooit zo grote Williams, met zeven wereldkampioenschappen en negen constructeurstitels één van de meest succesvolle teams, is uitgegroeid tot een soort Minardi anno 2002. En waar rook is, is vuur. Het rommelt binnen het team, de Daily Telegraph schrijft vandaag al over muiterij. Het personeel zou zich vooral tegen technische baas Paddy Lowe keren. Lowe werd in 2017 met veel egards binnengehaald, hij had net drie wereldtitels veroverd met Mercedes en zou Williams naar nieuwe hoogten brengen. Dat is niet gelukt, 2018 was een mager jaar en de valse start nu helpt ook niet in zijn voordeel. Maar ook de positie van teambaas Claire Williams zou al wankelen. In de Netflix-documentaire die binnenkort verschijnt, zou een scene zitten waarin ze zelf huilend aan haar capaciteiten twijfelt om het team in goede banen te leiden. Geen overtuigend beeldmateriaal dus. Eerste zorg is nu de FW42 in elkaar zetten, elke testkilometer telt want over krap vier weken staan de schijnwerpers vol op Melbourne voor de openingsrace. Al lijkt Williams bij voorbaat al kansloos om een rol van betekenis te spelen.
De geplande shakedown op Silverstone werd twee dagen later gecanceld. “Zo krijgt het team de tijd in de fabriek te maximaliseren voordat we naar Barcelona afreizen voor de eerste testdag op 18 februari”, legde Williams uit die op dat moment al heeft moeten weten dat de eerste testdag eigenlijk onhaalbaar was. Zondagochtend volgde het onvermijdelijke bericht: we halen het niet. “Onze eerste zorg is dat dat we een zo optimaal mogelijke auto op de baan brengen en soms dat duurt dat iets langer dan gepland. Niet ideaal, maar evenmin het einde van de wereld”, aldus Williams. De afwezigheid op dag 2 werd met een summiere memo bevestigd. Gevolg is dat Williams nu al een enorme achterstand heeft opgelopen. Mercedes en Ferrari hebben op het moment dat de FW42 dinsdagnacht werd ingevlogen al 300+ ronden á 4,6 kilometer achter de kiezen. Mocht de middagsessie op woensdag gehaald worden, blijft er nog vijf en een halve dag over. (Tekst gaat verder onder de foto) Het al aanwezige personeel liep de afgelopen dagen met hun ziel onder hun arm door de paddock. Enkelen stonden tijdens de sessies wat verloren aan de pitmuur naar de concurrentie te kijken. De garagedeur werd opengezet, binnen stond de dummyversie van de FW42 geparkeerd. Of daar door een pr-persoon over is nagedacht, is niet bekend maar het beeld werd al snel een symbool waar de spot mee werd gedreven. Aan de overkant van het rechte stuk hangt al dagenlang een enorm Kubica-spandoek. Zijn fans zullen hun held terecht blijven steunen maar zijn veelbesproken terugkeer, het feelgood-verhaal dit jaar, beleeft een valse start. Het nieuwe Minardi
Het ooit zo grote Williams, met zeven wereldkampioenschappen en negen constructeurstitels één van de meest succesvolle teams, is uitgegroeid tot een soort Minardi anno 2002. En waar rook is, is vuur. Het rommelt binnen het team, de Daily Telegraph schrijft vandaag al over muiterij. Het personeel zou zich vooral tegen technische baas Paddy Lowe keren. Lowe werd in 2017 met veel egards binnengehaald, hij had net drie wereldtitels veroverd met Mercedes en zou Williams naar nieuwe hoogten brengen. Dat is niet gelukt, 2018 was een mager jaar en de valse start nu helpt ook niet in zijn voordeel. Maar ook de positie van teambaas Claire Williams zou al wankelen. In de Netflix-documentaire die binnenkort verschijnt, zou een scene zitten waarin ze zelf huilend aan haar capaciteiten twijfelt om het team in goede banen te leiden. Geen overtuigend beeldmateriaal dus. Eerste zorg is nu de FW42 in elkaar zetten, elke testkilometer telt want over krap vier weken staan de schijnwerpers vol op Melbourne voor de openingsrace. Al lijkt Williams bij voorbaat al kansloos om een rol van betekenis te spelen.
Gerelateerd nieuws
Colapinto weerlegt geruchten: ‘Een plek bij Red Bull in 2025 zie ik niet gebeuren’
29 oktober 2024 11:00 - Nieuws
Albon prijst Colapinto: ‘Hij tilt iedereen in het team naar een hoger niveau’
26 oktober 2024 13:00 - Nieuws
Speciale livery van Williams is knipoog naar een ‘legendarisch’ verleden
25 oktober 2024 11:00 - Nieuws
Williams lobbyt voor Franco Colapinto: ‘Hij doet niet onder voor Albon’
24 oktober 2024 07:00 - Nieuws