Weblog: Hedendaagse Formule 1-auto’s zijn té betrouwbaar
Motorsport Images
Eelco den Boer
27 februari 2019
Technische problemen bij zowel Mercedes als Ferrari gisteren tijdens de eerste dag van de tweede testweek. Bijzonder, want hoewel het opsporen en oplossen van kinderziektes een van de doelen is van de testwerkzaamheden, raken we eraan gewend dat de Formule 1-auto’s vanaf het moment van oplevering haast onfeilbaar zijn. En dat is niet per se een goede ontwikkeling.
Tijdens de testdagen wordt tegenwoordig het uithoudingsvermogen van de coureurs meer op de proef gesteld dan dat van de auto’s. Ogenschijnlijk moeiteloos worden er drie raceafstanden per dag afgelegd. In navolging van trendsetter Mercedes laten daarom steeds meer teams beide coureurs een dagdeel voor hun rekening nemen, in plaats van één coureur de hele dag rondjes te laten rijden als een Duracell-konijn.
Het aantal afgelegde rondes is doorgaans een betere graadmeter van hoe de teams ervoor staan dan de snelste tijden, maar je kunt het ook overdrijven. De twee Renault-coureurs legden gisteren gezamenlijk 157 ronden af, bijna het dubbele van McLaren-coureur Lando Norris, die tweemaal stil viel op de baan. Een auto die het begeeft, is natuurlijk geen goed teken, maar tachtig ronden is nog altijd een zeer respectabele afstand.
Bovendien is het voor een team ook leerzaam om juist wel tegen problemen aan te lopen. Een beetje oefening met het opsporen en oplossen ervan kan immers geen kwaad. Al is het uiteraard niet zo dat het team met de meeste tegenslagen het sterkst voor de dag zal komen als het seizoen eenmaal begint. En voor hetzelfde geld worden tijdens de races ook geen problemen ondervonden. Het is immers al lang geen uitzondering meer wanneer alle auto’s de finish bereiken.
Hoewel het natuurlijk fijn is om zo veel mogelijk (competitieve) auto’s op de baan met elkaar te zien strijden, neemt de ongekende betrouwbaarheid in de Formule 1 wel een verrassingselement weg. Je mist soms het gevoel dat het op elk moment mis zou kunnen gaan, en dat de race dus nooit gelopen is. Het moet zeker geen loterij worden, waarbij de coureur met de minste uitvalbeurt kampioen wordt, maar de gedachte dat er af en toe iets onverwachts kan gebeuren, verhoogt de spanning.
Wellicht zijn de kleine kinken in de kabel bij Mercedes en Ferrari een eerste indicatie dat ze elkaar dwingen het uiterste op te zoeken. Dan belooft het een bijzonder spannend jaar te gaan worden. Zeker omdat de combinatie van Red Bull en Honda vooralsnog verrassend betrouwbaar blijkt.
Lees ook: Testdag 5: McLaren en Red Bull snel, haperingen bij Ferrari en Mercedes
Gerelateerd nieuws
VT1 GP Las Vegas: Weinig grip, snel Mercedes en vijfde plek Verstappen
22 november 2024 04:34 - GP Las Vegas
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas